Ga naar inhoud

DVD-brander op 1Ghz?


Aanbevolen berichten

Mijn huidige pc:1 Ghz, 512MB SD-RAM, 80GB HD, Geforce4 Ti4200 64Mb. Dit zijn zowat de belangrijkste gegevens. Hierop wil ik graag een DVD-brander installeren. Maar is dat aan te raden met mijn systeem?? Of zal mijn 'verouderde' (toch al 3 jaar) pc het 'te zwaar' gaan krijgen met de brander geinstalleerd. Ik zit te denken aan een Sony DUAL-Layer brander (DRU-700A). Zijn er misschien nog andere suggesties voor DVD-branders? NEC, LITE-ON etc.????
Link naar reactie
[quote:2ecf250436="Obi-wan-kenobi"]Specs zijn ruim voldoende als je niet tijdens het branden ook andere dingen uit wilt voeren. De voordeligste goede dual layer brander is momenteel de NEC ND-2510: http://www.tweakers.net/pricewatch/87608[/quote:2ecf250436] Is de SONY kwalitatief beter of maakt het weinig tot geen verschil, en is de NEC dus zeer aan te raden????
Link naar reactie
Ik zit op dit moment op mijn P3B-F met 1.1 GHz P3 te: E-mailen sateliet tv te kijken Internetten, deze post te typen. Een dvd te branden op 4 X(speed) vanaf mijn G: schijf (primaire slave) naar mijn plextor 708 (secundaire master) Zonder buffer underruns of andere problemen en ik durf het nog wel aan om mijn c: schijf te defragmenteren tijdens het branden... Mijn harde schijven zijn aangesloten op ide controller op het mobo en deze lopen dus in UDMA 2/33 Zelfs een 16X brander consumeerd niet meer dan 22 MB/sec en dat kan zonder problemen nog op een UDMA2/33 aansluiting, vooropgesteld dat de DMA mode ook daadwerkelijk de specificties haalt die er voor staan. EEA is eenvoudig te testen met een harddisk benchmark.
Link naar reactie
Mijn mobo geeft dit aan in de specs: [i:3cf1441bbf]On-Board IDE • An IDE controller on the VIA® VT82C686B Chipset provides IDE HDD / CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA33/66/100 operation modes. • Can connect up to four IDE devices. [/i:3cf1441bbf] En mijn HD is een Maxtor Diamond PLUS 9 80GB 8MB cache Ultra-ATA133. Dus zou in principe mijn HD op Ultra-ATA100 moeten kunnen draaien. Lijkt me dus geen enkel probleem voor de brander of wel?
Link naar reactie
[quote:de765840ab="Obi-wan-kenobi"] Hou ook min. 5GB (single layer, 10GB voor double layer) hardeschijfruimte vrij voor dat bufferen.[/quote:de765840ab] Die buffer-ruimte mag die ook op een andere partitie staan dan waarop het systeem is geconfigureerd. Ik heb: C partitie: windows xp prof en alle programma's (10GB) D partitie: my documents (26 GB) ca. 6 GB vrij! E partitie: games (26GB) ca. 20GB vrij! F partitie: backup, images e.d. (10GB) Misschien niet de handigste indeling, maar zo staat hij er nu eenmaal.
Link naar reactie
Dit zou wel moeten gaan, je sluit dan de dvd brander aan op de andere (secundaire) controller. Houd er wel rekening mee dat je met 1 harde schijf meer zult moeten oppassen met het gelijktijdig uitvoeren van verschillende taken en mogelijk daar zelfs van af zult moeten zien. Een harde schijf kan nu eenmaal maar 1 ding tegelijk en dat is of een dvd branden of iets anders doen. Koop er een paar DVD-RW bij dan kun je eea testen zonder dat je schijfjes verprutst alhoewel dat tegenwoordig niet veel meer voorkomt door de uitstekende bufferunderrun bescherming van branders. Meldingen aan het eind van het brandproces van voorgekomen bufferunderruns moet je echter als het ff kan wel zien te voorkomen. Aangezien je mobo een via chipset heeft kun je ook al vast op zoek gaan naar de laatste drivers voor je mobo/chipset, bij via heten die "centurion" drivers ook wel 4-in-1 drivers genoemd. Let ook goed op bij het aansluiten van de drive: gebruik een 80 aderige dma 3/4/5(66/100/133) compatible kabel en sluit de drive aan de correcte connector: blauw is het mobo, grijs een slave device en zwart een master device. Als je alleen de brander op de secundaire controller aansluit dan doe je dat dus op de zwarte, dat is de laatste stekker aan het uiteinde van de kabel. In Nero kun je in de voorkeuren opgeven waar de bestanden gebufferd moeten worden, neem daar dus een partitie voor met voldoende ruimte, E: dus. Wellicht wordt het eens tijd om aan een tweede harde schijf te denken zodat je wat meer de ruimte hebt, harde schijven worden als ze vol raken meestal erg traag... Voor het mooie moet je een harde schijf niet meer dan +/- 75% vullen.
Link naar reactie
[quote:a5b95e8270="rwilligen"]Dit zou wel moeten gaan, je sluit dan de dvd brander aan op de andere (secundaire) controller. Houd er wel rekening mee dat je met 1 harde schijf meer zult moeten oppassen met het gelijktijdig uitvoeren van verschillende taken en mogelijk daar zelfs van af zult moeten zien. Een harde schijf kan nu eenmaal maar 1 ding tegelijk en dat is of een dvd branden of iets anders doen. Koop er een paar DVD-RW bij dan kun je eea testen zonder dat je schijfjes verprutst alhoewel dat tegenwoordig niet veel meer voorkomt door de uitstekende bufferunderrun bescherming van branders. Meldingen aan het eind van het brandproces van voorgekomen bufferunderruns moet je echter als het ff kan wel zien te voorkomen. Aangezien je mobo een via chipset heeft kun je ook al vast op zoek gaan naar de laatste drivers voor je mobo/chipset, bij via heten die "centurion" drivers ook wel 4-in-1 drivers genoemd. Let ook goed op bij het aansluiten van de drive: gebruik een 80 aderige dma 3/4/5(66/100/133) compatible kabel en sluit de drive aan de correcte connector: blauw is het mobo, grijs een slave device en zwart een master device. Als je alleen de brander op de secundaire controller aansluit dan doe je dat dus op de zwarte, dat is de laatste stekker aan het uiteinde van de kabel. In Nero kun je in de voorkeuren opgeven waar de bestanden gebufferd moeten worden, neem daar dus een partitie voor met voldoende ruimte, E: dus. Wellicht wordt het eens tijd om aan een tweede harde schijf te denken zodat je wat meer de ruimte hebt, harde schijven worden als ze vol raken meestal erg traag... Voor het mooie moet je een harde schijf niet meer dan +/- 75% vullen.[/quote:a5b95e8270] Ik heb vorig jaar mijn 20GB maxtor vervangen door een 80GB maxtor. Toen werd mij aangeraden maar 1 HD te plaatsen. Ook ivm de evt. warmte ontwikkeling in de kast. Maar jij raadt me dus aan om 2 verchillende HD te gebruiken. In totaal heb ik nog zo'n 34 GB vrij op mijn 80GB. Lijkt me dus nog wel even genoeg.
Link naar reactie
2 harde schijven heeft een groot voordeel: op de ene staat windows en die kan dan continu door windows worden gebruikt, de ander kun je dan gebruiken voor processen die niet inderbroken mogen worden zoals branden, video capturen enz enz. De extra opslag ruimte is natuurlijk ook meestal wel welkom, en tja: wat kost een 120 GB schijf nou tegenwoordig nog?: http://www.tweakers.net/pricewatch/20627?Landfilter=Benelux , alhoewel ik niet claim in een ander zijn portemonee te kunnen kijken ,iedereen heeft zo zijn budget.... Warmte ontwikkeling is bij de laatste generatie schijven niet echt meer een probleem, wordt het toch te warm dan kun je bijna altijd wel in je kast twee extra koel fans monteren, meestal zijn de gaten daarvoor standaart al aanwezig, fannetjes kosten een paar euro, erg stille en dure fannetjes kosten 10 euro oid. Het rekensommetje van de 75 % is maar een richtwaarde en niet bindend, het hangt er ook van af hoe de boel is verdeeld over div partities en wat het bestandssysteem is (fat32 of ntfs). Ik vind het op jouw schijf al aardig druk worden met uitzondering van de E partitie.
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...