Ga naar inhoud

dvd aftiteling naar tekstverwerker


Aanbevolen berichten

Geautomatiseerd? Dat zal je, denk ik ,niet gaan meevallen, je zult er iig nog heel wat werk aan hebben. Het meest voor de hand liggende wat ik kan bedenken: je maakt van ieder frame waarin een text verschijnt een capture naar beeld bestand (tiff,jpeg,bmp) en vervolgens voer je die screencaps aan een OCR programma, dat is een Optical Character Recognition programma welke dus uit een beeld bestand automatisch de letters kan herkennen en omzetten naar een text bestand. Software is bv Omnipage Pro en ABBYY Finereader, als je toevallig een flatbed scanner hebt en de bijbehorende cd gaat door spitten heb je goede kans dat je ocr software op de cd vind want dat is 1 van de meest geijkte toepssingen van een scanner: documenten in scannen en dan omzetten naar een digitaal text bestand. Als je googelt op ocr vind je genoeg, ook freeware. Resultaten van ocr software zijn zelden 100% , eea hangt ook af van de beeldkwaliteit en het lettertype , doorgaans moet je nog na-controlleren om zeker te zijn dat de text klopt. De meeste ocr software heeft ook een lerende functie waarbij het programma je vraagt welke letter hij aan het scannen is, naar mate de tijd vordert hoeft het programma je steeds minder te vragen en gaat de herkenning steeds sneller en beter en wordt het resultaat steeds betrouwbaarder. Je zou iig al moeten beginnen met ,zo perfect mogelijke, screencaps te maken van de texten. Dat betekent de film met zo min mogelijk omzetting wegschrijven naar *.bmp bestanden, met een vob bestand van een dvd zou je dat kunnen doen met FCC handler's Virtualdub mod, die kan mpeg2/vob's openen , het stuk selecteren waar het om gaat en dan de functie "save as image sequence" Zorg wel voor voldoende schijfruimte, film omzetten naar bmp heeft nogal wat ruimte nodig.
Link naar reactie
Het programma VirtualDub ken ik niet, dat ga ik bekijken. Het overige had ik ook al ongeveer zo bedacht. Ik speel de dvd af en zet hem bij de gewenste passage op pauze om een screenshot te maken. Niet echt handig en daarom vroeg ik me af of je dvd bestanden, .vob files, met een of ander programma kunt openen. Bedankt voor het meedenken!
Link naar reactie
Je moet FCC Handler's Virtualdub-MOD hebben: http://fcchandler.home.comcast.net/~fcchandler/ Vdub kan zelf geen mpeg2 lezen, de mod van fcc kan dat wel, als je ook evt het geluid er uit wilt rippen heb je een ac3 filter nodig en die staat ook op de pagina. Je kunt ook de mpeg2 plugin gebruiken, deze kan ook met nieuwere originele virtualdub gebruikt worden, de complete mpeg2 variant is bij versie 1.6.19 gestopt terwijl vdub origineel nog nieuwere versies kent.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...