Ga naar inhoud

films van tv opnemen met een tv-card?


Aanbevolen berichten

Ik ben een leek op het gebied van multimediale zaken en ik zit hard verlegen om een paar goede adviezen. Wie kan mij (een beetje) helpen? :D Als ik goed geïnformeerd ben kan ik films van tv opslaan op mijn harde schijf als ik beschik over een tv-card, de juiste software en een aftakking van de kabel van mijn kabel-tv (met een splitter?) naar mijn tv-card in mijn PC. Ik heb een aantal vragen waarvan de eerste is : klopt dit? of vergeet ik een essentieel onderdeel? Verder wil ik weten over welke functionaliteit die tv-card moet beschikken als ik van opgenomen films de reclame er uit wil filteren. Of moet dat gebeuren m.b.v. de software? Welke software kan ik het beste aanschaffen? In welk formaat wordt de film standaard opgeslagen(avi, mpeg1/2,?) en kan ik dat met software beïnvloeden? Stel dat ik later ook nog zelf opgenomen videofilms op mijn harde schijf wil plaatsen. Is het dan verstandig om er nu al, bij de aanschaf van de tv-card en de software, rekening mee te houden? Of zijn dat los van elkaar staande zaken?
Link naar reactie
Alles wat jij wilt kan met een tv kaart en als je een goede rappe pc hebt (zeg vanaf 1 Ghz) dan kan dat ook nog met een heel goede kwaliteit. Terug sturen(bv. naar een videorecorder) gaat niet, tv kaarten hebben geen video-out. Als je camera materiaal wilt importeren kan dat ook maar als de camera een DV camera is dan laat je een hoop kwaliteit liggen tov het importeren via firewire. Software: ulead, adobe premiere en zo zijn er nog wel meer die prima werken, zijn wel erg duur.... In het shareware segment zijn weldegelijk redelijk goede programmas te vinden, is wel een beetje zoeken. Reken bij de tvkaart wel een licentie voor een MJPEG capture codec aangezien je die nodig hebt als je het onderste uit de kan wilt, in windows zit ook wel een capture codec maar die is niet zo goed als deze: http://www.jpg.com/video/mjpeg.htm Een alles in 1 oplossing?: de matrox marvel, tv,capture,video-out het zit er allemaal opo en er zit software bij+ je krijgt een videokaart met erg goede beeldkwaliteit, nadeel: deze kaart (G450 Marvel) stelt op 3D gebied helemaal nix voor tov een Geforce alhoewel ik er weldegelijk spelletjes mee speel zij het met een lage resolutie. ATI heeft dacht ik ook zo'n alles in 1 weet daar verder nix vanaf. Houd er verder rekening mee dat je een aparte harde schijf nodig hebt , bij voorkeur minimaal 20 GB ,= goed voor bv. 90 minuten video in DV kwaliteit, en eigelijk kan je maar de helft gebruiken want als je daarna gaat bewerken heb je dus nog een keer dezelfde ruimte nodig om je bewerkte film op te slaan, van een 20 GB schijf is dus eigenlijk maar de helft te gebruiken tijdens capturen wil je niet later in ruimte nood komen....
Link naar reactie
Beste rwilligen, Bedankt voor je antwoorden. Een paar zaken zijn me echter nog niet helemaal duidelijk. Ik begrijp dat ik met een tv-card zowel signalen afkomstig van mijn tv als van mijn videorecorder op mijn harde schijf kan zetten. Dat is mooi, van het is mijn bedoeling om films in het mpeg1/2 formaat op cd-roms te zetten, ik heb een stand-alone dvd-player die dat aan kan. Momenteel converteer ik m.b.v. DVDEO Pro films van dvd's naar mpeg1-formaat en de kwaliteit vind ik goed genoeg. Wat ik me afvraag is het volgende: heb ik die software(ulead e.d) nodig om het binnenkomende tv- en/of videorecordersignaal te vertalen naar een door de PC afspeelbaar en manipuleerbaar formaat? Als dat zo is, wat is dat formaat dan? Of kan ik dat met die software zelf bepalen? En wat is de rol van die MJPEG-codec die je aanbeveelt? Is dat een soort add-on voor de software en nodig voor het beter weergeven op je beeldscherm? Of heb ik die codec ook nodig als ik de film in mpeg1/2-formaat op een cd-rom zet? Als laatste een vraag over de benodigde schijfruimte. De DVD-films die ik met DVDEO converteer hebben voor 2 uur film ongeveer 1,5 gigabyte aan ruimte nodig. Als je gaat 'capturen' (van dat doe je toch als je reclame er uit wil filteren?) dan heb je kennelijk dubbele ruimte nodig. Maar waarom dan 20 GB? :D
Link naar reactie
In het kort: een tv kaart geeft tv beeld dat evt te capturen is maar heeft ook een video-in stekkertje(meestal composiet en Svideo) zodat je je camera/videorecorder op de tv kaart kan aansluiten en video kan capturen, de audio loopt via de line-in van je audio kaart. Het capturen gebeurt in AVI formaat met MJPEG als compressie om de video wat kleiner te maken. De mjpeg compressie verkrijg je dus door een mjpeg codec te installeren waardoor de video real-time tijdens opname kan worden gecomprimeerd, de mjpeg codec is een soort windows-plugin en verschijnt in nagenoeg ieder video programma als keuze voor video compressie. Er zitten standaart al een aantal codec's in windows, de meeste daarvan zijn niet echt geschikt als capture codec. Bekende zijn Indeo, Cinepack, maar ook divx is een codec. De avi die je captured is daarna met andere software om te zetten naar bv mpeg1/mpeg2/mpeg4/divx enz enz Wat betreft ruimte: een dvd van 1.5 uur herbergt 7 GB aan data en dat is met mpeg2 gecomprimeerde video, video neemt nu eenmaal een hoop ruimte in beslag. Het idee is ook dat je begint (je capture) met een zo hoog mogelijke kwaliteit aangezien je gedurende de verdere bewerkingen kwaliteit verliest, pas als laatste stap comprimeer je de video van MJPEG naar bv mpeg1/2 of 4 zodat er handzame files overblijven. MJPEG is een compressie techniek specifiek geschikt gemaakt om een zo hoog mogelijke kwaliteit te behalen tijdens capturen, de gebruikte hoeveelheid data is daarbij wel van enig belang zij het een ondergeschikt belang en ofschoon deze weldegelijk is te beinvloeden waardoor de capture files groter of kleiner worden betekend kleinere files in dit geval botweg ook minder kwaliteit. MPEG 1/2/4 zijn compressie technieken om ruimte te besparen, de compressie daarvan verloopt ook zelden realtime vanwege het zeer complexe rekenwerk en gebeurt bijna altijd achteraf, het resultaat is kleine files die tevens goede kwaliteit bevatten, alleen met een zeeeeeer potente pc of een speciale mpeg capture kaart is mpeg compressie tijdens capture te gebruiken. Nagenoeg alle software is wel als shareware te vinden zij het dat dit wel wat meer eigen initiatief vereist. Heb je geen zin in avonden prutsen en knutselen dan is een alles in 1 oplossing aan te raden, je koopt dan een pakket met op elkaar afgestemde hard en software en hoeft je niet druk te maken over codec's en andere zaken, dat heeft de fabrikant voor je gedaan. Wil je alvast een beetje prutsen en knutselen met video dan kan je virtualdub eens downloaden en een paar avi filmpjes van het internet(divx) en bv. eens wat gaan knippen en filteren. Virtualdub is ook uitestekend te gebruiken als capture software icm een tv kaart , www.virtualdub.com Virtualdub is ook de tool om mpeg4/divx te maken. mpeg1 en mpeg2 maak je met TMPGenc welke shareware is met een 30 dagen limiet maar er komt elke maand een "verse' dus dat kan je heel lang volhouden. http://www.tmpgenc.com/e_main.html
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...