Ga naar inhoud

Hoe zet ik één groot WAV-file om in aparte songs


Aanbevolen berichten

Ik heb een audience recording van een concert overgezet van tape naar mijn harde schijf. Dit is één groot WAV-file geworden. Nu wil ik dit file overzetten naar cd maar zodanig dat ik met de "forward" functionaliteit van mijn cd-speler van liedje naar liedje kan springen. Heeft iemand handige tips hoe ik dat (en met welke software) voor elkaar kan krijgen?
Link naar reactie
Erg goede software en gratis is AUDACITY. Deze kan de opname visueel weergeven en je kunt vaak duidelijk de overgangen tussen de nummers zien en daar de knip maken. Je maakt dan van ieder liedje een losse WAV track. Als het op cd moet, moet je in WAV blijven en niet opslaan als mp3. Het geluid blijft dan iets beter, hoewel een cassettebandje niet veel beter is dan een mp3. Een totaal andere optie is dat je handmatig de PQ codes op de opname aanbrengt, de cd klinkt dan als 1 geheel. Vooral met een live cd is dat mooier omdat met de methode hierboven tussen ieder liedje een duidelijke hik te horen is. Ook een mix cd klinkt niet mooi als losse tracks. De software die ik daarvoor gebruikte was WAVELAB. Dat is niet gratis. Vergeet niet dat de losse WAV bestanden 16 bits stereo 44,1 khz moeten zijn. Veel edit software gebruikt 32 bit maar dat kan een cd brander niet branden. Nog een open deur: de kwaliteit van de Analoog-Digitaal conversie gebeurt in je geluidskaart. De software en de hardware in je pc heeft geen invloed op de kwaliteit. Hoe beter de geluidskaart, hoe beter de opname. Vooral als je van een grote spoelen recorder opnames overzet of van een LP is het de moeite waard om een duurdere geluidskaart te gebruiken, deze zijn meestal te koop in winkels voor muziekinstrumenten zoals www.feedback.nl Ik heb onder andere een geluidskaart van 339 euro en dat hoor je terug.
Link naar reactie
Op een audio CD zitten bepaalde codes. Deze worden meestal PQ-codes genoemd, hoewel er ook R t/m W codes zijn. De P- en de Q-codes zijn veruit de belangrijkste, vandaar. Deze codes worden gebruikt om bepaalde informatie mee te geven met de muziek, een beetje vergelijkbaar met Teletekst van de TV. Sommige functies zijn zó bekend dat de meeste mensen niet weten dat die werken met aparte codes. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat er op de CD tussen de muziek door stukjes pauze zitten, net zoals je dat op een LP kunt zien. Maar in feite bestaat een geperste CD uit één lang stuk geluid. In de PQ-codes is vervolgens aangegeven waar het tracknummer van 1 naar 2 moet springen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...