Ga naar inhoud

Naar probleem geluid


Aanbevolen berichten

Ik heb een naar probleem met mijn pc-geluid. Sinds ik mijn nieuwe moederbord over heb gezet in een nieuwe kast komt er met name uit de linkerspeaker een soort storend monotoon geluid (moeilijk te omschrijven maar lijkt het meest op 'stroomgeluid'). Nu heb ik eerst andere boxen getest maar die deden precies hetzelfde. Dus dacht ik, een nieuw geluidskaartje erin. Immers ik maakte gebruik van onboard sound en dat kan wel eens de geest geven. Dus een nieuwe Soundblaster Live 5.1 erin maar nog steeds dat geluid! Waar zou het nu nog meer aan kunnen liggen? Het is dus niet de kaart of de boxen. Storing via de videokaart? Dat zou kunnen want ook die is er nieuw in gegaan toen ik een ander moederbord kreeg. Maar ik heb videokaart en geluidskaart al zo ver mogelijk uit elkaar gezet, dus wat kan ik nu nog meer doen om dit op te lossen? [update] De ellende begint al zodra ik de pc aanzet. Dan begint het geluid. Verder wordt het geluid sterker als ik met mijn hand vlakbij de hoofdbox kom (die met aan/uit schakelaar). Heel raar.
Link naar reactie
Als ik mijn hand dus op de kast leg, is de brom bijna helemaal weg. Zou dus toch duiden op een aarde probleem zoals je al aanduidt denk ik? Ik zal eens een draadje aan de kast zetten naar de verwarming toe. [update] Ik heb de PC incl. boxen eens even op een geaard stopcontact geprobeerd en dan is de ruis helemaal verdwenen. Wat ik echter niet begrijp is dat ik hier vroeger nooit last van had (heb wel een nieuwe behuizing nu, maar die is van Chieftec dus je zou toch mogen aannemen dat die beter is dan de oude). Bovendien staat er hier nog een PC op een ongeaard contact en ook die produceert geen enkele ruis. Hoe kan het dan dat ik nu opeens ruis over de boxen krijg?
Link naar reactie
[quote:290e1bbafa="den"] [update] Ik heb de PC incl. boxen eens even op een geaard stopcontact geprobeerd en dan is de ruis helemaal verdwenen. Wat ik echter niet begrijp is dat ik hier vroeger nooit last van had (heb wel een nieuwe behuizing nu, maar die is van Chieftec dus je zou toch mogen aannemen dat die beter is dan de oude). Bovendien staat er hier nog een PC op een ongeaard contact en ook die produceert geen enkele ruis. Hoe kan het dan dat ik nu opeens ruis over de boxen krijg?[/quote:290e1bbafa] Heb je toch niet iets anders aan de apparatuur ook veranderd ? Ik heb dat zelf namelijk aan de hand gehad met een nieuwe monitor. Met de oude was alles (ongeaard) in orde. Met de nieuwe moet ik aarden anders treedt er ook een lichte brom in de speakers op.
Link naar reactie
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het aan de kast ligt. Immers, ik heb kort ervoor een nieuw moederbord moeten kopen en daarop is ook een andere videokaart gegaan. Kort daarna heb ik alles overgezet in een nieuwe kast. Dus het kunnen meer dingen zijn in dit geval. Waar het mij meer om gaat is, of het iets is dat kwaad kan? Ik ga binnenkort toch proberen geaarde contacten door te trekken, dus op termijn komt er hopelijk wel de mogelijkheid van aarding.
Link naar reactie
[quote:1d627d7e36="den"]Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het aan de kast ligt. Immers, ik heb kort ervoor een nieuw moederbord moeten kopen en daarop is ook een andere videokaart gegaan. Kort daarna heb ik alles overgezet in een nieuwe kast. Dus het kunnen meer dingen zijn in dit geval. Waar het mij meer om gaat is, of het iets is dat kwaad kan? Ik ga binnenkort toch proberen geaarde contacten door te trekken, dus op termijn komt er hopelijk wel de mogelijkheid van aarding.[/quote:1d627d7e36] Het kan niet kwaad in de zin dat er apparatuur kapot gaat. Aarding zorgt natuurlijk wel voor een extra stukje veiligheid en bij AV-apparatuur en pc's is het (meestal) zinvol om brom te vermijden. Als je toch de aarde gaat doortrekken kun je voorlopig zo wel effe blijven werken.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...