Ga naar inhoud

Vraag ivm DVD & LCD-televisie


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik zit me al een tijdje iets eenvoudig af te vragen. Een film op DVD heeft altijd, of toch bijna altijd, een resolutie van 720x576 (correct me if I'm wrong). Een gewone oude (maar nog steeds in mijn woonkamer staande) CRT-televisie heeft ook de 720x576 resolutie (correct me if I'm wrong). Als je een DVD op een CRT televisie afspeelt heb je dus uitstekende kwaliteit. Nu heb ik de laatste tijd wat opgezocht over LCD-televisies. Ik zie dat deze veel hogere resoluties hebben, zoals 1366x768 of zelf de resolutie van HDTV 1920x1080. Ook de fysieke afmetingen (diagonaal) zijn veel groter. Nu is mijn vraag de volgende. Als je een DVD met resolutie 720x576 afspeelt op een LCD-scherm met een veel hogere resolutie (zoals 1366x768 of 1920x1080), wat gebeurt er dan? Wordt je beeld dan uitgerekt? Verliest je beeld dan aan scherpte? Is da kwaliteit van het beeld dan eigenlijk niet slechter dan op een oude CRT-televisie? Ik vind dit raar want ik had voorheen altijd gedacht dat een DVD kijken op een moderne LCD-televisie veel betere kwaliteit zou opleveren dan op een oude CRT-televisie. En omgekeerd, stel dat je een LCD-televisie hebt met resolutie 1366x768. En je ontvangt van een zender HDTV met resolutie 1920x1080. Dan wordt het beeld toch opeengepakt? Veroorzaakt dit dan ook geen verlies van beeldkwaliteit? Alvast bedankt, Sam Hoste
Link naar reactie
[quote:8fd8eee8e9="gerben"]Het wordt omgeschaald naar de te gebruiken resolutie. Hiervoor zit in de meeste dvd spelers een upscale chip, waarin erg veel kwaliteitsverschil is. Kan ook in de tv gebeuren, net als downscalen vanaf full HD.[/quote:8fd8eee8e9] En gaat er bij dat upscalen geen kwaliteit verloren? Zodat DVD's kijken op je grote LCD scherm eigenlijk slechtere kwaliteit levert dan op je kleine CRT scherm?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...