Ga naar inhoud

Muziekcollectie beheren (fysieke media en MP3)


Aanbevolen berichten

De situatie is als volgt: Ik beschik over een collectie van ongeveer 70 cd's, 15 cd-singles, 50 elpees, 30 muziekcassettes,30 lp-singles en een handje vol muziekdvd's. Ik had ooit het plan gevat om mijn hele collectie vast te gaan leggen in een [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=199538&highlight=]Base database.[/url], maar bij nader inzien is dat niet handig, omdat ik geen expert ben met databases en er nogal wat programmeerwerk bij komt kijken, o.a. verbinding met een internet database maken, want anders kan ik alles handmatig gaan in kloppen. Nu wil ik mijn fysieke collectie en de mp3 collectie gaan samenvoegen tot 1 collectie. Ik wil door mijn collectie kunnen bladeren en bijv. een bepaalde track kunnen luisteren. Daarnaast wil ik ook overzichten kunnen genereren. Bijv. welke albums ik van een bepaalde artiest heb, om de aanschaf van dubbele albums te voorkomen. Nu ben ik met behulp van Windows Mediaplayer alle cd's en cd-singles naar de harde schijf aan het rippen als MP3 (320 kbps). Voor het beheren van de MP3 albums heb ik de gratis versie van Media Monkey gedownload en geinstalleerd. Er zijn vast meer mensen met een redelijke muziekcollectie. Hoe beheer je collectie? Iemand ervaring met het programma [url=http://muziekdb.nl/v3/page.php?start]Muziekdatabase?[/url]
Link naar reactie
Ik heb eigenlijk een soortgelijk probleem, maar [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=202437&highlight=]hier[/url] kwamen we er niet echt uit. Het is in ieder geval goed om al je bestanden naar de hdd te rippen, en dan te zorgen voor een goede mapstructuur. Dus Map Muziek - Artiest - album - 01 nummer.mp3. Vooral rippen als mp3 is slim. Als je dat nog niet ingesteld hebt in wmp kan ik dat wel even uitleggen, maar anders is het verspilde moeite... Vervolgens is het handig om alle tags op te zoeken. Musicbrainz Picard vond ik daarvoor handig. Als je los albums ript kun je ook makkelijk het album invoeren, dan is de rest zo gevonden. Om te beheren heb ik nog altijd iTunes, misschien wel vergelijkbaar met MediaMonkey, maar ik weet niet of alle functies van iTunes ook vergelijkbaar zijn. In iTunes kun je namelijk ook automatisch alle hoezen laten downloaden, dubbele bestanden weergeven, coverflow en meer. Maar: Een écht goed programma dat mensen met een grote muziekcollectie (yeah :D) goed helpt heb ik nog niet gevonden. Dus als mensen iets weten graag vertellen! :wink:. Verder: Ik denk niet dat het offtopic forum helemaal de beste plek is voor deze vraag, want hier zullen niet zoveel mensen kijken. Ik zou een mod vragen om het voor je te verplaatsen... Veel succes!
Link naar reactie
Mijn mapstructuur ziet er zo uit als jij aangeeft: artiest - album - track Niet alle hoezen staan blijkbaar in de database, maar die kan ik eventueel handmatig toevoegen met tagscanner of misschien kan Media Monkey ze toevoegen, maar dat moet ik nog even uitzoeken. Ik had met de zoekfunctie jouw topic al gevonden, maar dat gaat meer over het beheren van je mp3 collectie. Je hebt van die mensen die kopen een usbplatenspeler en zetten al hun elpees om naar MP3. Vervolgens verkopen ze alle elpees op marktplaats. Dat ben ik niet zeker niet van plan. Discogs heb ik ook al geprobeerd, maar dan kan ik geen tracks uit mijn collectie luisteren. Ik zag dat er een nieuwe versie van muziekdatabase met een aantal verbeteringen. Ik denk dat ik die nog even ga proberen. [i:b762085224]Zou een mod dit topic (indien nodig) willen verplaatsen naar anders/software?[/i:b762085224]
Link naar reactie
Eigenlijk heb je niet 1 goed programma die dit in huis heeft. Maar er zijn er twee die dicht in de buurt komen. Media Monkey & Media Jukebox van J..River.Ik gebruik nu de betaalde versie van Media Monkey. En als je deze eenmaal naar je hand hebt gezet en weet waar alles zit dan heb je eigenlijk niets anders nodig. Ik heb alles geript op 192 kb/ps en dan hoor je echt geen verschil meer tussen 320 & 192. Album & tags haal ik zonodig van internet af of voeg ze zelf toe. Volume effen ik later wanneer nodig, vooral bij oude opnames nogal eens nodig.Wil je het goed doen gaat er toch wat tijd in zitten. Ik gebruik een plextor brander voor het rippen en die laat mij zelden in de steek. Ik sla een reservekopie (na bewerken) op een externe HD zodat alles weer terug te halen. :wink: EAC voor rippen (betere ben ik nog niet tegen gekomen) Mediamonkey voor beheer en de rest...
Link naar reactie
@Perk Jij hebt het over het beheren van een digitale collectie bestaande uit mp3'tjes. Ik zoek een programma waar ik mijn gehele collectie cd's en lp's in kan voeren en dat ik aan een bepaalde track een mp3 file kan koppelen. Als ik dan door mijn collectie blader kan ik ook gelijk een track luisteren. Daarnaast wil ik graag inzichtelijk hebben welke albums ik heb en op welk medium en van welke artiest e.d.
Link naar reactie
[quote:3638801d5e="Anjo"]Ns ff gezocht, is hier iets te vinden/ http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=5401[/quote:3638801d5e] Die site had ik ook al gevonden in mijn zoektocht en heeft helaas ook niets bruikbaars opgeleverd. Met dat programma moet ik nog alles handmatig invoeren. Ik heb zelf nog [url=http://www.vinyl-collectie.nl/]deze[/url] site gevonden, maar helaas kun je daar alleen je vinyl beheren.
Link naar reactie
Je kan de tags bijwerken (via internet of bestandsnaam) of de verzamel cd/album een zelfde naam geven met als aanvulling cd 1 cd2 etc etc etc.. de artiesten info houd hij dan toch vast. Ik heb dit probleem met alle 2 meter sessies cd's (10 + best of) gehad. Daar maakte Media Monkey er een potje van om alles door elkaar te gooien :evil: Ik heb deze met de hand aangepast en uiteindelijk kwam het nog goed met deze verzameling en stonden ze netjes in volgorde onder elkaar. Maar ik geef toe het is een hoop werk om het uiteindelijk goed te krijgen maar dan heb je ook wat. :lol: Nogmaals er is niet 1 programma die dit goed kan maar deze komt dicht in de buurt met een beetje hulp input van jezelf dan wel te verstaan. :wink:
Link naar reactie
[quote:5fb3d51324="rolla"]De situatie is als volgt: Ik beschik over een collectie van ongeveer 70 cd's, 15 cd-singles, 50 elpees, 30 muziekcassettes,30 lp-singles en een handje vol muziekdvd's. Ik had ooit het plan gevat om mijn hele collectie vast te gaan leggen in een [url=http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=199538&highlight=]Base database.[/url], maar bij nader inzien is dat niet handig, omdat ik geen expert ben met databases en er nogal wat programmeerwerk bij komt kijken, o.a. verbinding met een internet database maken, want anders kan ik alles handmatig gaan in kloppen. Nu wil ik mijn fysieke collectie en de mp3 collectie gaan samenvoegen tot 1 collectie. Ik wil door mijn collectie kunnen bladeren en bijv. een bepaalde track kunnen luisteren. Daarnaast wil ik ook overzichten kunnen genereren. Bijv. welke albums ik van een bepaalde artiest heb, om de aanschaf van dubbele albums te voorkomen. Nu ben ik met behulp van Windows Mediaplayer alle cd's en cd-singles naar de harde schijf aan het rippen als MP3 (320 kbps). Voor het beheren van de MP3 albums heb ik de gratis versie van Media Monkey gedownload en geinstalleerd. Er zijn vast meer mensen met een redelijke muziekcollectie. Hoe beheer je collectie? Iemand ervaring met het programma [url=http://muziekdb.nl/v3/page.php?start]Muziekdatabase?[/url][/quote:5fb3d51324] Hallo Rolla, Met MuziekDatabase kun je inderdaad je CD/LP- en MP3-collectie in één applicatie en in één database beheren. Je bestaande MP3-verzameling kun je 'importeren'; de essentiele informatie wordt dan uit de tags gehaald. De eerstvolgende versie bevat ook een interne audiospeler waardoor je het MP3-bestand direct kunt afspelen. Voor diegenen die een uitgebreide vinyl-collectie hebben, is de koppeling met www.discogs.com zeer handig. Je hoeft dan niet track voor track alle gegevens habndmatig in te voeren, maar zoekt het juiste album op en alle gegevens worden automatisch opgehaald. Dit werkt uiteraard ook voor CD's. Uiteraard heeft MuziekDatabase ook een koppeling met FreeDB, maar Discogs.com levert meer informatie op; daarnaast werkt FreeDB alleen in combinatie met een CD in de CD-ROM-speler. groet.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...