Ga naar inhoud

SPDIF uit op ASUSMOBO


Aanbevolen berichten

Ikheb in mijn HTPC een Asus A7N8X-X mobomet een SPDIF riserkaartje. De soundchip is een Realtek AC97. Ik stuur spdif uit naar mijn versterker/receiver. Maar geregeld werkt het (de laatste tijd) ook niet, dan wel, dan niet. Optical werkt altijd maar met haperingen, Coax werkt soms wel soms niet. [b:4cfa8344dc]Vraag 1[/b:4cfa8344dc]: heeft iemand anders die ervaringen ook[/list] [b:4cfa8344dc]Vraag 2[/b:4cfa8344dc]: Moet ik de originele drivers van de Asus A7N8X-X gebruiken of de meest recente drivers van Realtek. [b:4cfa8344dc]Vraag 3[/b:4cfa8344dc]: Wordt het geluid omgezet in het riserkaartje of in de Realtekchip of in de chipset? Ik vraag dat omdat wellicht het riserkaartje niet meer goed werkt en ik dan met een ander kaartje uit de brand ben. [b:4cfa8344dc]Vraag 4[/b:4cfa8344dc]: Is er verschil in optische kabels (de connectors zijn ok) [b:4cfa8344dc]Vraag 5[/b:4cfa8344dc]: Of kan ik beter een tweedehands geluidkaartje met SPDIF (optical uit) aanschaffen? [b:4cfa8344dc]Vraag 6:[/b:4cfa8344dc] Maakt de kwaliteit van een geluidskaart wat uit bij SPDIF uitsturing, of is het altijd 96 bits encoding? advies wordt zeer op prijs gesteld
Link naar reactie
Aanvulling Een andere optie is de Nforce2 sounddrivers (dit is een Nforce 2 mobo) installeren, maar of dat nu echt een goed idee is? Ik weet namelijk niet of de Nforce2 sounddrivers bedoeld zijn voor een mobo met een realtek soundchip. In alle players (PowerDVD, GOM en MP Classic) staat SPDif aangevinkt. In de mixer van realtek, de originele [b:bcd1796339] sound_alc650_wdma341.z[/b:bcd1796339]van Asus is is die mogelijkheid niet aanwezig. knsm_eiland
Link naar reactie
Vervelend probleem. De nForce 2 audio drivers hebben volgens mij geen zin, omdat dat alleen voor de nForce 2 Ultra chipset is, met de Soundstorm geluidschip. Verder geen ervaring met dat bordje + digitaal geluid helaas, alleen analoog gebruikt. Mijn eigen pc stuurt wel digitaal naar mn speakers, maar dat is via een Audigy 2 ZS geluidskaart. 96 of 48 kHz zal weinig hoorbaar verschil geven, maar als je versterker/decoder 96 ondersteund, zou ik dat gebruiken. 96 kHz zal ook alleen effectief gebruikt worden bij een Audio-DVD.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...