Ga naar inhoud

Optische SATA drives


Aanbevolen berichten

Omdat ik een nieuwe PC aan het samenstellen ben, vraag ik me af of behalve een SATA hardeschijf, het ook goed is om over te gaan op optische SATA drives. Ik bedoel zowel een SATA brander en -speler. Ik zie tegenwoordig meerdere optische SATA drives bij onlinewinkels. Heeft iemand daar al ervaring mee bij het installeren van Windows XP, Vista of Linux? Tweakers meldde oktober 2006: [url=http://tweakers.net/nieuws/44669/Serial-ATA-in-2007-mainstream-voor-optische-drives.html]Serial ATA in 2007 mainstream voor optische drives.[/url] Welk merk/type is dan aan te raden? Zelf overweeg ik bij Informatique deze [url=http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=122496]Asus E616A3T DVD-Rom, 16x48x, Zw/Bg, SATA, Retail[/url] en deze [url=http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=I&A=122495]Asus DRW-1814BLT DL DVDRW, LS, Zilver, SATA, Retail[/url] De link van Asus lijkt niet te reageren. Maar dat ben ik wel gewend van Asus.
Link naar reactie
Samsung biedt voor 30 euro een 18x s-ata brander aan die ook niet verkeerd schijnt te zijn. En ligt denk ik eerder aan de chipset met de ondersteuning dan aan het OS, want volgens mij zit er voor het OS ook weinig verschil tussen een ATA en een S-ata schijf (op de drivers voor de controller na dan)
Link naar reactie
Ik vraag me trouwens nog steeds af, of je geen problemen krijgt bij het installeren van windows. Voor mijn sata controller heb ik nog steeds een F6 floppy nodig, zelfs als ik de juiste drivers slipstream in de cd. Samsung maakt inderdaad goede drives. HWI is nogal te spreken over een nieuwe lite-on trouwens.
Link naar reactie
[quote:4686dfce28="Jaap H"]Enkel Intel chipsets schijnen immer vlekkeloos te werken met sata dvd/cd-drives. [/quote:4686dfce28] Dat zou kunnen. Ik heb zelf in het verleden hierover ook zoiets gelezen. Het door mij gekozen moederbord, een P5B heeft een Intel chipset. [quote:4686dfce28="Jaap H"]Laatst had Hardwareinfo.nl een uitgebreide test van dvd/cd-drives waar de winnaar een Philips was; neem er een kijkje a.u.b. misschien staat het online.[/quote:4686dfce28] Ik heb dit geprobeerd via google met zoekwoorden: optische drives hardwareinfo. En op de [url=http://www.hardware.info/nl-NL/articles/]hardwareinfo site[/url] bij artikelen met zoekwoorden: serial ata. Ik heb die test niet kunnen vinden. Ik overweeg deze optische SATA drives aan te schaffen bij [url=http://www.informatique.nl/cgi-bin/iqshop.cgi?M=ART&G=100]Informatique.[/url] Zo te zien is het bij de SATA DVD-spelers Asus of Samsung. En omdat die van Samsung een bulk versie is, ligt die van Asus Retail versie voor de hand. Bij de SATA DVD-branders zijn er Asus, Lite-on, Nec en Samsung. Dus ook geen Philips. [quote:4686dfce28="NoepZor"]Samsung biedt voor 30 euro een 18x s-ata brander aan die ook niet verkeerd schijnt te zijn.[/quote:4686dfce28] Wellicht. Zolang het maar geen bulk of oem is. [quote:4686dfce28="gerben"]Ik vraag me trouwens nog steeds af, of je geen problemen krijgt bij het installeren van windows.[/quote:4686dfce28] Daar probeer ik onder andere achter te komen. Bij Tweakers forum zie ik een topic over onderwerp [url=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1216722][p5b-e] sata cdrom ahci-mode boot niet, ide-mode boot wel,[/url] die wel de moeite waard is om te volgen.
Link naar reactie
[quote:0d937e7e8c="gerben"]Ik vraag me trouwens nog steeds af, of je geen problemen krijgt bij het installeren van windows.[/quote:0d937e7e8c] Op het [url=http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=27&threadid=2041403]AnandTech forum[/url] beweert iemand dat Windows Xp geïnstalleerd kan worden op een systeem zonder PATA drives. [quote:0d937e7e8c="wgoldfarb"] On my current system I have no PATA drives. My HDD AND my DVD are both SATA. After I had put everything together, I simply inserted the Win XP disc in the DVD drive, booted the system, and it worked. Windows installation started with no problems. I case it makes any difference, I am using a P5B Dlx and both drives are connected to the SATA pots of the Intel controller, NOT the J micron controller. As far as the SATA drivers, I did have to hit F6 to have Windows prompt me for the drivers for the SATA HDD, but I believe this only happened because I had the hard drive configured as AHCI in the BIOS. [/quote:0d937e7e8c] Alleen is dat tegenstrijdig met de discussie uit die tweakers link van mijn vorig bericht. [quote:0d937e7e8c="greatchampion"]om je cd-rom te kunnen herkennen moet je de Jmicron chip op enabled zetten. Alleen dan werkt de cd-rom. Momenteel heb ik ook 2 SATA drivers op de ICH8R chip (AHCI) en de Jmicron aan enabled staan om m'n cd-rom werkend te krijgen. (had dit ook eerst uitgezet en dacht ook: waar is m'n cd-rom. bleek dus dat Jmicron op enabled moest. [/quote:0d937e7e8c] Ofwel welke BIOS setting het beste is, zal ik zelf achter moeten komen. Maar het valt te proberen. Ik heb dus besloten om daadwerkelijk een optische DVD-speler en -brander aan te schaffen. Ik laat uiteraard nog wel weten met welke BIOS settings voor de optische DVD drives het is gelukt. En ook of een geslipstreamde XP installlatie werkt zonder F6. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken, en suggesties.
Link naar reactie
[quote:e4c3d1ad97="jolo"] Op het [url=http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=27&threadid=2041403]AnandTech forum[/url] beweert iemand dat Windows Xp geïnstalleerd kan worden op een systeem zonder PATA drives. [quote:e4c3d1ad97="wgoldfarb"] On my current system I have no PATA drives. My HDD AND my DVD are both SATA. After I had put everything together, I simply inserted the Win XP disc in the DVD drive, booted the system, and it worked. Windows installation started with no problems. I case it makes any difference, I am using a P5B Dlx and both drives are connected to the SATA pots of the Intel controller, NOT the J micron controller. As far as the SATA drivers, I did have to hit F6 to have Windows prompt me for the drivers for the SATA HDD, but I believe this only happened because I had the hard drive configured as AHCI in the BIOS. [/quote:e4c3d1ad97] Alleen is dat tegenstrijdig met de discussie uit die tweakers link van mijn vorig bericht. .[/quote:e4c3d1ad97] Enkel in zoverre, naar mijn idee, dat je een sata optische drive niet op een op AHCI ingestelde controller moet aansluiten. De typische voordelen van AHCI slaan m.i. geheel niet op een optische drive, dus gebruik hiervan op een dusdanig ingestelde controller zal wel niet zijn voorzien. Hetgeen lijkt te worden bevestigd door het niet willen booten van een systeem van een op een dergelijke wijze aan het systeem gekoppelde sata optische drive.
Link naar reactie
Inmiddels zit mijn nieuwe PC in elkaar. [quote:62b9fefbc3="Jaap H"] Enkel in zoverre, naar mijn idee, dat je een sata optische drive niet op een op AHCI ingestelde controller moet aansluiten. [/quote:62b9fefbc3] Daar bleek dat P5B moederbord standaard al op te staan. Ofwel SATA stond al op IDE en Enhanced. En Jmicron chip stond op Enabled. Deze heb ik Disabled. [quote:62b9fefbc3="noamen"]Ik ben er ook wel benieuwd naar hoe je XP installeert hiermee. Want bij F6 kom je dan niet eens? Hij moet kunnen booten via die DVD drive.[/quote:62b9fefbc3] Dat heb ik inmiddels geprobeerd met een Windows XP CD geslipstreamed (auto install) met Service Pack 2. Dus niet met SATA drivers. XP SP2 bleek opgestart vanaf een SATA DVD-speler, de Seagate SATA harddisk gewoon te zien. Alleen was er tijdens het tekst gedeelte van de installatie een kopieer fout. Bij 96 % verscheen een foutmelding over xptht05.htm. Toen deze zelfs na het schoonpoetsen van de XP CD deze bestand niet wilde kopiëren, heb ik deze overgeslagen. Ik denk dat dit geslipstreamde CDtje wat oud begint te worden. Slijtage dus. De rest van de XP installatie ging wel goed. Vista kon ik ook installeren. Ik heb ook nog even het volgende gecheckt. Dat XP SP2 werkt met de build-in drivers is inderdaad omdat in het BIOS SATA op IDE staat. Zet ik die op AHCI dan herkennen XP en Vista de SATA HD niet meer. Dan zal er inderdaad een SATA driver nodig zijn. Voor Ubuntu Feisty Fawn maakt het niks uit. Deze werkt gewoon op SATA : IDE en AHCI. De overstap naar optische SATA drives was dus toch een goede keus. Alleen het branden van dvd's heb ik nog niet getest. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie
Ik heb in de tussentijd een PC voor een vriend geinstalleerd. Deze nieuwe PC was ook voorzien van een SATA DVD brander (2 zelfs). Op de PC was reeds Vista Home Premium geinstalleerd en ik heb er XP naast gezet, nu dus een dual boot systeem. Ik had een geslipstreamde XP cd met SP2 en alle updates tot en met april 2007. Alles ging perfect.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...