Ga naar inhoud

televisie kijken via het netwerk mogelijk?


Aanbevolen berichten

Onze tv is kapot. Nu is dat niet zo'n probleem, want we keken als gezin toch al niet zoveel. Het nieuws, soms een film en bij een EK-WK van voetbal. Het zou dus toch wel fijn zijn om tv te kijken, maar het is de vraag of dat via een nieuwe tv zou moeten. We hebben namelijk 5 pc's in ons netwerk, met redelijke beeldschermen, waarvan 1 met een 24 inch. + we zijn allemaal meer ingesteld om de pc te gebruiken, dan tv te kijken. Ik zou graag willen weten of het mogelijk is de tv-kabel te integreren in het netwerk, zodat we op alle pc's tv-programma's kunnnen kijken. Ik weet dat er een alternatief is, namelijk een splitter op de kabel en dan extra kabels trekken naar elke pc en dan die voorzien van een geintegreerde/usb tv-kaart. Maar ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op meer draden in mijn huis. Ik stel me zo voor dat een NAS/mediaserver dit zou moeten kunnen. Daar is het al mogelijk video, etc vanaf te streamen. Ik heb 1 apparaat gevonden, wat een beetje in de buurt komt, nl de Conceptronic Media Giant Pro 750GB. Die kan opnemen van tv, waarna je dit (als ik het goed gelezen heb) kan streamen in je netwerk. http://www.conceptronic.net/site/desktopdefault.aspx?tabindex=1&tabid=232&cid=30&gid=3020&pid=CM3GPP Maar dit is toch wel weer bewerkelijk. Bovendien niet echt leuk om een WK-wedstrijd eerst op te moeten nemen om die daarna te bekijken. :roll: Mijn vraag kun je nu wel raden. Bestaat er een apparaat waarmee je televisie kan integreren in je netwerk, zodat er op alle pc's televisie gekeken kan worden? Een EPG (electronische programma gids), opnemen van programma's en een time-shift zou daarbij als mogelijkheid ook fijn zijn. Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.
Link naar reactie
wat een leuk verhaal op dat blog. Wat knap bedacht. even checken of ik het begrijp, voor zover relevant als antwoord op mijn vraag. VLC is in staat om beeld/geluid door te geven van de ene pc naar de andere. Als voorbeeld wordt gebruik gemaakt van een bestand met smallville erop, daarna een DVD. Internet lukt niet door het probleem van de uploadsnelheid. Ik haal echter niet echt uit het verhaal dat het gelukt is om echt tv, vanuit het signaal van de kabel, dit over het netwerk te verspreiden. Immers, een signaal is wel wat anders dan het versturen van een programma. (signaal als een soort van verzameling waar pas op de ontvangende pc zelf een keuze wordt gemaakt welk programma bekeken gaat worden) een paar vraagjes derhalve: - op welk apparaat moet de coax dan aangesloten worden? via een mediacenter? of kan dit ook via een tv-kaart? - moet VLC dan ook daarop geinstalleerd worden? - verstuurt VLC "slechts" 1 programma, of geeft deze het signaal door
Link naar reactie
In het meest eenvoudigste en goedkoopste geval neem je een tv kaartje, download Windows Media Encoder(gratis) en start met wme de streaming server. Iedere windows mediaplayer client in het netwerk kan daarna aanhaken aan de server. Je creert zo exact hetzelfde als de tv netwerken doen die live op het internet uitzenden in windows media. Ik heb het zelf ooit eens gedaan en het viel kwa complexiteit wel mee, een streaming profiel aanmaken inclusief netwerk adres/poort enz enz, het kan allemaal via de wizard. Ik ben werkelijk een oen met netwerken enzo en als het mij lukt dan zou dat denk ik jou ook wel moeten lukken. Ook over het internet is het te doen en wel te overzien maar waar je als hobbyist op stukloopt is de upload, je moet voor iedere client netwerk ruimte hebben in upload capaciteit en als je mooie kwaliteit wilt streamen zit je zo aan 750 Kbs per client. Over een home netwerk is dat natuurlijk allemaal peanuts, zeker als je een gigabit netwerk hebt. WME is overigens een bijzonder krachtig stukje software want behoudens simpel streamen kun je er werkelijk alles mee wat een hobbyist of een TV station zou willen, denk aan multi-kwaliteits-streaming( meerdere kwaliteiten en datastromen in 1 stream), uiteraard is het hele spulletje te beveiligen, je kunt allerlij voorwaarden inbouwen, of juist niet(bv opnemen of time-shift toestaan) en als je er echt induikt: VC1 codering met multikanaals geluid ,PIP en nog veel meer... Houd er overigens rekening mee dat WME een oeroud stukje software lijkt welke al een hele tijd geen update meer heeft gehad, dat klopt-ten dele. Om wme te updaten moet je de laatste versie van windows mediaplayer installeren, op die manier worden de codeer en vooral de transcodeer capaciteiten van wme vernieuwt naar de laatste stand van zaken. zo heeft wme als standaart download niet de vc1 encoder/codec aan boord, die krijg je dus door wmplayer te updaten. Denk er ook aan dat je niet al te gretig moet worden door al die mogelijkheden als je een wat ouder systeem hebt, al in 2002 werd voor de meer geavanceerdere services een dual of quad systeem aanbevolen( als in een dual of quad Xeon- en dat is niet hetzelfde als een dual-core of quad core)). On-the-fly transcoderen en multicast streamen met multilevelprofiles vereist echt een(of meerdere) knappe cpu met een bult geheugen om al die data te bufferen, dan bedoel ik dus CPU-cache geheugen en gewoon ram.
Link naar reactie
Als de TV kaart dan in de ene PC zit en je wilt uitgerekend naar de andere kijken... moet je verplicht wel PC's aanzetten... het voordeel van geen TV aanschaffen verdampt snel...... (stroomkosten...) LCD tevee-tjes kosten geen drol meer... voor minder dan 200 euro heb je al een 47 cm LCD TV... die je aan en uit kunt zetten op elk moment en momentaan beeld zonder dat je eerst een pc aan hoeft te zetten.. http://www.vergelijk.nl/lcd_plasma_televisie/f/sort/price/order/ascending/;jsessionid=9ce4bd4d6292bc4d93e5b764261f En.... die tuner is ook niet gratis (niet echt duur..) en je moet nog coax naar die pc leggen... In my humble opinion... een omweg.
Link naar reactie
Dank jullie allemaal voor jullie reactie. @ jojo, het lijkt erop dat met de mogelijkheid van Video on demand van VLC het zou moeten lukken. @ rwilligen, ook wat jij schrijft is een goede optie. Ik ben zeker geen expert met netwerken, maar heb wel enige kennis van netwerken. We hebben een gigabit netwerk en de hoofpc heeft een quadcore. Dat moet dus wel lukken. Wel zitten er ook 2 laptops aan op wireless. Ben benieuwd of dat nog problemen geeft. Heel erg bedankt voor je uitgebreide toelichting. @ andre@home, je hebt zeker een punt in relatie tot mijn beginsituatie. Maar jou optie betekent slechts 1 tv, terwijl ik op zoek ben naar een mogelijkheid dat meerdere personen op hun eigen kamer tv kunnen kijken. Jou optie betekent alsnog coax door het hele huis + 4/5 tv's aanschaffen. Dan wil ik de kosten nog wel eens opnieuw zien. In het algemeen, als het via VLC of WME mogelijk is de tv te streamen over het netwerk, dan zou het toch ook niet moeilijk moeten zijn om deze functionaliteit te integreren in een NAS/mediaplayer. Zo'n conceptronic heeft bijvoorbeeld de hardware al in zich. Voor nu denk ik dat ik maar een tv-kaart aan ga schaffen en daarmee experimenteren. Bedankt voor jullie reacties!
Link naar reactie
Zijn er geen stand-alone betaalbare HD-videorecorders die dat ook kunnen, streamen in het network. Qua stroom kosten lijkt me dat een stuk beter.... By the way.... simultaan kijken naar meerdere kanalen vanaf elk punt kan dat... anders ben je verplicht te kijken naar wat een iemand kiest en dan kun je net zo goed voor dat ene LCD kastje van <200 euro gaan zitten wat ik voorstelde... is ook nog wat socialer... (heb je aan dat aspect gedacht of is het een studentenhuis.... waar overigens samen kijken ook gezellig kan zijn...)
Link naar reactie
Van 1 TV naar meerder TV's (via netwerk/PC) ieder met een eigen kanaal, daarvoor heb je in principe meerdere TV ontvangers nodig. Nu ben je toevallig gewend aan 1 TV, dus de PC die in de woonkamer zou een TV kaartje kunnen krijgen. Wanneer je dat doet, koop er dan 1 met een hardware Mpeg encoder. Het eventueel streamen van Mpeg2 video is mogelijk iets overhead, maar je netwerk kan het aan en het geeft de computer heel veel rust. Dat geldt dus ook voor de snellere computers ... Wat betreft stroomverbruik, staan de PC's toch al bijna de hele dag aan? Dan is het stroomverbruik ook niet zo handig. Of VLC het handigste programma is om te streamen, dat is het denk ik niet. Je zou je eens moeten verdiepen in Media Center software. Er zijn ook niet Microsoft varianten met speciale netwerk faciliteiten. Voordeel is dan de EPG. Nu staat de TV gids toch wel op internet dus ook geen echt probleem. Volgens mij bestaan er ook media kastjes met TV ontvanger. Mogelijk is dat ook een geschikte oplossing. Ik weet even geen voorbeelden. Je verliest het voordeel van meerdere zenders tegelijk kiezen. Anderzijds, die functionaliteit was niet aanwezig dus mis je dan ook niet. In theorie kan TV ook via internet. Nu is de web informatie daarover erg vaag. In Almere wordt nu glasvezel gelegd. Het is mijn nog niet duidelijk op hoeveel computers TV gekeken zou kunnen worden met zo'n nieuwe aansluiting. Dat lijkt me wel handig om te weten. Ook handig als je met een systeempje iets zou willen opnemen. Uunet maakt gebruikt van een kastje, dus dat is 1 aansluiting. In theorie zou er ook TV gekeken kunnen worden zonder kastje. Ik vrees wel dat er niks handigers bestaat als een gewone TV. Eventueel gewoon een HD recorder met TV ontvanger gaan gebruiken. Dan kan je opnemen als je dat wilt. Video/audio uit omzetten in een digitaal signaal en dat streamen.
Link naar reactie
@ andre@home, tja, dat met die HD-recorders zou eigenlijk ook moeten kunnen, maar helaas, ik kan ze niet vinden. tav dat sociale, hmm, de tv deed in ons gezin vroeger wel mee in de sociale component, maar dat is al weer even geleden. Het is ook niet leuk om als enigste van voetbal te houden :( :wink: Maar ik kan je wel vertellen dat het er zonder tv een stuk socialer aan toe gaat. Meer spelletjes aan de ronde tafel. Ik kan het iedereen aanbevelen om de tv het huis uit te doen. :evil: @ Hans Vosman, dank je wel voor de aanvullende info. Ik heb er voor gezorgd dat er een Mpeg encoder in zit, maar moet deze nog binnenkrijgen. Daarna zal ik me ook zeker verdiepen in alles wat in deze topic over streamen geschreven is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...