Ga naar inhoud

Mpeg-1-files knipperen bij afspelen op dvd-speler (waarom?)


Aanbevolen berichten

Ik heb de vraag op twee andere fora ook al gesteld, maar uit de reacties - die ik sowieso al weinig gekregen heb - kan ik vooralsnog niet zo veel opmaken, dus meld ik me hier ook eens aan *is onderhand beetje wanhopig*. [b:c515362ab4]Het probleem: Ik heb van YouTube een hele lading filmpjes gehaald, geconverteerd naar Mpeg-1 en verwerkt tot data-dvd's. Op mijn dvd-speler, de Philips 634, blijken de filmpjes er vervolgens uit te zien als hieronder: irritant knipperend.[/b:c515362ab4] Ik ben even met m'n camera voor de tv gaan staan om in dit topic het probleem te kunnen laten zien: (edit: het filmpje waar eerst naar gelinkt werd is inmiddels gewist, omdat het probleem opgelost is.) --> Op twee andere spelers, van hetzelfde merk, zijn ze ook uitgeprobeerd en worden ze wel afgespeeld zoals het hoort. Vloeiend dus, zonder geknipper. [b:c515362ab4]Vooral de term VCD blijft vaag: Is het nou wel of niet zo dat een speler met de specifictie VCD automatisch data-cd's met mpeg-1-files zou moeten kunnen afspelen?[/b:c515362ab4] Ik dacht in eerste instantie van wel, en alledrie de spelers waarop ik m'n schijfjes met dergelijke files uitgeprobeerd heb hebben die VCD-specificatie. Maar het feit dat één ervan - helaas de mijne - ze dus niet helemaal vreet, maakt me tamelijk onzeker. :( [i:c515362ab4]Ik vraag het vooral omdat ik de speler op termijn zou willen vervangen door een dvd-recorder, maar ik ben als de dood dat die recorder mogelijk hetzelfde probleem gaat hebben als m'n oude speler. Dan betaal je een paar honderd euro en kan je vervolgens een hoop dingen niet afspelen. Misschien kan eventuele informatie die ik in dit topic krijg me op weg helpen bij het maken van de juiste keuze.[/i:c515362ab4]
Link naar reactie
Een VideoCD is een special soort cd(geen dvd), gemaakt op een speciale manier, de video en audio moet aan specifieke eisen voldoen en daarna moeten de video en audio op een speciale manier op de cd gezet worden, dat laatste heet "authoren". Een data cd met daarop mpeg1 bestanden is geen vcd, het is een data cd met mpeg files. Om een "echte"vcd te maken moet je je brandprogramma de opdracht geven "maak een vcd", meestal doe je dat door voor een template "vcd"te kiezen, in Nero werkt het iig zo. Als de bestanden nog niet in het vcd compatible mpeg1 formaat zijn kan Nero de bestanden opnieuw coderen zodat ze wel compatible zijn. Belangrijk is daarbij er op te letten dat voor het vcd formaat scheiding in de twee tv standaarden gelden voor PAL en NTSC, PAL is het europese tv formaat en NTSC is amerikaans. Een VCD kan nooit alletwee bevatten, dus is PAL of NTSC, je moet dus ook opgeven bij het maken van een vcd in welke norm je deze wilt maken(pal of ntsc). Richtlijn daarbij is de frame rate van je bron bestanden, PAL is 25 Frames/sec, NTSC is 29.97 Frames/sec (soms ook wel 30 Fps of 23.976 Fps). Je kunt ook stellen; PAL is 25 Fps, al het andere is NTSC. Nero kan (dacht ik)ook de conversie PAL/NTSC doen, weet dat niet helemaal zeker, houd er iig wel rekening mee dat pal/ntsc conversie vaak wat schokkerige video oplevert, het is iig niet ideaal, liever maak je een schijf met daarp maar 1 soort, dus pal of ntsc. Als je op die manier een vcd maakt en de spec's van je dvd speler geven aan dat de dvd speler ook overweg kan met vcd's dan zou alles goed moeten gaan. Als een dvd speler ook vcd's kan lezen dan zou het voor de hand liggen dat deze ook data dvd/cd's met daarop vcd-compatibele mpeg1 zou moeten kunnen lezen maar helaas is dat niet altijd het geval. De spec's van de dvd speler zou dan iig moeten vermelden dat deze data-mpeg cd/dvd's moet kunnen lezen. VCD bestanden op een video dvd is ook een mogelijkheid, de dvd spec's stellen dat de video mpeg1 of mpeg2 mag zijn in de vcd resoluties maar dan moet de dvd wel worden ge-authored als een dvd ( en niet als een vcd, het wordt dan dus uiteindelijk een gewone video-dvd maar met een wat ongebruikelijke indeling met mpeg1 video met vcd spec's. Je maakt dan dus een video-dvd en voert het author programma de mpeg1/vcd bestanden waarna je er een video-dvd van bakt.
Link naar reactie
Lijkt mij het handigste dat je er een VOB/mpeg2 van maakt en daar een DVD van brouwselt. "Super" kan prima .flv of mp4 extensies naar mpeg2 omzetten, even uitproberen wat het beste resultaat geeft. Nu zet je een mpeg1 op als data op een dvd en dat lijkt mij niet de juiste manier, of dat die onderbrekingen veroorzaakt weet ik niet maar je zou ook eerst die mpeg's eerst kunnen controleren of daar het probleem al in zit.
Link naar reactie
Bedankt! Voor het eerst zie ik antwoorden waar ik iets mee kan. Op een van de andere fora hadden ze het over dat mijn (uit 2002 afkomstige) dvd-speler weinig intern geheugen zou hebben, omdat het een oud model is. Maar na verder Googelen op 'dvd-speler' en 'intern geheugen' kreeg ik geen bruikbare info meer dus toen liep ik weer vast. In ieder geval: Ik zal eens kijken wat ik kan doen. Of er van m'n Mpeg-1-files Mpeg-2-files te maken zijn moet ik nog bekijken, en volgens mij was het maken van data-dvd's de enige manier waarop mijn (kleine) versie van Nero dvd's kan maken. Ik herinner me dat ik het ooit eens heb geprobeerd op de normale manier, maar dat dat niet kon. Toch maar eens op zoek naar een full version...
Link naar reactie
Jouw kleine versie van nero heeft geen mpeg2 encoder en kan dus geen video coderen naar mpeg2. Dat is op te lossen door de bestanden eerst met een ander programma naar mpeg2 te coderen. Als je de Youtube bestanden( *.flv) nog hebt dan zou dat kunnen met bv Pazera's : http://download.cnet.com/Pazera-Free-FLV-to-AVI-Converter/3000-2194_4-10786669.html Het programma kan rechtstreeks mpeg voor een dvd maken. Andere is TMPGenc 2.5 encoder, de demo kan 30 dagen mpeg2 maken http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/download/tpfree.html
Link naar reactie
Indien je DVD's gaat maken let er wel op dat je DVD's -R gaat gebruiken, oudere spelers spelen geen DVD's + af. Er zijn genoeg gratis progjes te vinden die een DVD van mpegs kunnen freubelen, die hoef je dan niet om te zetten naar mpeg2, flv kun je wel omzetten naar mpeg2/vob met super b.v. Overigens is die "SUPER" converter alround. http://www.erightsoft.com/SUPER.html Even lastig om de werkelijk download ervoor te ontdekken maar door goed te kijken moet dat lukken.
Link naar reactie
Ik zal er maar mee moeten leven dat ik m'n dvd's voortaan op een andere manier moet maken, als ik er (zo goed als) zeker van wil zijn dat mijn toekomstige recorder ze kan lezen, vrees ik. Inmiddels heb ik dan ook een volledige versie van Nero weten te traceren en een testdvd gebrand. Nu een 'echte' in plaats van een data-dvd, gemaakt met de originele mpeg-1-files. Maar nu is er wéér iets. In m'n dvd-speler verschijnt namelijk 'no disk' als ik het schijfje erin stop. Dat is dus nog erger dan knipperende maar in ieder geval nog wel zíchtbare mpeg-1-files. Had ik iets in mijn instellingen moeten veranderen bij het branden? Ik heb nog niet zo'n oude brander, dus het kan niet zo zijn dat die versleten is of zo. (anders binnenkort toch maar eens vob uitproberen...)
Link naar reactie
Nergens geef je aan welke extensie die YouTube filmpjes het zijn, neem aan flv, die dien je eerst om te zetten in Mpeg2 of VOB met Super, dan kun je ze gewoon in Nero Vision erin slepen als je een video-DVD gaat maken, dat de schijf niet wordt gezien ligt denkelijk aan dat er nu een niet leesbaar iets op staat.
Link naar reactie
Oorspronkelijk flv en met 'Super' (dat programmatje had ik al) omgezet naar Mpeg-1. Test-dvd 1 (met mpeg-1-files, dus) is inmiddels al naar een van de andere dvd-spelers geweest die ik al eerder had uitgeprobeerd. Een speler die bijna identiek aan de mijne is, maar dan een versie van twee jaar later. Op die andere duurde het laden héél lang, maar werd 'ie uiteindelijk wel gewoon afgespeeld. Dus misschien is de dvd tóch wel goed gemaakt. Test-dvd 2, een VOB-versie, was inmiddels ook gemaakt. Deze bleek wel te werken. Ook op m'n eigen speler. Nou ja, ik lijk er na wéken spitwerk dus uit te zijn. 1) Dat ik gewoon niet bewust op zoek moet gaan naar een een dvd-recorder die data-dvd's afspeelt, want dat is niet vanzelfsprekend en staat toch nooit aangegeven bij de specificaties. Gokken dat een speler dat kan lijkt érg gewaagd en dat er in m'n omgeving spelers circuleren die klakkeloos alles vreten is gewoon toeval. 2) Geen data-dvd's meer branden, maar 'echte'. 3) En voor de zekerheid in de toekomst VOB's van alles maken. En mogelijk ook VOB's maken van wat ik al had. Vrij zuur, gezien de paar honderd mpeg-1-filmpjes in het archief, maar het is niet anders. Al wacht ik even af hoe m'n nog te kopen dvd-recorder gaat reageren op hetgene wat er in het verleden al gebrand is. In ieder geval heel erg bedankt, allemaal!
Link naar reactie
Je kansen op een dvd speler die data-mpeg dvd's vreet wordt aanzienlijk groter als je voor een model gaat die iig divx afspeelt. Dit betekent nl dat de dvd speler een map structuur kan lezen en dat is voor het lezen van losse mpeg's de eerste vereiste. Evengoed dien je te raliseren dat de dvd specificaties zoals vastgelegd door het "dvd-forum" geen data-mpeg dvd's herkennen. Zoals je dus idd zelf al geconcludeerd hebt; als het werkt is het leuk/mooi meegenomen maar je hebt geen garantie.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...