Ga naar inhoud

Probleem met overlays in WMV's


Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb pas een (2de hands, ongeveer een jaar oud) laptop gekocht. Ik ervaar echter een eigenaardig probleem met BEPAALDE (dus niet alle) WMV-filmpjes, een probleem dat ik niet had voordat ik zelf XP opnieuw installeerde (omdat ik alle troep van de vorige eigenaar er niet bij hoef. :)). Het gaat voor zover ik weet om filmpjes die allemaal gemaakt zijn met Windows Movie Maker 2. Ik heb het namelijk met geen enkel WMV-filmpje, BEHALVE 3 video's die ik heb gemaakt en een video die een vriend heeft gemaakt (en ik weet dat hij het ook in Movie Maker had gemaakt). Nou ben ik geen fan van het uitermate slechte movie maker, en ben ik inmiddels begonnen in Adobe Premiere, maar toch zou ik mijn oude filmpjes ook willen kunnen afspelen, zeker aangezien deze laptop dat eerst wel deed. Het probleem doet zich zowel voor in Windows Media Player als in RealPlayer, wat niet gek is aangezien RealPlayer gewoon dezelfde bestanden als Windows Media Player gebruikt voor het afspelen (alleen dan met veel minder processorbelasting). Ik kan er geen screenshot van laten zien omdat het een overlay probleem is en filmpjes met overlays als een lege plek verschijnen als je een screenshot maakt. Het probleem is er dan ook niet als ik de overlays uitschakel in Windows Media Player (Extra > Opties... > Tabblad Prestaties > Geavanceerd... > en onder Videoversnelling vinkje weg voor Overlays gebruiken). Maar dan heb ik dus niks aan alle voordelen van overlays en verliest het filmpje heel veel contrast. En het werkte eerst toch ook! De filmpjes zien er als volgt uit: - De kanalen van de verschillende kleuren RGB zijn ten opzichte van elkaar verschoven, dus je ziet alles meerdere keren maar dan in meerdere kleuren - Er verschijnen groene strepen bovenaan Waar kan dit aan liggen? Ik heb al een andere videodriver geprobeerd, maar er zijn nog meer versies die ik eventueel kan proberen. Lennart Goosens.
Link naar reactie
Video overlay is een direct draw gebeuren, denk dan dus aan DirectX, je videokaart driver maar ook moederbord/chipset drivers kunnen mee spelen. Heb je al een andere kleurdiepte geprobeert?, dus 24 bits ipv 32 of juist andersom? Je zou er ook goed aan doen om de fabrikantsite van de laptop te bezoeken en in eerste instantie alleen daar drivers vandaan halen, laptops zijn toch wel aparte apparaten met meestal specifiek aangepaste drivers. Er kan bv een Nvidia video chippie in de laptop zitten en alhoewel de standaart Nvidia drivers de naam hebben voor alle video kaarten van nvidia te werken kan dat bij een laptop toch niet goed werken. Je bent overigens in je vraagstelling vergeten op te sommen over welke hardware we het hebben.... Je vraagstelling/verhaal is ook niet helemaal duidelijk aangezien moviemaker juist wmv files maakt maar jij zegt dat je het juist niet met wmv files hebt, waar hebben we het nu over? Vertel ook duidelijk over wat voor videobestanden we het hebben, filetype(extentie),compressie type,resolutie enz enz.
Link naar reactie
Ik bedoel dat ik het niet bij andere WMV's heb, maar wel bij WMV's die toevallig in Movie Maker gemaakt zijn. De (taiwanese) laptopfabrikant heeft een krotte site en die drivers lossen het probleem niet op... Ik had al de meegeleverde drivers gebruikt... De hardware is een laptop met 2,66 GHz celeron, 512 MB ram, 40 GB HD, en SiS 650 geïntegreerde grafische kaart. Ik heb al DirectX 9.0c (bij mijn weten de nieuwste) maar ik zal dat eens opnieuw installeren.
Link naar reactie
Er is nog een andere mogelijkheid; er is een aanvullend filter geinstalleerd welke het moeilijk heeft met bepaalde YUV video kleurruimtes. Aanvullende filters zitten in bv codec packs maar er zijn ook wel video bewerkings programmas ed die soms filters installeren. Om dat te controlleren gebruik je Graphedit, vind je [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/Aps/graphedit_dx9.zip]hier[/url] in graphedit doe je file/render media file en kies je video bestand. Vervolgens krijg je een grafische weergave van de ketting met afspeel filters en codecs, er mag niets "vreemds" tussen staan, maak evt een screenshotje en plaats hier dan kan ik je wel vertellen of het ok is of niet.
Link naar reactie
[quote:5664875b9b="rwilligen"]Om dat te controlleren gebruik je Graphedit, vind je [url=http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/Aps/graphedit_dx9.zip]hier[/url] [/quote:5664875b9b]Voor iemand die er niet mee bekend is, lijkt het me een moeilijke klus. Afhankelijk van hoe groot het probleem bestand is, kun je misschien beter een sample opsturen. Uiteindelijk moet de test wel op de eigen computer worden gedaan. Even geprobeerd op een graph op te bouwen met WM ASF Reader, en dat ging bij mij dus al niet (graphedt crashed).
Link naar reactie
:o , eh, je hoeft ook helemaal geen graph te bouwen,zoals ik al zei; dat doet ie zelf. Je gaat naar File/Render media file en opent het video bestand. Graphedit opent de videofile en maakt een lijst van de filters welke nodig zijn en plaatst deze automatisch in een graph. Overigens; de wmv-asf reader is bedoeld om asf files te openen en daar de eigenschappen uit te lezen, maar dat had je waarschijnlijk al gemerkt :lol: :wink:
Link naar reactie
Ik heb de instructies van rwilligen voor Graphedit opgevolgd en krijg dit (klik op de thumbnail): [URL=http://img46.imageshack.us/my.php?image=grapheditscreen4tn.jpg][img:c0582d79c7]http://img46.imageshack.us/img46/1709/grapheditscreen4tn.th.jpg[/img:c0582d79c7][/URL] Ik zie hier niks geks tussen staan, dit is overigens NADAT ik het codec pack ffdshow (dat ik gebruik om DIVX/XVID en alle andere vreemde formaten af te spelen) had gedeïnstalleerd om te kijken of het daar aan ligt. Maar zelfs na de deïnstallatie doet ie het nog steeds verkeerd.
Link naar reactie
Je kan het [url=http://www.codecguide.com/download_mega.htm]K-Lite Mega Codec Pack[/url] proberen. Dit is voor zover ik weet het meest uitgebreide codec pack wat er is. Je kan dan onder andere quick-time filmpjes afspelen in windows media player. Het zou best kunnen dat het probleem ook hiermee verholpen wordt.
Link naar reactie
[quote:80e8482a0b="LGoosens"]Ik zie hier niks geks tussen staan, dit is overigens NADAT ik het codec pack ffdshow (dat ik gebruik om DIVX/XVID en alle andere vreemde formaten af te spelen) ...[/quote:80e8482a0b]Dit is een typisch Windows Media formaat plaatje. Weet je zeker dat de bestanden in orde zijn? Geen bestandsfouten oid? Zonder overlays speelt de video wel goed af? Je meldt een afname in contrast dus ook een probleem? Wat moet ik daar precies onder verstaan?
Link naar reactie
Zonder overlay blijft alleen primary/dib draw/blit oid over en daar kunnen de filters van mediaplayer/directX(of elke andere speler) meestal niet mee omgaan. Er zijn nl altijd een hele reeks aan filters actief, het merendeel zit verborgen in de quatrz.dll video renderer. Je moet dan denken aan fast resizers-blur-sharpen/gausian en god weet wat nog meer. Die mis je dus allemaal als overlay wegvalt en wat er dan rest is meestal een 2x2 point sampling voor de verschaling naar de scherm resolutie en meer niet. Het resultaat is meestal een beeldweergave om van te huilen en een enorm hoge cpu belasting. Bij een aantal pc/videokaart combinaties kun je dat herkennen aan het feit dat met mplayer2 (de oude mediaplayer6.xx) de optie "bedieningspaneel bij volledig scherm" niet meer werkt, de muis niet of heel groot wordt weergegeven en het beeld getoont wordt in het ruwe pixel formaat-bij een tv meestal 720x576 en dan ook meestal nog in een zwart kader. Wellicht wordt het ook tijd om maar eens je hardware op te sommen en zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven wat je aan drivers hebt geinstalleerd.. Heb je ook al eens dxdiag.exe gedraait?, is een analyse programma voor directX. Start/uitvoeren dxdiag.exe en enter , alle tapbladen aflopen en alle tests doen.
Link naar reactie
Als je overlays uitschakelt lopen filmpjes meestal juist sneller (op ware grootte dan, niet op volledig scherm). ;) Maar meer weet ik er ook niet van af. Ok,ik heb ff mijn DxDiag.txt online gezet, want ik heb geen idee waar ik naar moet kijken. http://home.tiscali.nl/goosens/DxDiag.txt
Link naar reactie
Tja, die text is erg veel en erg lang.... Het idee is dat je op het tapblad "beeldscherm" de knop directdraw testen en direct3D testen gebruikt. Na de tests zal dxdiag je dan melden of alles goed is verlopen. Ook op de andere tapbladen wordt onderaan in het witte gedeelte gemeld of er evt problemen zijn.
Link naar reactie
[quote:a76acc5f35="rwilligen"]Tja, die text is erg veel en erg lang.... Het idee is dat je op het tapblad "beeldscherm" de knop directdraw testen en direct3D testen gebruikt. Na de tests zal dxdiag je dan melden of alles goed is verlopen. Ook op de andere tapbladen wordt onderaan in het witte gedeelte gemeld of er evt problemen zijn.[/quote:a76acc5f35] Ja, dat weet ik. Maar ik dacht dat je meer zou hebben aan een .txt-tje... Maar goed... DirectDraw en Direct3D alle tests gelukt.
Link naar reactie
De laptop is een Clevo D41ES. Dit is een onbekend Taiwanees merk, typisch iets voor een bedrijf als Promedion om te verkopen dus. ;) Processor: 2,6 GHz celeron Geheugen: 512 MB Videokaart: SiS 650 met tot 64 MB shared memory Dat lijkt me wat je moet weten... Toch maar op zoek naar andere drivers dan?
Link naar reactie
Ok, ik besloot nog eens op de site van de fabrikant te kijken... UNDER CONSTRUCTION! :shock: Dus toen besloot ik het eens ergens anders te zoeken met Google... Ik heb een of andere SiS Universal Driver WHQL 3.71 gedownload, van een Franstalige site (die ik met mijn derde klas frans net kon bevatten ;)), en wat denk je? :P Het werkt! Allemaal heel erg bedankt voor de hulp, en ik hoop dat ook anderen hier nog iets aan kunnen hebben. ;) Daarom zet ik de url van die driver even hier: [url=http://driver2.sis.com/graphic/igp/uniVGA3/uvga3_371.zip]Drivers Sis 650/651/661/662/740/741/760/761 version 3.71 WHQL [/url]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...