Ga naar inhoud

Is mijn pc er klaar voor om op 16x dvd te branden???


Aanbevolen berichten

Mijn config(gedeelte): xp2700+ 1024 mb intern geheugen 270 gig totaal hdd ruimte nec3500 dvd dual layer/16x dvd burner. radeon 9800 pro 256mb Ik heb vandaag mijn nec1300 brander vervangen voor de nec3500 en ben van 512 mb naar 1024 mb gegaan. Nu weet ik dat de nieuwe brander op enkel laags dvd schijven tot maar liefst 16x kan branden als ik er 16x schijfjes in stop en ik weet ook dat tie op 4x kan branden als ik een dubbel laags schijf gebruik. Ik weet ook dat een cdtje op 52x met een 52x schijf geen problemen op leverd met zowel de leesbaarheid als het brand proces. Maar kan mijn pc het aan om op 16x dvd te branden, de doorvoorsnelheid van 1x dvd is immers een stuk groter dan 1x cd. Laat ik het zo zeggen, kan mijn 180 gig WD 7200rpm wel de noodzakelijke doorvoersnelheid halen?? En vormt mijn armzalige cpu niet een bottleneck??? En stel ik koop een dual layer schijf, tegen welke problemen kan ik oplopen bij het afspelen??? Mijn dvd video spelers: Yamaha dvd-s520(philips loopwerk(dus meest compatible met + schijven) met het audiocircuit van yamaha) en de Philips dvd-r75. BVD
Link naar reactie
[quote:06f71f294f="CBI-FP"]Laat ik het zo zeggen, kan mijn 180 gig WD 7200rpm wel de noodzakelijke doorvoersnelheid halen?? En vormt mijn armzalige cpu niet een bottleneck???[/quote:06f71f294f]Wat een valse bescheidenheid :D Laat ik het zo zeggen; mijn systeem heeft met dezelfde brander geen moeite op 16X. En dan hebben we het over een Athlon 2400+, 512MB en een 80GB WD schijf. Maak je dus maar geen zorgen.
Link naar reactie
[quote:b4d44e7c82="tomvdlee"]Dual layers zijn belachelijk duur en 16x schijfjes Single layer zullen nog niet echt goed verkrijgbaar zijn als ze al verkrijgbaar zijn. [/quote:b4d44e7c82]Ik heb mijn brander een aantal weken geleden besteld met 50 stuks 8X Fuji schijfjes (Tayo Yuden) maar die branden - voor zover ik kan nagaan, want ik kan zelf geen kwaliteitstest uitvoeren - zonder problemen op 16x.
Link naar reactie
[quote:ad11ce7ee3="Captain_Kansloos"][quote:ad11ce7ee3="tomvdlee"]Dual layers zijn belachelijk duur en 16x schijfjes Single layer zullen nog niet echt goed verkrijgbaar zijn als ze al verkrijgbaar zijn. [/quote:ad11ce7ee3]Ik heb mijn brander een aantal weken geleden besteld met 50 stuks 8X Fuji schijfjes (Tayo Yuden) maar die branden - voor zover ik kan nagaan, want ik kan zelf geen kwaliteitstest uitvoeren - zonder problemen op 16x.[/quote:ad11ce7ee3] Ik heb ook een spindeltje Fuji 8x schijfjes van Tayo Yuden heb ze alleen nog niet gebrand. Moet eerst mijn andere 4x Traxdata schijfjes nog opmaken. Maar dat is goed nieuws dat je ze op 16x kan branden. Heb je ook een NEC 3500?
Link naar reactie
[quote:481c3e2631="Captain_Kansloos"][b:481c3e2631]Wat een valse bescheidenheid :D[/b:481c3e2631] Laat ik het zo zeggen; mijn systeem heeft met dezelfde brander geen moeite op 16X. En dan hebben we het over een Athlon 2400+, 512MB en een 80GB WD schijf. Maak je dus maar geen zorgen.[/quote:481c3e2631] En dat krijg je er nou van als je al 13 jaar pc ervaring heb, je bent nooit tevrede :(. De ontwikkelingen gaan nu al net zo snel als dat mijn banksaldo omlaag gaat en ik verdien heus niet zo slecht hoor. [quote:481c3e2631="Captain_Kansloos"]Je zult geen problemen krijgen met DL in een stand alone speler. De meeste dvd's die je huurt of koopt waar al wat op staat zijn al duallayer omdat er anders niet de hele film op past.[/quote:481c3e2631] Ja ok, maar we hebben het dan ook over voorgeperste dvd's, logisch dat een dvd speler dat kan lezen, die is er zelfs op gebouwd. Maar mijn dvd-s520 speler is ouder dan de 'dvd+r dual layer' techniek, een teckniek waar de putjes en dammetjes erin gebrand worden ipv geperst + het welbekende reflectie verhaal. Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn yamaha dvd-s520 een toestel is met een dubbele laser waardoor dvd's optimaal worden afgelezen. Deze speler is dus minder gevoeliger dan een speler met een enkele laser die ook cd's af zou moeten kunnen spelen. Zo slaat de dvd-s520 dus ook nooit over op cd's terwijl spelers met een enkele laser dat wel doen als er een klein krasje op zit. Tevens ff een vraagje tussendoor: Ik heb ook de Philips dvd-r75 dvd videorecorder, single layer. Is dit een toestel met een enkele of een dubbele laser???
Link naar reactie
Ik heb een dvd+r gebrand, een philips 8x schijf. Tijdens het branden heb ik alle andere processen af gesloten zoals mijn internet verbinding, firewall en anti virus(meer heb ik niet actief). Verder is dit systeem spyware en virus vrij. In nero blijft de gebruikte leesbuffer helemaal vol staan tijdens het branden(=constante datastroom denk ik, ik weet ook niet alles) Maar de recorder buffer valt zo nu en dan terug, maar de schijf is wel zonder verdere foutmeldingen gebrand. Vervolgens heb ik met cd/dvd speed een test gedaan met de volgende gegevens: [b:e705f946c0][size=18:e705f946c0]Nero CD Speed Test results[/size:e705f946c0] General Information Operating System Windows XP Drive _NEC DVD_RW ND-3500AG Firmware Version 2.18 Serial Number 49KGM98S111 Disc DVD+R Capacity 3.64 GB Transfer Rate Start 6.57x End 14.85x Average 11.27x Type CAV [img:e705f946c0]http://img94.exs.cx/img94/694/testresults_2.png[/img:e705f946c0] Seek Times Random 133 ms 1/3 157 ms Full 251 ms CPU Usage 1X 7 % 2X 13 % 4X 24 % 8X 46 % Interface Burst Rate 1915 KB/sec Spin Up/Down Times Spin Up Time 3.89 sec Spin Down Time 2.48 sec Load/Eject Times Load Time 12.42 sec Eject Time 1.75 sec Recognition Time 0.00 sec Log Time Elapsed Action [19:16:15] Bezig met opstarten test overdrachtsnelheid [19:20:38] Snelheid:7-15 X CAV (11.27 X gemiddeld) [19:20:38] Verlopen tijd:: 4:23 [19:20:38] Bezig met opstarten test zoektijden [19:20:51] Random Zoeken: 133 ms [19:21:07] 1/3 Zoeken: 157 ms [19:21:32] Full Zoeken: 251 ms [19:21:32] Verlopen tijd:: 0:55 [19:21:32] Bezig met opstarten CPU-gebruik [19:21:47] CPU-gebruik bij 1X: 7 % [19:22:03] CPU-gebruik bij 2X: 13 % [19:22:18] CPU-gebruik bij 4X: 24 % [19:22:34] CPU-gebruik bij 8X: 46 % [19:22:34] Verlopen tijd:: 1:02 [19:22:34] Bezig met opstarten test burst-snelheid [19:22:42] Burst-snelheid interface: 2 MB/sec (1915 KB/sec) [19:22:42] Verlopen tijd:: 0:08 [19:22:42] Bezig met opstarten test spin-up/down [19:22:48] Spin-up tijd : 3.89 seconds [19:23:01] Spin-down tijd : 2.48 seconds [19:23:01] Verlopen tijd:: 0:19 [19:23:01] Bezig met opstarten test laden/uitwerpen [19:23:03] Uitwerptijd: 1.75 seconds [19:23:16] Laadtijd: 12.42 seconds [19:23:16] Herkenningstijd: 0.00 seconds [19:23:16] Verlopen tijd:: 0:15 [/b:e705f946c0] Kan het verders kwaad als de recorder buffer wat schommeld/terug loopt??? En hoe is dit euvel te verhelpen als het wel kwaad kan??? Of zijn die Philips 8x gewoon van een slechte kwaliteit??? Manufacturer : Ricoh Code : RICOHJPN R02 Disc Type : DVD+R Usage : General Recording Layer : - Recording Speed : - Capacity : - Additional Capacity : - Overburn Capacity : -
Link naar reactie
[quote:9f58d72e47="CBI-FP"]Kan het verders kwaad als de recorder buffer wat schommeld/terug loopt??? En hoe is dit euvel te verhelpen als het wel kwaad kan??? Of zijn die Philips 8x gewoon van een slechte kwaliteit??? [/quote:9f58d72e47] Die recorder buffer mag fluctueren, daar is het nou eenmaal een buffer voor. Vroeger, voor de tijd van systemen als BurnProof en JustLink mocht de buffer nooit leegraken tijdens het branden, dan kreeg je een zgn. buffer underrun. Een brander had dus een constante stroom aan data nodig die uit de voorraad (buffer) aangeleverd werd. Tegenwoordig worden bufferunderruns afgevangen door de brander door de eerder genoemde technieken. Die zorgen ervoor dat een brander de draad weer kan oppakken waar hij gebleven was, wanneer de buffer weer opnieuw gevuld is (na eerder helemaal leeg te zijn geraakt). Ik vind trouwens je CPU load wel erg hoog bij 8X; ik zal even checken of dat bij mij ook zo is. Staat DMA voor die drive wel ingeschakeld onder apparaat beheer?
Link naar reactie
[quote:b9a6f65c5b="CBI-FP"]Werkt de buffer underrun protectie ook op dvd???[/quote:b9a6f65c5b]Ja.[quote:b9a6f65c5b] DMA is ingeschakeld iig. De cpu load kan misschien wel een bios instelling zijn gezien deze pc een 100% (tot de voeding aan toe) een zelf bouwer is.[/quote:b9a6f65c5b]Als het ingeschakeld is lijkt het me sterk dat er een BIOS instelling verkeerd staat. Ik heb nog geen tijd gehad om het bij mijn eigen desktop PC te testen. Het is op zich niet ongewoon dat een drive een hoge CPU belasting geeft; dat ligt een beetje aan de implementatie van de firmware door de fabrikant. Zodra ik gech3eckt heb, zet ik even de resultaten hier neer.
Link naar reactie
[quote:54aff41b5a="Captain_Kansloos"][quote:54aff41b5a="tomvdlee"]Heb je ook een NEC 3500?[/quote:54aff41b5a]Jazeker! Ik heb die van mij trouwens wel naar een andere firmware geflashed, om o.a. riplock en regiobeveiliging te verwijderen. Welke firmware gebruik jij?[/quote:54aff41b5a] Ik heb nu nog de standaard firmware die in de brander zat toen ik hem kocht. Dat is versie 2.16. Heb tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Het is inderdaad wel handig om die riplock eraf te halen. Heb je een firmware van Herrie gebruikt?
Link naar reactie
[quote:6e11cb079a="tomvdlee"]Heb tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Het is inderdaad wel handig om die riplock eraf te halen. Heb je een firmware van Herrie gebruikt?[/quote:6e11cb079a]Nee, ik heb er een gebruikt van deze website: http://www.micheldeboer.nl/ Ik zie alleen dat degene die ik had er niet meer staat. Hij lijkt iig op deze: http://www.micheldeboer.nl/firmware/LD_V2beta2.zip Ik heb nog even gecheckt; ik heb zojuist een DVD vol gebakken op 8x; bij mij is de gemiddelde CPU load ongeveer 5%, zonder echte uitschieters. Volgens mij klopt er dus iid iets niet bij de TS.
Link naar reactie
[quote:e429305498="Captain_Kansloos"][quote:e429305498="tomvdlee"]Heb tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Het is inderdaad wel handig om die riplock eraf te halen. Heb je een firmware van Herrie gebruikt?[/quote:e429305498]Nee, ik heb er een gebruikt van deze website: http://www.micheldeboer.nl/ Ik zie alleen dat degene die ik had er niet meer staat. Hij lijkt iig op deze: http://www.micheldeboer.nl/firmware/LD_V2beta2.zip Ik heb nog even gecheckt; ik heb zojuist een DVD vol gebakken op 8x; bij mij is de gemiddelde CPU load ongeveer 5%, zonder echte uitschieters. Volgens mij klopt er dus iid iets niet bij de TS.[/quote:e429305498] Er klopt zeker iets niet: Als ik de CPU load op mijn gewone dvd speler, ook een 16x doet zijn de waarden ook al zo hoog. BTW heb ik daar ook mijn firmware vandaan via de site vcdhelp.com, daar staat de link naar michealdeboer.nl Edit: Ik heb net een kijkje in het bios genomen en bij alle ide apparaten staat: 32 bits transfer mode op off. Kan deze op aan, of verziek ik dan mijn systeem???
Link naar reactie
Hmmm dat is het dus ook niet hoewel het geheel wel sneller lijkt allemaal. Wat over mijn config, moet daar aan liggen: -Op ide 1 zit een 60 gig maxtor hdd(3 partities) als master en de nd3500 als slave. -Op ide 2 zit een lite-one 52x24x52 cd-rw als master en het dvd rom station als slave. -Ide 3 is een lege aansluiting. -Op de High-point ata133 uitbreidingskaart zit op kanaal 1 de 180 gig wd schijf en op kanaal 2 de 30 gig nec schijf. Alle schijven zijn iig 7200 rpm. Raar die hoge cpu load, komt dat omdat toevallig de nd3500 en de BTC 16x dvd rom speler als slave staan ingesteld??? Mijn pc start ook al zo traag op, 3 minuten voordat tie helemaal is opgestart, maar er zit absoluut geen spyware of virussen in. Eenmaal opgestart dan is het een zeer prettig en vlot systeem om mee te werken. Nu heb ik gelijk 2 vragen: [list:4b8716e5c8][1] Die 30 gig kan er in principe uit, data kan ik makkelijk op een van de andere volumes kwijt. Als ik die uitbreidingskaart + die 30 gig hdd verwijderd en die 180 gig op ide aansluiting 3 aansluit (normaal heeft een mobo 2 ide aansluitingen en zo heb ik het ook geleerd als basis, nog nooit eerder gezien BTW), is dat niet beter??? [2]Ok, als dat mogelijk is zijn alle ide poorten dus bezet, maar mijn mobo ondersteund ook s-ata, kan ik er dan nog een s-ata schijf bij plaatsen naast het ide gebeuren???(lijk me wel erg sterk als dat gewoon gaat werken)[/list:u:4b8716e5c8] Misschien kunnen jullie mij met deze info wat verder op weg helpen. EDIT: Kleine toevoeging: Mijn moederboord is een MSI KT4 ULTRA BSR
Link naar reactie
[quote:dfb2958536="Captain_Kansloos"][quote:dfb2958536="tomvdlee"]Heb tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Het is inderdaad wel handig om die riplock eraf te halen. Heb je een firmware van Herrie gebruikt?[/quote:dfb2958536]Nee, ik heb er een gebruikt van deze website: http://www.micheldeboer.nl/ Ik zie alleen dat degene die ik had er niet meer staat. Hij lijkt iig op deze: http://www.micheldeboer.nl/firmware/LD_V2beta2.zip Ik heb nog even gecheckt; ik heb zojuist een DVD vol gebakken op 8x; bij mij is de gemiddelde CPU load ongeveer 5%, zonder echte uitschieters. Volgens mij klopt er dus iid iets niet bij de TS.[/quote:dfb2958536] Deze site die kende ik nog niet. Erg goede en overzichtelijke site. Thanks,
Link naar reactie
[quote:f1fdd63c6a="CBI-FP"]-Op ide 1 zit een 60 gig maxtor hdd(3 partities) als master en de nd3500 als slave. [/quote:f1fdd63c6a]Ik vermoed dat daar je probleem ligt, maar dat ligt aan de manier waarop je brandt; als je data van die 60GB schijf naar DVD brand, dan zou het iig wel kunnen kloppen. Er kan er maar 1 van die 2 controle over de databus hebben op ieder moment. Als je dus data vanaf die schijf naar DVD brand, moeten ze continu wisselen. Dat verklaard mogelijk een hoge CPU load. Je hebt het over een IDE 3; Kun je daar je NEC 3500 aanhangen?
Link naar reactie
[quote:54a3d505d2="Captain_Kansloos"][quote:54a3d505d2="CBI-FP"]-Op ide 1 zit een 60 gig maxtor hdd(3 partities) als master en de nd3500 als slave. [/quote:54a3d505d2]Ik vermoed dat daar je probleem ligt, maar dat ligt aan de manier waarop je brandt; als je data van die 60GB schijf naar DVD brand, dan zou het iig wel kunnen kloppen. Er kan er maar 1 van die 2 controle over de databus hebben op ieder moment. Als je dus data vanaf die schijf naar DVD brand, moeten ze continu wisselen. Dat verklaard mogelijk een hoge CPU load. Je hebt het over een IDE 3; Kun je daar je NEC 3500 aanhangen?[/quote:54a3d505d2] IDE 3 is alleen voor een enkele harde schijf(tot zover ik weet, ik kijk wel ff op de fabrikant van het mobo, MSI). Misschien raar: Maar als ik de lite-on cd-rw en de nd3500 eens omwisseld zodat de nec als master op ide 2 en de lite-on als slave op ide 1. Zou dat niet beter werken??? En volgens mij is zelfs die cdrw drive in zijn geheel overbodig geworden omdat de nec al op 48x kan branden, die 4x extra dat die cd-rw sneller is kan me in principe gestolen worden.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...