Ga naar inhoud

Jammer, mijn usbspeakers DSS 350/00 van Philips zijn kapot


Aanbevolen berichten

Hallo Al jaren gebruik ik met zeer veel genoegen de Philips DSS 350/00 speakerboxen bij mijn pc. Rechtstreeks aangesloten op USB. Het geluid was onovertroffen, zowel pop als klassiek, ook bij een flink volume. Helaas na wat storingen hebbben ze vandaag definitief de geest gegeven. Ze zijn allang niet meer in de handel. Heb ook nog een set relatief dure CREATIVE speakers, maar die kunnen niet tippen aan de Philips speakers. Heeft iemand ervaring met dit soort boxen van een ander merk (usb aansluiting) met eveneens een zeer goede kwaliteit? Of heeft nog iemand de DSS 350/00 te koop Help Groeten Hadebe
Link naar reactie
Wat is er kapot? Wordt de USB niet herkend? Werkt 1 vd luidsprekers niet? Zelf heb ik een DSS370 en een DSS350. Van die laatste is de versterker links kapot, van de eerste de USB. Zelf gebruik ik de setjes overigens analoog. Zelf was ik niet tevreden over de geluidskwaliteit, ik heb het setje aangepast. Via Google is mijn onderwerp zo te vinden. Binnenkort wil ik naar Utrecht op een nieuwe FET eindtrap te kopen, ze lijken niet zo duur te zijn.
Link naar reactie
Beste Hans Ik heb het apparaat opengemaakt en constateer dar de twee spanningsregelaars L7808CV en L7908CV erg heet moeten zijn geweest gelet op de schroeivlekken boven tegen het plastic. Ik zie wel enige beschadiging van de FET IRF 7309 (niet zo erg als bij jou maar wel aan een hoekje en een pootje) Kun je zo'n IRF 7309 zelf vervangen (kan wel wat solderen)? Overigens was de storing een harde brom en een schroeilucht...... Bedankt Groeten Hadebe
Link naar reactie
[quote:c81f221a4b="hadebe"]Ik zie wel enige beschadiging van de FET IRF 7309 (niet zo erg als bij jou maar wel aan een hoekje en een pootje) Kun je zo'n IRF 7309 zelf vervangen (kan wel wat solderen)? [/quote:c81f221a4b]Bij mij werkte het rechter kanaal nog wel zolang de linker luidspreker er niet aanzat. Als die er aan zat, hoorde ik een tikkend geluid. Die brom misschien ook wel, dat weet ik niet meer. Ik herinnerde me dat het linkerkanaal bij een test al op een zeer laag volume geluid weergaf. Nu komen mijn setjes uit de Philips "dump" via de toenmalige Philips gelieerde computerclub. Retour winkel vermoed ik. Mijn setjes heb ik ondertussen al zo'n 10 jaar Ik zie bij mij alleen zeer duidelijk schroeisporen ter hoogte van de IRF chip. De overigens chips lijken me ok. Een soldeerpunt met een smalle punt, lijkt me wel noodzakelijk. Ik ga er binnenkort achterkomen of ik de chip zelf kan vervangen. Vandaag heb ik een paar IRF's gekocht bij DIsplay in Utrecht. Hopelijk gaat alles in 1 keer goed.
Link naar reactie
Hans Ik heb vanmorgen pas het chipje gehaald (moest besteld worden). Een kennis van mij zal het er de volgende week inzetten. Ik durf er zelf niet aan te beginnen. Overigens heb ik het vermoeden dat de spanningsregelaars L7808CV en L7908CV ook defect zijn, In de behuizing zijn precies er boven schroeivlekjes te zien. Ik rook ook een schroeilucht. Die zijn overigens makkelijker te plaatsen, maar ik heb ze nog niet in huis. Groeten
Link naar reactie
Hans Ik snap iets niet meer...... Vandaag zijn de fetjes vervangen en twee nieuwe spanningsregelaars vervangen. Natuurlijk benieuwd of ie het weer doet! Begin het speakertje weer in elkaar te zetten en hou op het kleine onderste printplaatje een vrij contact over waar kennelijk een kabeltje ingestoken heeft gezeten. Maar ik heb slechts de platte blauw-zwarte die van de bovenste printplaat af komt, het zwarte kabeltje dat van het frontprintplaatje komt en de luidaprekeraansluiting (rood/zwart) wat moet er in het kleinere contact zo ongeveer midden op de onderste printplaat? Kun jij me uit de droom helpen? Groeten
Link naar reactie
Helaas, na alles weer in elkaaar gezet te hebben vol verwachting de DSS weer aangesloten, alles leek normaal, geen brom-rode lampje brande en de speaker werd herkent door de pc. Echter geen geluid. Een paar minuten later rook ik weer een schroeilucht. De speaker opengemaakt en de vervangen FET bleek al weer doorgebrand. Heb de moed opgegeven. Groeten hadebe
Link naar reactie
Zonder schema is het een beetje gissen wat er nog meer kapot is gegaan. Mogelijk is er een transistor/fet voor de eindtrap kapot, misschien zit het probleem erna (wat ik niet verwacht). Voor mij is het het makkelijkste om gewoon een nieuwe eindversterkertje te bouwen, de satelliet luidspreker kan ik daarop makkelijk aansluiten. Alleen de hoofdluidspreker is wat lastiger (en lelijker) omdat daar nog overbodige elektronica met knoppen in zit.
Link naar reactie
Tja, bij pwm versterkers is het laagdoorlaatfilter van groot belang, overigens zijn de vervormingen behoorlijk, alleen niet goed hoorbaar. Wist niet dat het een pagina van jouw was, zo is het kringetje weer rond. Heb hier een computer stereospeakersetje staan die ik ooit van iemand kreeg, "made in China" en er staat erop en "Twister" maar met een gewedige geluidskwaliteit, zelfs via een real-time analyzer gemeten en het freqentie bereik is behoorlijk vlak, de vervorming zal er wel zijn maar niet hoorbaar en kan bijna wedijveren met mijn B&W dm 6'jes (beutje overdreven), de bas uiteraard niet hoor. Zo zie je maar weer dat er wel meer goede speakers worden gemaakt, zelfs door Philips, uitgezonderd de kwaliteit van de electronica dan die erin zit.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...