Ga naar inhoud

Adobe Premiere vraag...


Aanbevolen berichten

Wanneer ik met de positiemarker door de tijdlijn probeer te gaan (bijv. op instelling: 1 of een aantal frames) hapert het (bij een grote hoeveelheid beeldmateriaal) soms en blijft deze marker even hangen. Ik kan niet normaal door de tijdlijn lopen om te editen. Vraag: kan ik dit oplossen door b.v. 512MB meer geheugen bij te prikken. Ik werk nu met 512MB, een Intel 1.8GHz proc en een U133 7200rpm harddisk (80 Gb). Of is er iets anders wat ik moet doen. :(
Link naar reactie
Dit lijkt me bijna zeker geen hardwareprobleem, hoewel het geen kwaad kan om eerst ergens wat geheugen te 'lenen' ter controle. Zelf werk ik met een 900 MHz PentiumIII / 256 MB en daarmee loopt Premiere (versie 5) als een zonnetje - op een enkele crash na tijdens het exporteren :cry: -, inclusief het scrollen door de tijdlijn. Klinkt misschien als een dooddoener, maar ik zou het probleem eerder zoeken bij de drivers van je videokaart of DirectX, waarvan wellicht nog niet de meest recente versies op je systeem staan?
Link naar reactie
Bedankt voor je reactie, maar ik heb juist de laatste Nvidia en directX 8.1. Ik denk dat het misschien komt omdat ik voor een bepaald fragment een file van 280MB importeer. Misschien loopt het daardoor stroef. Met de uitgevoerde MPEG is niets aan de hand. Dat loopt als een trein op 640x288. Het gaat echt om het editen op 1 of 2 frames instelling. En ik moet er eerlijk bij vertellen dat ik ook files van 640x288 importeer en bewerk.
Link naar reactie
280 MB is inderdaad geen kattenpis. Toch zou dat voor Premiere niet uit moeten maken, hooguit tijdens het renderen. Ik capture zelf meestal op 320x240, voor internetpublicatie is dat meer dan voldoende. De bestanden zijn nooit groter dan grofweg 50 MB. Het ligt voor de hand dat 640x288 lastiger behapbaar is voor Premiere, maar het blijft vreemd dat je op frameniveau vertragingen ondervindt met zo'n snel systeem. Die 512 MB extra zou ik niet klakkeloos kopen als ik jou was, liever eerst even met extra geheugen testen indien mogelijk.
Link naar reactie
Ga ik ook doen. Ik heb nog een extra systeem. Daar trek ik wel even 512 uit... Het is wel vreemd omdat ik MPEG filmpjes gebruik. Met RAW-avi kan ik me voorstellen dat e.e.a. wat minder strak loopt. Er wordt op de Adobe site aangeraden op met een dual-processor te werken, maar of dat helpt, vraag ik me af. Misschien ligt het aan het feit dat ik met Prem 6.2 werk?
Link naar reactie
Het is een harde schijf probleem, de data wordt in wisselbestand geladen , dus op de hd, en moet tijdens scrollen worden doorgelezen en dat kost moeite en tijd. Dit kan komen doordat de diverse bestanden die tijdens renderen gehaalt/gemaakt/gelezen worden op 1 hd staan. Heb je een aparte schijf over? zet daar je wisselbestand en je videobron materiaal op, verder kan het wisselbestand gedefragmenteerd raken, om dit op te lossen draai je diskkeeper oid of je schakelt het wisselbestand uit, reboot, defragmenteer, schakel wisselbestand weer in en reboot. Ik heb om een windows media8 file te maken van een dvd wel op een pc met 128 mb en p2-350 22 avi's van 2 GB op de tijdlijn gezet, zelf titeltjes erop geplakt, overgangetjes naar trailers erbij enz enz , geen probleem, ging prima. Maar dat was op een pc met: 1 schijf voor windows, 1 schijf voor de video, 1 schijf voor de audio en 1 schijf voor het wisselbestand en allen met DMA en gedefragmenteerd. Verder kan je er rekening mee houden dat indien je separate audio op de tijdlijn plaatst dat deze bij voorkeur ook van een ander schijf moet komen. verder kan je in premiere de plaats van de "scratchdisks' instellen, oftewel de plaats van premiere zjn eigen wisselbestanden voor de video-audio preview, vind je onder; edit/preferences/scratch disks and device control, deze zet je bij voorkeur ook op aparte hd. Ja..., en zo wordt het vol in je pc.... Uiteraard zijn 5 extra harde schijven niet verplicht, je kan wel het eea samenbrengen en gewoon proberen. Logica is te proberen te bedenken wat er gebeurt als je een actie uitvoerd in de zin van data verplaatsing : preview van tijdlijn wil zeggen: data van video + data van audio wordt van een locatie gehaald en vervolgens gebufferd op twee andere locaties van waaruit hij wordt gerendert en afgespeeld. Een harde schijf kan maar 1 actie tegelijk uitvoeren: lezen of schrijven van 1 deel data, als op 1 schijf dus zowel windows als de preview map staat zal 1 van de 2 gaan stotteren. 1e tip: haal alle bestanden en preview locaties sowiezo van je windows hd af en zet ze op een aparte hd. Update: zit de hele post nog eens door te lezen en zie nog wel meer "problemen" MPEG is per definitie geen goed formaat om mee te editten tenzij dit speciale edit-mpeg is die alleen uit I-frames bestaat (zoals bv van de matrox rt2000). Gewone mpeg1/2 bestaat uit I ,P en B frames en alleen een I frame is een volledige frame met alle inhoud, een B en P frame worden berekend en zijn per definitie niet een plaats waarop je de mpeg in 2-en kan knippen, knippen kan dus alleen maar op een I-frame. om een voorbeeld te geven hoe een frame serie kan zijn opgebouwd: IBBPBBPBBPBBPBBPBB,IBBPBBPBBPBBPBBPBB,IBBPBBPBBPBBPBBPBB De kleinste groep met frames die je kunt maken is dus : IBBPBBPBBPBBPBBPBB. wil jij dit doen: IBBPBBPB/cut/BPBBPBBPBB dan zal premiere tegenspartelen en op zoek gaan naar de volgende I-frame en daar knippen. Om hier vanaf te komen zal je dus eerst de video moeten omzetten naar een formaat welke op de frame nauwkeurig is te editten, Indeo is er bv 1 zolang je maar het aantal keyframes in de compressor op 1 zet(iedere frame is een keyframe) en anders wordt het ongecomprimeerde rgb-avi. Snel omzetten zonder de audio aan te raken(te hercomprimeren) doe je met VirtualDub www.virtualdub.com
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...