Ga naar inhoud

[geluid] Probleem met 5.1 Creative speakers


Aanbevolen berichten

Beste mensen Ik erger me nu al een half jaar aan mijn speakerset en geluidskaart. Ik heb een Creative SoundBlaster Live! 5.1 en daarop een Creative Inspire P580 (5.1) speakerset. Nu wil het zo zijn, dat als ik alle creative software en drivers installeer, ik nog maar 4.1 heb. De CENTER speaker doet het namelijk nooit. Er komt alleen maar ruis uit. Op mijn onboard 5.1 soundcard (ASUS A7N8X met nvidia nforce 2 audio codec ofzoiets) doen ook maar 4 speakers het! Als ik op TEST klik bij de Creative Surround Mixer, hoor ik: Linksvoor, Midden, Rechtsvoor, Linksachter, Rechtsachter uit de desbetreffenden boxjes. De middelste speaker werkt dus kennelijk wel! De enige manier om deze aan te krijgen is bij de Creative PlayCenter de functie CMSS o.i.d. in te schakelen (onder het driehoekje). Dan hoor ik goed geluid uit de center speaker, echter, de links- en rechtsachter geven nu een verschrikkelijke galm in het geluid... Je hoort de vocals helemaal niet meer zowat!! Hopelijk zijn er mensen die weten hoe ik dit oplos, want het lijkt me toch sterk dat 2 Creative producten niet compatible met elkaar zijn. Verder, ze komen uit dezelfde winkel en zijn op dezelfde dag gekocht en geinstalleerd... Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen, want ik heb dit probleem al een half jaar en maak me er ondertussen al flink kwaad over dat Mycom en Creative geen "echte" oplossing weten voor mij dan nieuwe drivers en dat soort onzin, terwijl ik die allemaal al geprobeerd heb. Bovendien vind ik dat het gewoon "out the box" had moeten werken!!! Groeten, Lennard
Link naar reactie
heb even voor je gegoogled. Dat cmss blijkt stereo om te zetten in ruimtelijk geluid, dus zet het stereo om in meerkanaals voor over de andere speakers. (heb ik zelf ook weer wat mee geleerd, was laatst al een topic over :D ). Kun je niet proberen om een speaker om te ruilen, dus bijv. even die van linksvoor op het middenkanaal en die van het midden op links voor. Zo kun je in ieder geval testen of het aan de speaker ligt. Probeer ook eens tijdens het afspelen een beetje met het stekkertje te rommelen. Dus wat heen in weer bewegen op de ingang. Komt geregeld voor dat er een breukje in het snoer zit op dat punt. Ga er anders gewoon mee terug naar de winkel, je hebt immers nog garantie er op zitten. Of neem ze mee naar de winkel en test ze daar even uit, of makkelijker nog bij een vriend/ familie.
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie. Jammergenoeg had ik zelf al geprobeerd om de speakers om te wisselen. Ook heb ik al geprobeerd de sub/center te verwisselen met de rear speakers en vice versa. De center doet het prima. De rear speakers doen het ook goed, aangezien die met "gekloond" geluid precies hetzelfde doen als links en rechts voor. Bovendien weet ik zeker dat het niet aan de boxjes ligt, maar aan de aansturing, aangezien een vriend van mij precies dezelfde set heeft, op een MSI KT6 V LSR met een C-Media chipset voor sound, en bij hem werken zijn / mijn boxjes perfect alle 5. Het ligt er dus aan dat de aansturing niet goed is ofzo. Maar ik weet niet hoe ik dit goed kan krijgen. Ik ben bereid een andere geluidskaart te kopen (b.v. de Creative Audigy 2 ZS o.i.d. als het bij 100 euro of minder blijft), maar dan wil ik er wel 100% zeker van zijn dat mijn boxjes het dan alle 5 doen, aangezien deze geluidskaart ook al speciaal voor deze set was aangeschaft omdat ik het niet goed kreeg klinken op mijn onboard 5.1 (nVidia nForce 2 Audio Codec Interface op ASUS A7N8X mb) Wie weet de oplossing?? Alvast vriendelijk dank!! Grt, Lennard
Link naar reactie
Ik heb een creative soundblaster live player 5.1 met een dtt3500 (5.1speakers met decoder). Ik heb die reeds 3 jaar in bezit. Het komt erop neer dat mp3'tjes en audiocd's alleen stereo kunnen afspelen en geen 5.1. Alle instellingen in de software zoals in playcenter wordt het geluid kunstmatig verdeeld over je 5 boxen. Alleen dvd's en ac3 bestanden geven een 5.1 signaal door. Zie ook mijn reactie(ivm aansluitingen en dergelijke) op dit forum (peter123) en de reactie van de moderator.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Ik heb het zelf ook, wat ik gedaan heb is de stekker in de geluidskaart iets eruit gehaald, nu stapt het signaal over naar een b kanaal (wat in andere gevallen het geluid links of rechts zou zijn o.i.d.) nu komt er wel geluid binnen maar niet hard> :x Verder heb ik het probleem dat zowel links als rechtsachter door mijn linksachter speaker klinkt :o . Kan iemand mij daarmee helpen?!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...