Ga naar inhoud

Geluid onder DOS


Aanbevolen berichten

Ik heb een nostalgische eerste partitie op de computer, met MSDOS 6.2 en Windows 3.11. De rest van de computer werkt onder XP. Nu mijn vraag. Ik zou onder DOS ook geluid bij m'n spellen (zoals de tien jaar oude Settlers) willen horen, maar ik krijg dat niet voor elkaar met mijn eenvoudige PCI 128 geluidskaartje. Kennelijk wil dat een hogere Windows zien. Of weet iemand een andere oplossing?
Link naar reactie
Ik verwacht dat gewoon DOS drivers voor die kaart bestaan. Geldt voor een gewone SB16 maar ook voor de SB Live!. Voor die laatste moet je dan wel de schijfversie installeren inclusief de DOS drivers. Ik heb pas zelf een PCI64V kaart geinstalleerd. Volgens mij was daar ook DOS support in aanwezig (bestanden in autoexec.bat en zo). De handleiding meldde daar overigens niets over. En ook niks te vinden bij Creative, lijkt het ... De systeemluidspreker kan alleen geluidsfrequenties weergeven die wel geprogrammeerd moeten worden. Dat is op zich ook nog wel vrij simpel te doen. Geen geluidsniveau's dus niet interessant. Ik zal, als ik wat tijd heb, even de PCI64V installatie bekijken voor wat betreft de DOS ondersteuning.
Link naar reactie
Ik heb de computer bestanden van mijn PCI64V geluidskaart eens vergeleken met de bestanden op de Creative installatieschijf. Mijn indruk is dat alle voor DOS benodigde bestanden bij mij in de map C:\SBPCI staan. Omdat je Windows XP gebruikt, heb je daar niet zoveel aan. In het bestand eapci.inf zie ik dat de bestanden in C:\SBPCI ook voorkomen onder de regels: [sscncrt.SetupCopyList] en [sscncrt.DOSCopyList] staan. De SB PCI128 heeft misschien een vergelijkbare driver structuur. Oh ja, het is misschien wel even zoeken op de driver CD-Rom naar de juiste bestanden. Verder zag ik dat het programma APINIT.EXE in DOSSTART.BAT is geplaatst.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...