Ga naar inhoud

cd-recordables verschil tussen data & audio?


Aanbevolen berichten

misschien een hele gekke vraag hoor. Maar als ik op websites kijk zie ik vaak dat er CD-r's zijn voor Audio. En cd-r's voor Data. Maar maakt dat echt veel verschil? Reden ik wil cd's kopieeren. Maar ook videocd's maken. En moet je voor de videocd's data of audio cd's hebben? Op de cdr-'s staat vaak 750mb/ 70minuten. Dus hoe weet je of je de goede hebt. Alvast bedankt!. gr. Marielle
Link naar reactie
Er zijn 2 mogelijkheden, geen van de twee heb ik ooit horen bevestigen door iemand: een "for audio" cd heeft extra Buma/stemra rechten, (immers: je maakt een kopie van een audio cd en daar moet voor betaald worden) en is daardoor duurder of: een "for audio" heeft een aangepaste spiegellaag en dye(kleurstof waarin de data wordt gebrandt) waardoor deze optimaal leesbaar is in audio-cd-spelers en er zo min mogelijk compatabiliteits problemen zijn. Mocht het laatste het geval zijn: een vcd en svcd zijn audio cd's kwa indeling en geen datacd's. Voor een vcd geld dus ook dat de lengte van de film bepalend is en niet de grootte van het bestand, op een 70 min cd past 70 minuten audio of vcd. Met Svcd geldt eigenlijk hetzelfde alleen klopt de lengte niet daar deze toch afhankelijk is van de bitrate en die is bij vcd vast maar bij svcd is die niet vast. Overigens maakt het voor "gewone" cd-r's nix uit of er audio of data op gebrand wordt vandaar dat zowel de maximale audiolengte als de maximale datagrootte er op staat.
Link naar reactie
[quote:47647cc3c4="rwilligen"]Wat ik vergat erbij te zetten: op een 70 min. cd past dus 70 minuten audio of vcd maar dat gaat alleen maar als je de cd als "audio cd" of Video cd" brand. Als je dus een data cd maakt met daarop wav's of de mpeg1 bestanden dan zal het niet passen[/quote:47647cc3c4] dat maakt de wizzard van NERO een blijvertje... :P :wink:
Link naar reactie
Het grote verschil is de prijs. De audio cdr's zijn meestal duurder dan de data recorder. Die audio cdr's zijn eigenlijk meer voor een audio recorder. Dus niet een brander in je pc maar zo'n ding wat tussen je stereo hbet staan. O.A Philips heeft die apparaten, zodat je een copy kan maken van je audio-cd voor de cd speler in de auto.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...