Ga naar inhoud

Kwaliteitsverlies?


Aanbevolen berichten

Om kwaliteitsverlies bij het kopiëren van audio te minimaliseren kun je het beste [url=http://www.exactaudiocopy.de]Exact Audio Copy[/url] gebruiken. Dit programma heeft een uitgebreide foutencorrectie waardoor het ook in staat is bekaste cd's fatsoenlijk te lezen. Verder kan het programma ook de lees- en schrijfoffset van cdromspeler en brander corrigeren.
Link naar reactie
Er is toch iets wat ik niet helemaal begrijp. Hoe komt het tot kwaliteitsverlies? Als ik een audio cd kopieer is dat toch niet anders als bij een data cd? Ik lees toch nullen en eenen? Dit is toch digitaal? Vanwaar hoor ik dan verhalen over kwaliteitsverlies. Kan iemand mij dit uitleggen of weet waar ik tekst hierover kan vinden?
Link naar reactie
Een audio cd is niet hetzelfde als een datacd... Een datcd heeft een dusdanig error managment(dmv checksums ed.) dat een bit die wordt uitgelezen is of goed of fout. Als ie fout is kan de drive dan nog een x aantal keren proberen de data uit te lezen maar als het echt niet lukt dan geeft ie gewoon een fout melding en stopt de kopier actie geheel. Bij een audiocd zijn fouten toegestaan. Als er data fout wordt uitgelezen als gevolg van bv een kras op de cd dan gaat hij er vanuit dat deze data misser tot op zekere hoogte in eerste instantie geeneens wordt gemist in de audiostroom. Wordt de hoeveelheid fouten te hoog dan wordt er aanspraak gemaakt op de buffer in de cd speler en zal deze de missende data gewoon aanvullen met data waarvan hij denkt dat deze correct is, dat is dus een soort interpolatie en vergelijkbaar met een foto van 600x800 pixels die je opblaast naar 1200x1600 dmv interpolatie. Als het goed gedaan wordt merk je het niet..... Anyway: de datastroom van een een audio cd die gelezen wordt door een cd speler bevat vrijwel gegarandeerd een x hoeveelheid fouten. De hoeveelheid fouten hangt af van de drive die de cd leest en van de software waarmee wordt gelezen. Verder is het altijd verstandig om voordat je een audio cd kopiert deze zeeeer goed schoon te maken ,gewoon onder de kraan met een beetje afwas middel,lauw water en je vingers werkt nog altijd het beste en veroorzaakt als je het voorzichtig doet absoluut geen nieuwe krassen. Evt daarna kan je indien de cd wat krassen vertoont deze een poets beurtje geven met autowax en een zachte flanellen doek, GEEN keukenpapier of iets dergelijks, dat krast. Ik heb op die manier het aantal leesfouten van beschadigde audiocd's aanzienlijk weten terug te brengen :D De leesfouten worden overigens in de nieuwe gekopierde cd hoorbaar als tikken, een beetje zoals het gekraak van een stoffige gramofoonplaat.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...