Ga naar inhoud

line out te hard


Aanbevolen berichten

Eigenlijk moet je de output in mV weten van de cassetterecorder en de ingangsgevoeligheid v/d de pc-kaart ook in mV. Stel dat je 1000 mV output hebt en 50 mV input, dan moet je dus een factor 20 verzwakken, maw 1:19 weerstandsratio (=1+19 => 20.... dus 1/20-ste deel). Verder mogen de weerstanden die je gebruikt niet de ingang zwaar belasten, op een ingangsimpedantie van bijv 10 kOhm zou je gerust een weerstand van 100 kOhm mogen aansluiten (dat is dan de onderste weerstand in de verzwakkingsaftakking. Je zou met een variabele weerstand eerst een schatting kunnen maken zodat er geen oversturing plaats vindt en als je weet wat de stand daarvan is het vervangen door vaste R's (ivm ruis, instabiliteit en zo).
Link naar reactie
Oef dat zegt me niks. Kan iemand er een schema bijdoen met de meest voor de hand liggende weerstandswaarden. Ik heb het schema van www.pcpret.nl/audio/stereo.htm. Zodoende kom ik aan 68K en 10K. Alleen het verzwakt nog niet genoeg. In het boekje van de cassetterecorder staat, lijnuitgang nominale uitgangsspanning 0,5V bij een belastingsimpedantie van 47K en belastingsimpedantie meer dan 10k Mijn geluidskaart is Realtek HD, geintergreerd op het moederbord. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Zonder . (punt) werkt ie wel... http://www.pcpret.nl/audio/stereo.htm Op zich is dit een goed schema, maar zorg ervoor dat je de weerstanden niet per ongeluk van plaats verwisseld hebt anders heb je maar heel weinig verzwakking. Je zou die van 68k naar 220k verhogen kunnen om te testen. Die van 10 k zou je kunnen verlagen, dat kan qua ratio hetzelfde zijn, maar dat zou ik niet doen om de weerstand (lees= belasting) op de line-in niet te laag te maken, als je niet meer gegevens hebt van de line-in van de Realtek HD, staat dat niet in het moederbord boekje of op de website v/h moederboard?
Link naar reactie
Een normale lijningang zou 100 mV moeten kunnen accepteren. Daarop zijn de weerstandswaarden gebaseerd. Wanneer het geluid altijd te hard is, dan is er mogelijk wat anders aan de hand. Iha, zou het niveau van een cassetterecorder echt onder de 1 V moeten zitten, waarbij het gemiddelde niveau onder de 0,5 V zou moeten zitten. Check even de volume niveaus voor het opnemen (standaard Windows functie!). Wanneer die op maximum staat, dan kan dat ook nog een probleem zijn. Wat de ruis betreft van de potmeter/weerstand, daar zou ik niks op uit doen. Een slechte potmeter zou kunnen kraken, dan is die oud en/of vuil. Gezien de problemen zou ik ook een potmeter gebruiken, wat betreft potmeters, er bestaan logaritmische en lineaire varianten. De logaritmische is het makkelijkst in te stellen, alleen ja, behalve de midden aftakking moet ook de massa op 1 vd buitenste pinnen. VOor goed gebruikt maakt het wel uit of het de ene of de andere is! Wanneer het volume langzaam omhoog te regelen is, dan zit de boel goed. Anders even nameten met een Ohmmeter. Stel potmeter is 50 kOhm, bij een kleine verdraaiing naar 25 kOhm, neem de andere kant. Bij een kleine verdraaiing naar 1 kOHm of wat meer of minder, in ieder geval niet al te grote verschillen, dan heb je de juiste te pakken.
Link naar reactie
Ik heb het advies opgevolgd en 68K vervangen door 220K. Echter dit verzwakte te veel. Ik heb er nu 150K van gemaakt en dat werkt goed. Vervorming trred nu pas op bij ongeveer 75% van de volume regeling. Ik ga het waarschijnlijk toch vervangen door een potmeter. Maar als 150K goed is, is dan een potmeter van 100K wel genoeg. Hoe sluit ik dat dan aan? Zou ik evt. een schema kunnen krijgen.
Link naar reactie
Je kunt die 220k nog parallel (!) aan de 150k zetten.... dan zit je tussen 68k en 150 k in.... hoef je geen potmeter te kopen/te gebruiken... Parellel: [img:b8d85af250]http://www.kta1-hasselt.be/content/projects/2003_2004/6TIW/pictures/PARA.jpg[/img:b8d85af250] [img:b8d85af250]http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-01-files/fig04.gif[/img:b8d85af250]
Link naar reactie
Bedankt voor het schema. Maar wat betekend het? Ik ben geen electrotechnicus. De weerstand kleuerencodering weet ik wel. Ik snap het alleen als je een potmeter tekend. Gewoon een rondje met drie aftakkingen. Line out cassette naar, massa naar en de middden aftakking naar. Midden waarschijnlijk naar line in PC. Heb ik dan geen 2 potmeters nodig, linker en rechter kanaal. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Heb de 220K parallel gezet over de 150K werkt goed. Heb ook een kastje gemaakt met een dubbele potmeter. Werkt nog even verfijnder. Echter, daar kom ik nu pas achter ontbreekt het rechter kanaal van de line in. Sluit ik de boel aan op de microfooningang dan gewoon links en rechts. Ok bij afspelen CD's, films e.d. gewoon links en rechts. Is het een instelling of iets anders. Had voorheen line in nog nooit gebruikt.
Link naar reactie
Dit kan een geluidskaart instelling zijn, vaak is er een optie om de geluidskaart in te stellen op stereo/4.1/5.1 en misschien zelfs 7.1. Hierbij kunnen de functies van de in/uitgangen op de geluidskaart veranderen. Wanneer de opname echt stereo is, en de opname klinkt goed, dan lijkt me er verder niks aan de hand. COntroleer eventueel de geluidskaart instellingen wanneer je meer zekerheid wilt hebben.
Link naar reactie
Ik heb 3 ingangen. line in (blauw), line out (groen), microfoon (roze) 3,5 mm. voor mini jack plug. Plaatje gaat niet. Mijn digitale fotocamera is gestolen. De cassetterecorder, tbv. opnemen, is aangesloten met een Y-kabel (aux kabel) 2x tulp --> stereo mini jack. Linker en rechter kanaal heeft wel gewerkt. Echter nu alleen linker kanaal.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...