Ga naar inhoud

Hoe aansluiten?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een Soundblaster Audigy player met een US Blaster 5.1 speakerset. Nu ben ik van plan een receiver te gaan kopen. (Dolby, DTS etc) Nu is mijn vraag: hoe sluit ik dit aan? Met een coax kabel van de digitale uitgang naar welke ingang van de receiver? Het geluid uit de US blaster speakers hoe gaat dat? Blijven de US blaster speakers aangesloten aan de audigy? Of moeten ze aan de receiver? Kan dat? Graag reactie.... :-?
Link naar reactie
Ok ik zal het even uitleggen... Teneerste wat ik een beetje vaag vindt, waarom koop je een receiver terwijl je een 5.1 geluidskaart + boxen hebt? Ik snap niet wat de receiver voor meerwaarde heeft als je toch dezelfde boxen erop aan wilt sluiten... Verder: (bijna) iedere receiver heeft wel (meerdere) optische en/of coaxiale digitale ingangen... Daar kan het dus niet aan liggen, je legt een digitale kabel vanuit je SPDIF (geluidskaart digitale uitgang) naar je coaxiale digitale ingang op je receiver, die verstuurt het vervolgens weer door naar je boxen... maar volgens mij kunnen je computer boxen niet op een receiver worden aangesloten maar dat weet ik niet helemaal zeker, als het wel kan let dan in ieder geval goed op wat de weerstand van de receiver is (ohm dat de boxen moeten zijn) anders kan je je boxen flink beschadigen. Verder mijn advies: Koop zo'n receiver (geweldige apparaten :D), verkoop dat setje boxen van je, koop wat goedkope maar kwalitatief goeie boxen van eltax (2 fronts en 2 rears) en klaar ben je, die center is niet perse nodig en subwoofer ook niet, als je natuurlijk redelijk wat te besteden hebt zijn deze leuk om erbij te nemen maar ben er vanuit gegaan dat je niet heel veel te besteden had. Oja, als ik jouw was zou ik ook bij het kopen van de receiver nog goed opletten hoeveel digitale in en uitgangen erop zitten..Ik heb namelijk een receiver met 2 digitale ingangen wat ik eigenlijk toch wel een beetje weinig vind...ik ben namelijk een dolby fanaat en heb dus xbox, computer, dvd speler eraan hangen...Ik kom er dus 1 te kort... Ik heb het thuis ook zo en het werkt geweldig :d Verder veel succes met je keuze
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Oke!! Ik ga echte boxen aansluiten op de receiver. Heb ik een coax kabel nodig, om de geluidskaart aan te sluiten de receiver? De Audigy heeft een 'gewone' jackplug nodig. Dus ik dacht dat ik zo'n verloopstukje nodig had. [img:d04c528000]http://elektronica-online.nl/getfile.php?id=190[/img:d04c528000] Klopt dit? Dus een coax kabel en verloopstukje. Die kan namelijk in de geluidskaart volgens mij.
Link naar reactie
Ja als je digitaal geluid wilt wel, maar dan kan je dus geen 'gewone' jackplug gebruiken terwijl die er natuurlijk wel in past...je hebt een zogenaamde digitale coaxiale kabel nodig die je in de spdif (digitale uitgang) van je geluidskaart stopt... Die kabel op het afgebeelde plaatje zal waarschijnlijk dus niet werken..
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:1b3d2fd902="XxxxPhaZexxxX"]Ok ik zal het even uitleggen... Verder: (bijna) iedere receiver heeft wel (meerdere) optische en/of coaxiale digitale ingangen... Daar kan het dus niet aan liggen, je legt een digitale kabel vanuit je SPDIF (geluidskaart digitale uitgang) naar je coaxiale digitale ingang op je receiver, die verstuurt het vervolgens weer door naar je boxen... maar volgens mij kunnen je computer boxen niet op een receiver worden aangesloten maar dat weet ik niet helemaal zeker, als het wel kan let dan in ieder geval goed op wat de weerstand van de receiver is (ohm dat de boxen moeten zijn) anders kan je je boxen flink beschadigen.[/quote:1b3d2fd902] Je kunt computer speakers NIET zomaar aansluiten op je receiver. Er kunnen 2 soorten speakeruitgangen op een receiver zitten: van die 'oude' klipjes die je weg moet drukken, er een kabeltje instoppen en weer dicht moet drukken. Je hebt ook grote draaiknoppen. Op allebei de aansluitingen kun je dus niet zomaar een PC speaker set aansluiten. HIFI speakers hebben een veel betere kwaliteit als PC speakers. Er zijn natuurlijk ook hele dure PC speakers, maar over het algemeen zijn HIFI speakers beter. Ze kunnen veel meer weergeven en de kasten zijn meestal niet van plastic. Plastic kasten van PC speakers gaan namelijk mee bewegen (op hoog volume) en dat geeft een slechte geluidskwaliteit. Houten of metalen speakers zijn veel steviger zodat ze niet bewegen. Bespaar ook niet op je bekabeling! Een subwoofer kabel van € 60 voor 3,5 mtr is een koopje! De magneet (of straling van een oven of je mobieltje) zorgt voor veel gegevens verlies in kabels. Daarom moet je eigenlijk goed afgeschermde kabels kopen. Optische kabels hebben geen last van straling, maar die moeten juist weer erg goed gepolijst worden (de punten waar de aansluitingen opgezet worden). Daarom betaal je voor een goedkope optische kabel (=slecht) € 15 en voor een goede optische kabel betaal je € 75. Met goede kabels haal je echt de kwaliteit uit je receiver, DVD speler, PC, etc.
Link naar reactie
[quote:12811268a3="Computer"]Oke!! Ik ga echte boxen aansluiten op de receiver. bla, bla, bla... [img:12811268a3]http://elektronica-online.nl/getfile.php?id=190[/img:12811268a3] Klopt dit? Dus een coax kabel en verloopstukje. Die kan namelijk in de geluidskaart volgens mij.[/quote:12811268a3] Het pieletje op het plaatje is mono... Er zit namelijk maar 1 zwarte isolator op het pieletje dat in je geluidskaart gaat. :roll:
Link naar reactie
[quote:13062ff353="Harman/Kardon"][quote:13062ff353="Computer"]Oke!! Ik ga echte boxen aansluiten op de receiver. bla, bla, bla... [img:13062ff353]http://elektronica-online.nl/getfile.php?id=190[/img:13062ff353] Klopt dit? Dus een coax kabel en verloopstukje. Die kan namelijk in de geluidskaart volgens mij.[/quote:13062ff353] Het pieletje op het plaatje is mono... Er zit namelijk maar 1 zwarte isolator op het pieletje dat in je geluidskaart gaat. :roll:[/quote:13062ff353] Mono heeft hier niets mee te maken, dat is een verloopstuk voor een digitale signaal. Eén ring is voor het signaal, de ander voor de afscherming.
Link naar reactie
Harman/Kordon, ik ben het wel ongeveer eens met wat je zegt alleen dit: [quote:9113571752]Er kunnen 2 soorten speakeruitgangen op een receiver zitten: van die 'oude' klipjes die je weg moet drukken, er een kabeltje instoppen en weer dicht moet drukken. Je hebt ook grote draaiknoppen. Op allebei de aansluitingen kun je dus niet zomaar een PC speaker set aansluiten. [/quote:9113571752] De 2 'verschillen' die jij nu noemt zijn precies hetzelfde, bij de een druk je op het 'knopje'waardoor het gaatje open gaat en je de draad er in steekt env ervolgens los laat, bij de andere manier draai de knop open, doet de kabel er tussen en draait hem weer vast...Heeft dus totaal niet te maken met wat voor kabel je gebruikt, verder ben ik het ook niet eens over de prijzen die jij noemt voor kabels. Duurkoop is niet altijd goedkoop! Voor veel mooiere prijzen zijn er minstens zulke goeie kabels te krijgen als jij beschrijft...
Link naar reactie
Verder mijn advies: Koop zo'n receiver (geweldige apparaten ), verkoop dat setje boxen van je, koop wat goedkope maar kwalitatief goeie boxen van eltax (2 fronts en 2 rears) en klaar ben je, die center is niet perse nodig en subwoofer ook niet, als je natuurlijk redelijk wat te besteden hebt zijn deze leuk om erbij te nemen maar ben er vanuit gegaan dat je niet heel veel te besteden had Ben ik het niet geheel mee eens,zonder een centerspeaker mis je de dialogen in een film en zonder subwoofer mis je echt heel veel sensatie. (kijk maar eens naar U-boot,zonder,en daarna met sub) Een subwoofer moet je trouwens altijd met een ingebouwde versterker nemen. greetz.
Link naar reactie
Beste H, Met een goeie, en ik zeg goeie 4.1 opstelling kan zelfs de center overbodig worden. Dat je veel van de dialogen mist is dan ook onzin omdat je 2 fronts het gewoon zo kunnen sturen dat het net lijkt of het vanuit de TV komt, subwoofer is dus in ieder geval duidelijk belangrijker dan een center speaker. Als je hiervoor kiest zonder center dan moet je natuurlijk wel zo instellen dat je geen center hebt aangesloten, anders mis je dus inderdaad veel van het geluid. Wat jouw opmerking betreft over de subwoofer is natuurlijk waar, normale boxen kunnen nooit zo'n harde/mooie bass geven als een sub, maar ik ben hier uitgegaan van een 'arme student', en als hij goedkope maar kwalitatief goeie zuiltjes neemt als fronts en dan de bass op de receiver hoog instellen kom je echt al een heel eind, dat knalt er ook al uit. Voor hem is dus noodzakelijk dat hij met een 4.0 setje begint en zodra hij meer geld heeft een subwoofer + center gaat aanschaffen. Vergeet niet dat een 2ehands subwoofer in de winkel minstens zo'n 160 a 180 eurie gaat kosten :oops:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...