Ga naar inhoud

Beginnersvragen


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb kortgeleden een fraaie Onkyo TX-SR501E AV Receiver en een Onkyo DVD speler DV-SP500 aangeschaft. Ik was al in het bezit van twee goede Phonar speaker zuilen (P200S). Op termijn wil ik hieraan een subwoofer en twee achterspeakers toevoegen..Aangezien dit mijn eerste stappen zijn op het gebied van Home Cinema System heb ik een aantal vragen... 1. Ik krijg het niet voor elkaar om zowel mijn Panasonic videorecorder (1992), 1 scart aansluiting en de DVD scartkabel samen aan te sluiten op mijn Blaupunkt KTV (1992), die slechts beschikt over 1 Scart. Ik heb me laten vertellen, dat dit mogelijk moest zijn mbv een scart-splitterkabel, zo'n drieweg stekker met 2 scartingangen naar 1 uitgang voor de tv . Ik heb zelfs twee varianten van die splitter: als ik de videorecorder en de dvd hierop zet en in de KTV doe, heb ik met de ene splitter geen beeld en met de andere splitter geen kleur...Als ik de videorecorder of dvd direct op de KTV aansluit gaat het wel goed, maar dat betekent dus dat als ik dvd of videorecorder wil gebruiken, ik dus eerst de betreffende scartkabel moet omwisselen, hetgeen nogal omslachtig is....Soms heb ik na het aanzetten van de DVD-speler ook last van een diagonaal scrollend beeld, maar dat is te verhelpen door de KTV uit en een paar seconden daarna weer aan te zetten...Ligt dit nu aan de KTV (verouderde techniek?) of doe ik iets verkeerd? 2. Hoe kan ik het geluid van de KTV en de videorecorder ook laten lopen via de AV Receiver? De KTV heeft behalve de scart, alleen een hoofdtelefoonuitgang aan de voorkant. De videorecorder heeft behalve de ene scart, alleen een AV2 tulp-ingang (video en audio). Loop ik hier nu tegen beperkingen op van de oudere apparaten? Kan ik maar beter een nieuwe (breedbeeld) KTV kopen en zo ja, waar moet ik dan op letten, behalve de aanwezigheid van meerdere scartaansluitingen? S-Video aansluiting? Graag advies. Bijvoorbaat dank...
Link naar reactie
1. Tja je hebt zowieso een probleem met verouderde technieken. De moderne TV's hebben 2 of zelfs 4 scarts. Aan de andere kant heb je ook nog verschillende scartkabels. Ik zelf eens een scartkabel bij een dumpzaak gekocht en daar zaten 2 draadjes los!!! Er moeten wel goede "switches" zijn ff bij een goede TVboer navragen. 2. je kan de audio uitgang van de video aansluiten op je versterker (aux tuner of cd ingang) in ieder geval niet op een Phono ingang!!! Nadeel is dat als je een film kijkt je de video recorder op het zelfde kanaal moet zetten. Svideo is voornamelijk video camera's. Maar als je toch een nieuwe Tv koopt kan je dat mee laten wegen. Zelf heb ik een JVC breedbeeld met 3 scarts en een svideo ingang. Maar ja die moet je allemaal weer software matig benoemen, maar dat is te doen. je zal wel verbaasd zijn als je een nieuwe tv hebt, kleuren instelmogelijkheden etc. Maar goe hopelijk heb je hier iets aan
Link naar reactie
eens met jbgteg: Oude KTV op Receiver : koptelefoon uitgang aansluiten op een audio ingang (TV) van de receiver. Leuk om films en concerten te kijken. Werkt dit dan heb je het probleem van de vcr ook opgelost. De TV geeft gewoon het signaal door. Dus receiver op TV-SAT zetten, video afspelen en je hoort hem ook op je receiver. Je moet gewoon een nieuwe KTV kopen. Home cinema moet je op breedbeeld kijken (2 dunne zwarte balken blijf je houden) of op een gewone maar dan een joekel van 1meter bij 1 meter. Dan irriteren die 2 dikke zwarte balken niet. Let op het volgende : (normaliter heeft elke redelijke merk tv het in zich) TV moet een audio-out hebben (aan de achetrkant). Meerdere scarts (minimaal 1 overspeelbaar). Hiermee kan je macrovison omzeilen als je van dvd naar vcr gaat. (niet alle dvd's zijn macrovision vrij te maken). KTV moet automatisch switchen als ie via de scart een NTSC signaal krijgt. Bij een nieuwe VCR let er op dat ie NTSC weergave heeft. Aangezien je een AV receiver hebt kan je bezuinigen op de geluidsmogelijkheden van de TV (dus geen geld uitgeven aan al die nep varianten als incredible surround, dynamic surround etc.) Het leuke van auto NTSC is (aangenomen dat je DVD RCE prooof regiovrijs is) dat het niet uitmaakt in welke mode (PAL. NTSC) je zelfgemaakte dvd-vcd hebt opgezet. Dus per ongeluk NTSC aan laten staan, doet het bij jouw en bij je ouders niet. Koop in elk geval een ACTIEVE subwoofer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...