Ga naar inhoud

Wat te doen met VHS video's?


Aanbevolen berichten

Nou heb ik toch hier in de kast, uit nostalgische overweging, een stapel harddisk's liggen die allen kapot zijn, ik meen dat de langst gebruikte het iets van 4 jaar heeft uitgehouden..... Uiteraard is er geen enkele meer leesbaar en hebben ze allemaal de data mee genomen in het digitale graf.... Zie het zo: wat je ook met die vhs tapes gaat doen kwa backup, die originele nu al stokoude tapes zullen alle digitale backups die je maakt met gemak overleven zonder dat je er verder iets aan hoeft te doen, gewoon donker,droog en koel rechtop en geheel terug gespoeld weg zetten en meer niet. Als je werkelijk uit historisch belang video wilt backuppen zet je de vhs opnames op DV-tape, die gaat nog langer mee dan die vhs tapes en behoud tot het bittere eind zijn kwaliteit. Nagenoeg alle moderne "digitale" media zijn simpelweg niet geschikt als historisch backup medium vanwege de enorm lage levensduur en het kritische en onvergevelijke karakter van dergelijke media. Als digitale media een x aantal fouten ontwikkelt komt (doorgaans zonder waarschuwing) op een goed moment dat de media faalt en het simpelweg niet meer doet, redding is dan ook meestal niet meer economisch/technisch haalbaar. DV tape is daarop een zeldzame uitzondering want het combineert de goede eigenschappen van tape met de goede eigenschappen van digitaal opslaan zonder het kritische nadeel van totaal kunnen uitvallen zonder waarschuwing vooraf. Zet iig na het backuppen die doos met tapes gewoon weer op zolder ne gooi ze nietr weg, als dan over 10 jaar al je digitale backups kapot zijn omdat je was vergeten ze opnieuw te kopieren kan je altijd nog naar die oude tapes kijken.....
Link naar reactie
TS had als vraag wat hij het beste kon doen.Hij was schijnbaar toch al van plan om de videobanden te digitaliseren,alleen twijfelde hij nog naar welk format.Ik ben er vanuit gegaan dat hij zijn banden via USB of video-in van de videokaart op een PC of laptop wilde binnenhalen en omzetten.De discussie over welk medium het langst houdbaar is op zich wel interessant maar gezien de kosten en het feit dat het al oude banden betreft lijkt mij dat de TS een relatief simpele en niet al te dure oplossing zocht.Als ik dat verkeerd begreep verzoek ik de TS om een toelichting om zijn vraag beter te kunnen beantwoorden.BTW.Ik kopieer al 23 jaar professioneel videobanden (Ampex,U-Matic,V2000,Betamax,S-VHS,VHS,VHS-C,mini-DV,Pro-DV)naar elk medium dat de klant wil en tegenwoordig kiezen de meeste mensen toch voor media zoals DVD en CD.Overigens ter illustratie:een DVD die wij verzorgen heeft een garantie van minimaal 10 jaar en kost (leeg) per stuk ¤22,95!!Ik heb zelf ook nog videobanden uit de jaren 80 die nog een prima video en audiosignaal neerzetten.Maar ja,goed opbergen en bewaren en bovengemiddelde video-apparatuur doen wonderen.De oude banden zou ik altijd bewaren op een goede manier zoals rwilligen al meldde in zijn antwoord.
Link naar reactie
Uiteraard. Het is ook geen exacte wetenschap en dan leert de ervaring dat de gulden middenweg meestal de beste is. Waar ik voor waarschuw en Jaap ook ,is voorzichtig te zijn met het idee dat een digitale kopie voor altijd leeft want dat is beslist niet zo, gebrande cd's en dvd's hebben een uitermate slechte houdbaarhoud die intrinsiek is aan het ontwerp; je brand met licht digitale data in een kleurlaag en diezelfde kleurlaag zal daarna uit zichzelf als gevolg van veroudering gewoon verder verkleuren. Bij dvd's is dat helemaal het geval omdat de datadichtheid behoorlijk hoog is en bij bluray's is het verouderings effect bijna onacceptabel hoog. De steeds hoger wordende schrijfsnelheden en de kleurlaag die daarop word aangepast is daar deels debet aan , hogere snelheden betekent steeds minder tijd om 1 putje te branden en dus moet de kleurlaag steeds gevoeliger worden waardoor deze ook weer meer gevoeliger wordt voor veroudering. het is een probleem waarover je nagenoeg niets hoort en het is miz goed dat op zo'n plaats als deze de "onwetende" hobbyist gewezen word op het gevaar van digitale kopieen omdat de ervaring leert dat een hoop mensen vaak na het maken van de digitale kopie de analoge originelen weg gooien. Maak je digitale kopie maar als je werkelijk wilt archiveren voor de historie zou je tevens moeten overwegen om een kopie te maken op een beter en veiliger medium en zoals de zaken er nu voor staan is er eigenlijk maar 1 betaalbaar alternatief en dat is dv-tape. Gooi dus nooit je analoge originelen weg al zijn ze nog zo slecht en al heb je 10 digitale kopieen. [edit] a propos; ik ben wel zeer benieuwd naar die dvd's met 10 jaar garantie en waarom die zo bijzonder zijn dat een prijs van 23 eu gerechtvaardigd is, zelfs met 3x marge komt dat nog op dik 7 eu voor een blanco dvdtje en das toch wel een krasse prijs.
Link naar reactie
rwilligen, een goed en toegelicht antwoord.We waren het denk ik al eens over de waarde van het digitaal bewaren.Ik was alleen bang dat de discussie off topic zou gaan.Ik heb in het verleden wel meer discussies gehad over het bewaren van analoge video en/of audio.Je weet in ieder geval waar je het over hebt en dat is (naar mijn bescheiden mening) al heel wat.Wat mij betreft mag er een slotje op en ik hoop dat de TS er wat aan heeft gehad.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...