Ga naar inhoud

van lp naar cd


Aanbevolen berichten

Het hangt er een beetje vanaf wat je al aan apparatuur hebt staan. Heb je een goed werkende "old-fashioned" platenspeler en een versterker met PHONO aansluiting, dan zou je als de versterker ook een AUX uitgang heeft, deze met het juiste kabeltje (doorgaans 2x RCA/tulp naar 3.5mm jack) kunnen verbinden met de AUX ingang van de geluidskaart. Wanneer het geluidssignaal van de platenspeler dus krachtig genoeg doorkomt op de PC, dan zou je platen track voor track kunnen opnemen in WAV (MP3 kan ook, maar dat kan hoorbaar kwaliteitsverlies geven) formaat. Evt. kun je begin en/of eind wegknippen met het freeware programma 'Audacity'. http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl Van die WAV bestanden kun je dan weer een Audio CD compilatie maken in je CD Burn software. Een andere oplossing is het aanschaffen van een USB platenspeler: deze kun je direct aansluiten op een PC en er zit meestal wel handige software bij om platen over te zetten naar CD. Ik ken echter geen USB platenspelers die ook 78 toeren af kunnen spelen, maar misschien zijn ze er wel? Een USB platenspeler heeft doorgaans ook twee RCA/tulp uitgangen om aan te sluiten op een moderne versterker die geen PHONO aansluiting heeft. Wat ook een oplossing is, is kijken of de albums die je hebt op één of andere manier ook te downloaden zijn via de bekende downloadkanalen. Dat scheelt je heel wat overzetwerk! Maar dan begeef je je wel een beetje op het grijze gebied van wat fatsoenlijk is of niet ... Enerzijds heb je dus al auteursrechten betaald bij aanschaf van de LP, maar downloads die je kunt vinden zijn doorgaans kopieën van CD's die ook wel eens meer tracks kunnen bevatten dan de LP ...
Link naar reactie
Voor het 78 toeren probleem is een eenvoudige oplossing: je neemt de plaat op op 45 toeren en vervolgens versnel je de wav opname software matig met een factor 78/45=1.73 Bijna alle audio bewerk programmas hebben wel die effect functie aan boord, bij goldwave vind je het onder timewarp, lees de helpfile want er zijn(soms) wat opties bij een dergelijke functie die te maken heeft met de geluidskwaliteit. Wat wel blijft is dat een moderne diamantnaald eigenlijk niet de juiste vorm heeft voor 78 toeren schellak/bakeliet platen en een 78 toerenplaat afspelen is vanwege de hoge hardheid van de plaat slecht voor je diamantje. Het diamantje slijt door de harde plaat zeer snel en in de verkeerde vorm, zo'n naald daarna op een moderne vinyl plaat zetten is niet verstandig als je zuinig bent op je lp's. Al met al valt het wel mee en met de geluidskwaliteit is zeer goed te leven maar ik heb er wel destijds mijn oude naaldje voor gebruikt en daarna een nieuw naaldje gekocht om weer mijn mooie vinyl te kunnen afspelen. Als je een beetje gangbare pickup hebt en een knappe elektro-hobby-hifi shop in de buurt is een nieuw naaldje meestal nog wel te bestellen en kost je zo'n 15 eu.
Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...
gewoon platen blijven draaien! Ik ben er wel eens begonnen maar het is erg veel werk. Een plaat op CD zetten duurt wel 3 uur per plaat. Reken maar uit hoeveel je wilt doen. Ruis onderdrukken zou ik afraden omdat de achtergrond ruis en brom van een plaat redelijk hard is en bij ruisonderdrukking geeft het kwaliteitsverlies. Een tik door een kras op de plaat kun je wel goed opzoeken maar ik zou niet meer aanpassen dan dat.
Link naar reactie
Het is wel fijn om al die adviezen te krijgen. Het klinkt misschien wel een beetje vreemd, maar wij willen alleen een paar muziekstukken van lp's waar wij bijzonder aan gehecht zijn op cd zetten. Dat is om op onze begrafenis te draaien. Wij zijn al wat ouder en het is handiger voor de kinderen als wij daar zelf al voor gezorgd hebben. Als die stukken eenmaal gedigitaliseerd zijn, kunnen ze later altijd nog op een ander medium gezet worden. Je weet nooit wat er in de komende jaren gebeurt op dit gebied, maar digitaal zal het wel een poosje uithouden. Gerda
Link naar reactie
[quote:48f4659019="vxvk"]Ze zijn in de jaren '60 in een Oostblokland besteld[/quote:48f4659019]Wil je dat je nabestaanden wel aan laten horen? :P Ok geintje ... zulke muziek zul je waarschijnlijk niet in de Apple iTunes shop tegenkomen. Er zijn trouwens ook kleine bedrijfjes die LP's voor je kunnen overzetten na CD, ze maken er zelfs improvisorisch een CD-hoesje bij door de LP-hoes in te scannen en verkleind af te drukken, al dan niet in booklet vorm. Kosten ervan schijnen erg mee te vallen.
Link naar reactie
Pas op met legaal downloaden op muziek sites. Die kun je niet op cd zetten meestal. Collega van mij die weinig ervaring op downloadgebied heeft zocht een nummer voor de begrafenis van familielid. In het crematorium wou men graag een cd, het gekochte nummer (ami grant) kon niet op cd gebrand worden door een beveiliging. Hij was alleen te draaien op de eigen pc. Ik heb het liedje voor hem alsnog van een torrent site gehaald en gebrand op cd.
Link naar reactie
Nee, ik werk altijd gewoon legaal. Ik vind dat mensen voor hun werk betaald mogen worden. Ik stort ook altijd een donatie als ik een bepaald programma wil gbruiken. Ik hou er echter niet van als men gratis aanbiedt en dan toch om geld vraagt. Dan ben ik meteen weg. Ik wil graag van tevoren weten hoeveel ik moet betalen voor een bepaald programma. Maar het ging me nu om een eigen cd of lp die ik graag op mijn telefoon wilde hebben. Maar toch bedankt voor je goede raad. Gerda
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...