Ga naar inhoud

hoeveel kbps?


Aanbevolen berichten

Hallo, zit er nou veel verschil tussen 128kbps en 192kbps van mp3 muziek? 192kbps is veel groter en kost ook veel meer HDD ruimte. naar mijn mening zit er qua kwaliteit weinig verschil tussen en is het niet hoorbaar. nu zet ik bijna alles om naar 128kbps maar m'n pa staat er op dat alles 192kbps word maar ikzelf vint het dus onzin. (iets meer dan 3 kwart van onze liedjes zijn ook 128kbps). graag jullie menig/tips. groetjes , Marc
Link naar reactie
Jah, das dus volledig naar eigen smaak. Die enkele MB extra maakt mij iig niet uit. Het ligt ook een beetje aan de kwaliteit waarmee ie gecodeerd is. Soms vind ik 128K idd al goed genoeg klinken, maar meestal heb ik toch liever 192K of hoger. Ligt er ook aan hoe je speakers zijn. Met goede speakers/geluidskaart hoor je beter het verschil.
Link naar reactie
Als je MP3's maakt met een goede encoder zoals LAME dan hoor je wel degelijk het verschil tussen 128 en 192kbps nummers. Tenminste, als je dat op een fatsoenlijke installatie beluisterd. Op een USB stick walkman zul je dat verschil bv. minder snel horen dan op een fatsoenlijke audioset. Zelf ben ik trouwens voorstander van VBR (viariable bit rate) MP3's ipv CBR (constant bit rate). VBR leverd nl. veruit de beste kwaliteit/bestandsgrootte verhouding.
Link naar reactie
Het is ook afhankelijk van wat voor een soort muziek je luister zo zal je het bij zo'n stamp riedeltje niet zo snel horen maar bij klassieke muziek weer wel. In de computertotaal stond een tijdje terug een test waar ze verschillende mensen mp3's met een verschilend aantal kpbs lieten horen en de meeste hoorde volgens mij geen verschil boven 128 kbps met een aantal muzieksoorten.
Link naar reactie
[quote:4dcf52c40e]de meeste hoorde volgens mij geen verschil boven 128 kbps met een aantal muzieksoorten.[/quote:4dcf52c40e] Het licht er ook aan wat voor systeem afgespeeld wordt, als het een kruidvat all-in-one setje wordt afgespeeld is 128 genoeg. Als het wordt afgespeeld op een Krell systeem hoor je zelfs verschil tussen de CD versie en 320.
Link naar reactie
Doe ik :D [Edit] Na wat vergelijk kom ik tot de conclusie dat de GoGo opzich even goed is als de Lame. De Lame vind ik net iets beter klinken, maar het scheelt niet veel. Daarentegen is de GoGo wel echt stukken sneller. Ik rip hier 1 nummer in 5 sec. mee. Zet bij GoGo wel MMX aan, dat scheelt weer een paar sec. Al met al is de GoGo dus best ok, maar beide encoders kunnen gewoon niet op tegen een originele cd.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...