Ga naar inhoud

UDF formattering DVD's


Aanbevolen berichten

Als ik met -diverse- backupprogrammas wil backuppen op DVD+ RW krijg ik steevast de melding dat dit niet doorgaat omdat "het medium niet als UDF is geformatteerd". Het gaat dan om RW-schrijven die al een keer zijn gebruikt voor wat anders en die ik met Nero opnieuw heb geformatteerd (niet de Quick erase maar de uitgebreide). Ik heb nu wel uitgevonden dat dat UDF formaat het standaardformaat is voor nieuwe DVD's, maar daar kan ik niet veel mee. Mijn vraag: kan ik voor de backups alleen nieuwe, ongebruikte DVD's gebruiken of kan ik de gebruikte weer in UDF formaat krijgen?
Link naar reactie
[quote:01c0585c64="KAVD"]Begrijp ik dan goed dat als ik met Nero een DVD RW brand, ik hem wis, deze DVD ALLEEN nog met InCD te gebruiken is en nooit meer met andere (backup) programmas?[/quote:01c0585c64]Nee. INCD is een aanvullig op Nero. Nero brandt CD's en DVD's zoals ieder ander pakket. Dus in 1 of meerdere sessies, maar je kunt bv. niet bestanden in Windows Verkenner naar de drive slepen op ze op een disk te branden. Daar zorgt een UDF brandpakket voor. Bij Nero is dat INCD, bij ECDC heet dat Direct CD. Er zit zelfs een ingebouwde UDF write tool in WinXP geloof ik. Om een schijf als UDF schijf te kunnen gebruiken, moet je 'm eerst formatteren in die indeling met iid INCD bv. Een RW schijf kun je echter weer via Nero 'terug formatteren' naar een 'normale schijf' ipv UDF. Een normale schijf brand je dus bv. in Nero en hoef je 'uit de doos' niet speciaal te formatteren. Een UDF schijf brand je met een programma asl INCD en moet je "uit de doos" eerst formatteren om te kunnen gebruiken. Heb je hier wat aan?: http://homepage.ntlworld.com/allcam/cdformat.html
Link naar reactie
Dank je voor je uitgebreide reaktie. Ik weet dat InCD formattering van nieuwe DVD's vraagt en dat je dan de DVD als floppy kunt gebruiken. De link die je geeft daar ben ik ook al eens geweest, maar is voor mijn simpele ziel misschien wat te technisch. Ik kom dan uit op de simpele vraag: hoe krijg ik een met Nero gebrande DVD RW, die daarna met Nero "uitgebreid geformatteerd" is (via Nero Express --> Erase disk) weer op het formaat dat backupprogrammas de DVD accepteren? Welke stappen moet ik exat doen?
Link naar reactie
Probleem is dat de door Nero "ge-erasde" RW schijven (de uitgebreide erase funktie, 15 minuten per schijf) niet meer door InCD worden herkend. Vanaf de taakbalkikoon van InCD krijg ik geen formatteeropties. Als ik via Windows verkenner (rechtermuisknop) de INCD formatteeropdracht geef, krijg ik de boodschap: "kan schijf in F:\ niet beschrijven, controleer of medium compatible is met de hardware of dat het medium beschadigd is". Ik loop dan dood. Schijven zijn prima in orde. Zal het hele zaakje eerst eens opnieuw installeren. Misschien dat daar wat fout is gegaan.
Link naar reactie
De fout die jij beschrijft lijkt mij een bug van een oude versie van InCD maar ik ben het ook wel tegen gekomen bij een firmware versie van Plextor van een tijdje geleden, ik dacht 1.05 Mogelijk moet je dus ff moet gaan kijken/zoeken naar nieuwe firmware en/of een nieuwere versie InCD. Je hebt daarbij wel kans dat de niet meer leesbare/formateerbare dvd's niet meer te redden zijn....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...