Ga naar inhoud

muziek op audioinstallatie hoe?


Aanbevolen berichten

Mijn vader wil zijn muziek op de pc zetten. In eerste instantie zat ik te denken aan een nieuwe media center pc, maar eigenlijk is dit best zonde want we hebben op de pc meer dan genoeg ruimte om alles kwijt te kunnen wat we willen. De pc staat in de ene kamer en de tv en audioinstallatie in de andere kamer. Het is niet de bedoeling dat we kabels gaan trekken. Is het mogelijk om de muziek van CD's op de pc te zetten en daarna via een zendr/ontvanger op de audioinstallatie af te laten spelen? Zo ja als deze mogelijkheid er is hoe moet ik dit dan doen? Zo nee, welke mediacenter pc kan ik dan het beste nemen. En kan je met ene mediacenter pc ook driect op een scartaansluiting van je tv gaan?? alvast bedankt roel
Link naar reactie
Je CD's kun je natuurlijk op de PC zetten. Je kunt ze met allerlei freewareprogramma's 'rippen' en op de PC opslaan. Als je voor het MP3 formaat kiest nemen ze erg weinig ruimte in (zo'n 3-4 megabyte/standaardnummer). Dan kies je een goed afspeelprogramma om ze af te spelen. Het gratis I-tunes van Apple is veelgebruikt tegenwoordig, maar ook hier is een hele waslijst van freewareprogramma's waarmee je ook eigen afspeellijsten kunt samenstellen, softwarematige equalizers kunt gebruiken etc. Op 2 manieren kun je vanaf je PC zowel geluid als beeld op je respectievelijke stereo-installatie als je TV krijgen. Of je neemt een simpel kabeltje, in allerlei lengtes te krijgen (voor beeld: een S-videokabeltje van PC naar TV, als de videokaart van de PC en de TV zo'n standaardaansluiting hebben; voor geluid: een kabel met aan de ene kant een tulpstekker voor in de stereoinstallatie en aan de andere kant een minijack voor in de geluidskaart van de PC) Beide kabels voor weinig geld bij de iets betere elektronikazaak te krijgen. Wil je draadloos dan zijn er verschillende zend/ontvangstsets te krijgen voor de aansluiting van de PC naar stereoinstallatie en/of TV. Ene kastje aan de PC, andere aan de stereo of TV. De kwaliteit van de kastjes verschilt, en ook de aansluitmogelijkheden (wel/geen scart bijvoorbeeld). In de verschillende compubladen zijn ze de afgelopen jaren wel getest. Er zijn flinke verschillen, dus orientatie is gewenst. Kijk ook goed hoe je de verbindingen legt: wil je een zend/ontvangstsysteem dat je de ene keer voor de TV gebruikt en de andere keer voor de stereo, of zoek je 2 systemen die je beide aansluit zodat je nooit kabels hoeft te verwisselen. Een goed draadloze set is niet voor een paar tientjes te koop. Ze worden wel eens voor heel weinig geld aangeboden, maar in de praktijk geven ze geen goed beeld/geluid en/of nauwelijks gebruiksgemak. Kabels geven sowieso een betere kwaliteit. Maar ja, als je dat niet wilt houdt het op. Conclusie: wat je wilt kan.
Link naar reactie
oke dara ben ik erg blij mee omdat te weten. Het wordt zoiezo draadloss alleen nu is de vraag nog welke apparatuur moet ik dan hebben? merk enzovoort. En hoe sluit ik het aan. Het geld maakt in principe niet uit want als dit niet zou lukken wou me vader media-pc hebben dus het geld moet geen probleem zijn
Link naar reactie
V.w.b. het geld: de aanschaf van zo'n draadloos zend/ontvangstgebeuren komt echt niet in de buurt van een Windows MultiMediaComputer. Ook daar moeten dan kabels of draadloze zenders aan! Een € 150-200 heb ik in mijn hoofd voor een goed draadloos systeem. Je kunt eens naar een grotere elektronikazaak gaan, bij mij in de stad zijn er verschillende setjes bij de MediaMarkt te krijgen. Ik zal eens voor je zoeken of ik iets kan vinden op het net. Wellicht dat je ook hier nog gebruikservaringen hoort m.b.t. merken, hoewel ik de setjes niet veel in gebruik zie in mijn eigen omgeving.
Link naar reactie
Een mediacenter-pc is gewoon veel te duur en meer dan overbodig gezien de alternatieven. Ik heb zelf al eens naar verschillende oplossingen ziten kijken : http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=137166 Nadeel van deze varianten is dat je pc dan wel aan moet staan en daar een servertje op moet starten. Bij Dixons zag ik laatst nog enkele nieuwe : - http://www.sitecom.nl/products_info_frame.php?product_id=317&grp_id=6 en de SLA 5500 van Philips die vergelijkbaar is met de Squeezebox. Een en ander vergt wel een draadloos netwerk. Andere oplossing stond laatst in de column van Herbert Blankesteijn : http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fuseaction=home.showColumns&id=47483 In dit geval betreft het feitelijk een simpele harddisk waar je zowel foto's als je mp3-verzameling op kwijt kunt. Grootste voordeel is dat je geen verbinding met je pc nodig hebt als je het apparaat eenmaal gevuld hebt. Blijft eigenlijk twee vragen over : - hoeveel geld wil je uitgeven ? Goedkoopste is er voor +/-150, duurste is +/- 400,- en een mediacenter is al gauw iets van 1000. Je hebt alleen nog een 'simpele' WiFi-kaart nodig, tenzij je zelf al een draadloos netwerk hebt. - in welk formaat staat je muziek ? Apple's iTunes kent alleen maar mp3 (naast het eigen formaat). De server-software voor de Squeezebox ondersteund zo'n beetje elk audio-format dat je maar kunt bedenken (waaronder .ogg vorbis). Bedenk wel dat de meeste oplossingen geen ondersteuning zullen hebben voor muziek-formaten die voorzien in DRM-certificaten. Zo zal voor zover ik weet alleen Apple's eigen hardware de 'beveiligde' muziek die je via iTunes hebt gekocht kunnen afspelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...