Ga naar inhoud

aankoopadvies: dvd-branders: plextor716a of nec3500a?


Aanbevolen berichten

Het prijsverschil zit hem hoofdzakelijk in de ondersteuning ,software en garantie en die is bij plextor uitstekend. Verder kunnen de nieuwere plextors ook de brandkwaliteit controlleren, de zogeheten Q tests. Dat laatste is een behoorlijk voordeel want het betekent dat je na aankoop van een nieuw merk/type dvd kunt controleren of het wat is en of je wellicht niet te snel brand. Updates voor de firmware komen regelmatig en de garantie is iets van 2 jaar collect and return. De software is grotendeels wel allemaal 30 dagen demo en daar heb je dus niet veel aan , nero is in Expess-SE uitvoering en zo is er nog wat pinnacle software die je goed kunt gebruiken maar de rest is helaas 30 dagen-ware, check de site daar staat een tabel. Voor de nec en andere branders zijn er al wat controle tools maar de support is niet erg best, er schijnt een nieuwe controle tool in de maak te zijn en de grotere merken schijnen deze tool te ondersteunen maar het is miz toch iets anders dan de plextools welke specifiek voor de plextor branders is gemaakt en dus ook volle ondersteuning van de fabrikant heeft. Als je niets geeft om deze zaken kun je (zou ik) ook de nec kiezen.
Link naar reactie
En vanwege de uitgebreide lezing van de Moderator heb ik destijds ook gekozen voor de Plextor. Varirec, Plextools, en een uitgebreide collectie andere software. Bovendien vind ik dit gewoon een zeer betrouwbare brander, ik heb al wel iets van 150 dvd's gebakken met dit apparaat, en er is er nog geen ééntje mislukt. Inderdaad prima garantievoorwaarden maar het kost dus zoals gezegd wel wat meer. Bovendien kan ik met deze brander ook nog sneller branden als de snelheid van de schijf aangeeft :D Maar het is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak en merkvoorkeur. Ik weet dan ook wel zeker dat andere forummers wel weer een andere mening zullen hebben over deze kwestie. Groetjes van Jan Willem :wink:
Link naar reactie
Ik zou niet voor de Plextor kiezen maar voor de NEC. Plextor is veel te duur. De NEC komt als een van de beste uit bijna alle testen. Plextor heeft hun goede naam vooral opgebouwd met hun CD branders op het gebied van de DVD branders hebben ze nog niet heel veel beter laten zien als de concurrentie. Plextor heeft zeker een goede naam als het om service en ondersteuning gaat, maar voor de NEC komt er ook regelmatig een firmware update uit al dan niet gehackt. Je betaalt bij een Plextor wel dubbel zo veel als een NEC en dat vind ik wel een heel belangrijk punt.
Link naar reactie
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze en een kwestie van centen. Ik gebruik al 2 jaar een NEC DVD-brander, zowel prive als op mijn werk. Bevalt, nog steeds, uitstekend. NEC is een veel gekocht merk en ondersteunt ook veel merken DVD+-R/RW's. Aardig detail: als ik mij goed herinner was de eerste Plextor DVD-brander eigenlijk gewoon een NEC 1300a. Zal nu misschien anders zijn, maar geeft toch te denken ;-) [edit]Ging over de Plextor 504a vs NEC 1100a. Zie o.a. http://club.cdfreaks.com/lite/t-66094 en http://reviews-zdnet.com.com/Plextor_PX_504A_DVD_RW/4505-3212_16-20864276.html [/edit]
Link naar reactie
Het belangrijkste aan een brander is de firmware die erin zit en deze wordt door de fabrikant zelf geschreven. Met de firmware is van een noname prul een topproduct te maken en vice versa. Maar het is ook miz zoals het engelse gezegde luid: "if you have to ask for the price; you can't afford it" Oftewel: als het prijsverschil tussen een plextor en een andere brander een behoorlijk obstakel vormt voor jouw portomenee dan kun je beter geen plextor kopen. Het verschil is niet enorm en op de rand beschouwd erg moeilijk te controlleren. Spendeer je voor de aankoop van zo'n dure brander je laatste centen dan zul je waarschijnlijk na korte tijd bekocht voelen. Plextor is (en altijd al geweest) het merk voor mensen die het makkelijk kunnen missen en niet hun hoofd willen breken over wel of niet een goede brander. plextor branders goed en zijn dat altijd al geweest. De vraag of ze wellicht te duur zijn is alleen persoonlijk te beantwoorden, ikzelf heb geen moeite met die paar tientjes meer, voor iemand die op school zit met een zaterdag baantje of een krantenwijk kan dat anders liggen....
Link naar reactie
Toch lees je minder goede dingen over de laatste plextor branders, die 16x plextor is bv al een maand uitgesteld door plextor ivm met problemen. Ga voor de Nec 3500 of voor de benq 1620, geen merk kan tippen op dit moment aan de snelheid van firmware updates die benq uitbrengt voor de 1620, vandaag er weer een nieuwe verschenen (en die firmware upgrades verschijnen niet omdat de drive zo slecht is) Ik heb 2 maanden terug een BenQ 1600 gekocht en ondertussen is het een 1620 pro geworden door al die firmware upgrades. :P Brand kwaliteit is er goed van de BenQ, maar let op vooral op +R media, wil je ook -R media branden (waarom? de benq doet standaard bit-setting waardoor +r gebrand wordt als dvd-rom en 99% compatible is) maar wil je -R branden dan ben je beter af met de NEC.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...