Ga naar inhoud

Epox 8K3A+ & Onboard 5.1 geluid werkt niet goed


Aanbevolen berichten

Ik heb een gereviseerde EP-8K3A+ met onboard 5.1 geluid en heb daarop een Creative Inspire 5.1 setje aangesloten. Heb de AC97 driver van de cd geinstalleerd. Via de 'speaker test' in die driver kan ik al mijn speakers aansturen. MP3's afspelen: alleen links en rechts voor en de sub werkt. De windows geluiden enz: zelfde verhaal. Games: Nog maar 1 spel geprobeerd, weeeer hetzelfde verhaal. DVD: ga ik nu nog even testen, met een beetje mazzel wel 5.1. Hoe kan dit?? Ik kan alle boxen aansturen via de driver, maar andere software kan dat niet?? Ik zou graag die andere 3 boxen ook gebruiken ;) Begin zo langzamerhand een beetje 'wanhopig' te worden.. :roll:
Link naar reactie
Weet zo niet wat voor geluidschip erop zit, en wat voor software je erbij hebt. Bij soundblaster kaarten kun je dit oplossen, door in de mixer software de juiste speakers in te stellen. Overigens, mp3 is stereo, dus klopt het op zich, dat je alleen de twee voorste speakers en de sub aanstuurt. DVD is vijfkanaals (5.1), spellen zijn veelal vierkanaals (4.1). Als je dit krijgt, is er dus helemaal niks aan de hand.
Link naar reactie
Heb even gechecked: het is een Realtek ALC650 (6-channel). http://www.realtek.com.tw/products/products1-2.aspx?modelid=30 [quote:90fb617a80] Met knip: Features: Compliant with AC'97 2.2 specifications 6 channel slot selectable DAC output for multi-channel applications 3D Stereo enhancement Digital S/PDIF output Digital S/PDIF input (ALC650 Rev. E or later) No external crystal/clock required Applications: Multimedia PCs 3D PC games [/quote:90fb617a80] Een vriend van mij heeft ook 5.1 geluid, met een soundblaster live 5.1. Bij hem doen de achterste speakers het wel bij mp3's :o Komt dat door het EAX gebeuren of?
Link naar reactie
[quote:a74164c595="gerben"]Weet zo niet wat voor geluidschip erop zit, en wat voor software je erbij hebt. Bij soundblaster kaarten kun je dit oplossen, door in de mixer software de juiste speakers in te stellen. Overigens, mp3 is stereo, dus klopt het op zich, dat je alleen de twee voorste speakers en de sub aanstuurt. DVD is vijfkanaals (5.1), spellen zijn veelal vierkanaals (4.1). Als je dit krijgt, is er dus helemaal niks aan de hand.[/quote:a74164c595] DVD werkt inderdaad. Games nog steeds niets dan 2(.1). In Unreal Tournament 1 kan ik hardware en/of surround aanzetten, maar dat helpt niet, geen achterste of center boxen die werken. In UT2003 kan ik kiezen voor software 3d, hardware 3d, of hardware 3d + AEX. Waarbij alleen de eerste optie geluid geeft :o Weer geen 4 of 5.1. Tot nu toe dus alleen in de speaker test en bij DVD's. Hoekanda? Zoals ik al eerder zei heeft een andere gozer met een SB Live 5.1 kaart in iedere applicatie 5.1 geluid, zelfs bij mp3's doena l zijn speakers het. Dat vind ik toch wel irritant eigenlijk. Wat is dit nou voor 6-channel geluid? :( Wordt ik dan toch weer verplicht om een geluidskaart van minstens E50 te kopen.. bah. [UPDATE] Ik heb de knoop alweer doorgehakt ;) Ik had nog een order openstaan voor een AXP2400+. Die is nog niet betaalt dus nu een nieuwe order, samen met een SB Live player 5.1 :) Verzendskosten moest ik toch al betalen.. :P Dan heb ik ook meteen EAX enz. Toch nog bedankt voor de reacties, als die nog komen.. [/UPDATE] [NOTE] Ik wil toch wel wat meer uit dit ding halen evengoed.. :P [/NOTE]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...