Ga naar inhoud

[HTPC] Is dit mogelijk?


Aanbevolen berichten

In de showroom van mijn kantoorpand wil ik in de 'lounge'-corner een HTPC plaatsen met als doel: [list:ffc1b2ed19]- Presentaties en foto's te laten zien - Muziek en films [DVD] af te spelen - TV te kijken - TV-programma's op te nemen - Internet te gebruiken[/list:u:ffc1b2ed19] Om dit te kunnen realiseren heb ik de volgende vragen: [list:ffc1b2ed19]1. Zelfbouw HTPC of kant-en-klaar? 2. Indien zelfbouw, wat heb ik nodig? 3. Indien kant-en-klaar; welke HTPC is een aanrader? 4. Heb ik een TFT-scherm, LCD-TV of Plasma-scherm nodig? 5. Computer-speakers of HiFi-speakers? 6. Moet er nog een versterker tussen? 7. Naast de 'lounge'-corner is er nog ± 250m2 showroom, verdeeld over 4 kamers [scheidingswanden]. Ik wil ook hier graag de muziek van de HTPC laten horen, is dat mogelijk en zo ja, hoe kan dat het beste? 8. Ik wil - in principe - alles verbindingen draadloos, kan dat? [/list:u:ffc1b2ed19] Budget: € 3.000,00 [?] Kunnen jullie mij op weg helpen? Bij voorbaat dank!
Link naar reactie
[quote:f7fc94a162="Ederveen"][list:f7fc94a162]1. Zelfbouw HTPC of kant-en-klaar? 2. Indien zelfbouw, wat heb ik nodig? 3. Indien kant-en-klaar; welke HTPC is een aanrader? 4. Heb ik een TFT-scherm, LCD-TV of Plasma-scherm nodig? 5. Computer-speakers of HiFi-speakers? 6. Moet er nog een versterker tussen? 7. Naast de 'lounge'-corner is er nog ± 250m2 showroom, verdeeld over 4 kamers [scheidingswanden]. Ik wil ook hier graag de muziek van de HTPC laten horen, is dat mogelijk en zo ja, hoe kan dat het beste? 8. Ik wil - in principe - alles verbindingen draadloos, kan dat? [/list:u:f7fc94a162][/quote:f7fc94a162]Mijn indruk is dat dit is te realiseren. Er is een ander topic bij moederborden die een beeld geeft welke hardware in de computer moet zitten. Het beeldscherm is niet super kritisch. Je hebt daar in principe een vrije keuze. Voor een grote ruimte zou ik altijd kiezen voor HiFi speakers op een echte versterker. Echter wat wil je weergeven? Muziek in goede kwaliteit of Dvd kwaliteit met diepe bas. Dat laatste kan best te veel van het goede zijn ... Zelf zou ik de computer gewoon het werk laten doen en aparte versterkers gebruiken in de overige ruimten. Ligt een beetje aan de showroom zelf. Voor algemene achtergrond muziek zou ik toch kiezen voor een apart systeem. Voor het echte HTPC werk voor het echte systeem. Draadloos is ongetwijfeld mogelijk, ik heb zo geen kant en klare oplossing, maar ik meende pas een advertentie te hebben gezien waarin zoiets werd aangeboden. Zelfs video kan draadloos ...
Link naar reactie
[quote:266445ccf4="Ederveen"]Stel dat ik deze aanschaf, hoe sluit ik dan HiFi-speakers hier op aan?[/quote:266445ccf4]Analoge audio of liever SP/DIF uitgang van de geluidskaart aansluiten op een kwaliteitsversterker die de speakers aanstuurt. Ik zou trouwens voor dat budget zelf een HTPC proberen te bouwen. Daar heb je wel wat kennis voor nodig en vooral tijd, maar dan kun je het ook meteen helemaal naar je hand zetten.
Link naar reactie
[quote:e4fb40a91f="Captain_Kansloos"][quote:e4fb40a91f="Ederveen"]Stel dat ik deze aanschaf, hoe sluit ik dan HiFi-speakers hier op aan?[/quote:e4fb40a91f]Analoge audio of liever SP/DIF uitgang van de geluidskaart aansluiten op een kwaliteitsversterker die de speakers aanstuurt.[/quote:e4fb40a91f] Okay, dat moet lukken. Welke 'kwaliteits'-versterker raad je aan? Heb ik aan één versteker met multi-room functionaliteit voldoende om zowel in de lounge-corner als de andere twee kamers speakers op te stellen? Ik stel me voor dat ik in de lounge-corner een 5.1 set plaats en vervolgens op een-of-andere-manier extra speakers plaats in de andere kamers, kan dat?
Link naar reactie
[quote:71243ad606="Captain_Kansloos"]Ik zou trouwens voor dat budget zelf een HTPC proberen te bouwen. Daar heb je wel wat kennis voor nodig en vooral tijd, maar dan kun je het ook meteen helemaal naar je hand zetten.[/quote:71243ad606] Dat is ook een optie, heb wat ervaring met het bouwen. Enige - mogelijke - probleem is de afstemming van de onderdelen, met name voor wat betreft de koeling, voeding, airflow en stilte van het systeem [wenselijk!]... Suggesties?
Link naar reactie
[quote:ec8643163f="Ederveen"]Ik stel me voor dat ik in de lounge-corner een 5.1 set plaats en vervolgens op een-of-andere-manier extra speakers plaats in de andere kamers, kan dat?[/quote:ec8643163f]Ja dat kan wel, maar alleen de voor luidsprekers (L+R) gebruiken wanneer het echt 5.1 is, dat kan eigenlijk niet. Zeker de center luidspreker en de subwoofer nemen in dat geval een gedeelte van het geluid weg (wanneer die luidsprekers niet geplaatst zijn). 5.1 weergeven als stereo zou wel een oplossingen zijn wanneer de signalen op de juiste manier gemengd worden. Ik zou verwachten dat er versterkers bestaan die dat tegelijkertijd kunnen doen (5.1 en goede stereo weergeven). Of een zelfbouw computer iets toevoegt, dat weet ik niet. Het is wel een optie, de versterker + luidsprekers moet in ieder geval apart.
Link naar reactie
Als er een 7.1 ingang op de versterker zit met meerdere kanalen, kan ik dan een 7.1 set op de betreffend ingang aansluiten en andere luidsprekers op de overige kanalen? Heb een lijstje samengesteld: [list:1985ceb9ba]- HTPC van Mycom: € 1049 - Harman Kardon AVR 230 receiver € 429 - Iiyama ProLite C300WT 30"/76cm LCD € 1499 - 3 x set van 2 Jamp A500 satelietspeakers € 282 - Jamo A3CEN centerspeaker € 88 - Jamo E5SUB2 subwoofer € 229[/list:u:1985ceb9ba] [b:1985ceb9ba]Totaal: € 3576 / € 3005 excl.[/b:1985ceb9ba] Kom ik hiermee weg?
Link naar reactie
Ik betwijfel of je een analoge 7.1 ingang op een versterker zult aantreffen. De analoge 5.1 ingang is namelijk bedoelt voor de SACD & DVD-audio-standaarden (fabrikanten wilden het kopieeren tegengaan en besloten door het 'verbieden' van een digitale verbinding voor dit soort spelers). // -- Overigens zou ik eens kijken naar een [url=http://www.apple.com/airport/]Apple Airport Express[/url] als je draadloos vanaf een centrale pc muziek op andere locaties wilt. Ik dacht dat er nog geen andere oplossingen op dat gebied zijn. // -- btw : zoals altijd *luisteren* naar het (complete) systeem in plaats van blindelings geld uitgeven aan speakers.
Link naar reactie
[quote:8dfe56d2ad="JaFO"]Overigens zou ik eens kijken naar een [url=http://www.apple.com/airport/]Apple Airport Express[/url] als je draadloos vanaf een centrale pc muziek op andere locaties wilt. Ik dacht dat er nog geen andere oplossingen op dat gebied zijn. [/quote:8dfe56d2ad] Als ik het goed begrijp sluit ik die Apple Airport Express dus aan op een losse set [versterker + speakers] in de andere kamers. De HTPC stuurt vervolgens alles aan... Klopt dat? [img:8dfe56d2ad]http://jeroen.ederveen.org/img/htpc.gif[/img:8dfe56d2ad]
Link naar reactie
Idd ... Op je HTPC zet je een wireless-netwerkkaart (of niet als je moederbord die al heeft) En vervolgens plaats je op iedere versterker/luidsprekerset in de diverse kamers zo'n Apple-ding. Ik heb geen idee of je meerdere sets kunt aansturen, maar een enkele set moet geen probleem zijn. Overigens vraag ik me af of er van andere fabrikanten soortgelijke oplossingen zijn. Dat ding heeft als nadeel dat je vast zit aan iTunes & mp3 (of Apple's eigen formaat). Ik dacht dat er in C!T een kort artikel heeft gestaan over vergelijkbare apparatuur, maar dan op het gebied van beeld/multi-media. Geen idee of daar ook (betaalbare) draadloze oplossingen tussen zaten.
Link naar reactie
Heb besloten om het volgende te kopen: [b:e001996a75]HTPC - Asus S-presso[/b:e001996a75] € 899,00 [url]http://www.eynstein.nl/Artikel.php?ID=4401[/url] [b:e001996a75]Speakers - Logitech Z-5500 Digital[/b:e001996a75] € 288,99 [url]http://www.cool-prices.nl/product_detail.php?id=1403[/url] [b:e001996a75]Toetsenbord/muis - Logitech Cordless desktop optical EX100[/b:e001996a75] € 30,95 [url]http://www.cool-prices.nl/product_detail.php?id=703[/url] [b:e001996a75]LCD-scherm - Iiyama C300WT 76cm LCD-TV[/b:e001996a75] € 1.449,00 [url]www.paradigit.nl[/url] - Laatste [demo] model Totaal: [b:e001996a75]€ 2.694,30[/b:e001996a75] [i:e001996a75]incl. verzendkosten [/i:e001996a75][Eynstein + Cool-prices] Deze set-up is voor de lounge alleen, zal later kijken wat ik met de overige kamers doe. Zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...