Ga naar inhoud

Welke bitrate/codec voor 'n 690mb DVD kopie?


Aanbevolen berichten

Ik wil 'n 690 mb kopie van een 95min DVD video. De audiorate is 128 kb/s. Als ik dit ingeef aan Adv.Bit Calculator komt de bitrate op 735 maar de uiteindelijke kopie niet op 690mb maar op 932mb. Ik heb nu de bitrate verlaagd tot 448 en op 90% van de kopie is het bestand toch alweer zo'n 800mb. Waar ligt dit aan? Aan de codec (DivX 5.01), aan de calculator, of aan het prog. FlakMpeg, of doe ik iets niet goed? Hartelijk Dank
Link naar reactie
690MB=5652480 kilobits (x8x1024) 95 minuten=5700 seconden 5652480/5700=991,66 Kb/s 991-128=863 Kb/s voor de video....... De calculator is dus niet goed maar ook de codec heeft schuld... http://www.pointinception.com/ voor een goede bitrate calculator, die welliswaar niet zelf de audio eraf haalt maar wel een correct antwoord voor je berekend... Dat de uitkomst niet datgene wordt wat jij insteld in de codec komt omdat (kennelijk) de codec niet in staat is om de video onder te brengen in de door jouw ingestelde datarate. Een reden kan zijn een te grote resolutie of een verkeerde instelling(bv 1 pass-quality based). Je gebruikt toch wel 2-pas vbr? Overigens een detail: mb=megabit MB=megabyte tussen die twee zit een factor 8x Jij schrijft mb maar bedoelt waarschijnlijk MB...
Link naar reactie
Bij 1 pass en vooral bij de 1 pass-quality based is de controlle op de bitrate niet erg best. Vooral de quality based en dat is begrijpelijk, je stelt min of meer een kwaliteit in die de codec moet zien te handhaven, de bitrate is dan dus ondergeschikt. Het gebruik van 1 pass met divx 5 is een grapje , gebruik dan divx 3.11 alpha-lowmotion, dan heb je ook 1 pass maar krijg je in ieder geval de bitrate die je insteld. De 2 pass doet wat ie zegt : hij gaat 2 keer over de video heen, de eerste keer wordt de video geanaliseerd en wordt naar de hand van de aangetroffen data een soort logboek opgesteld waarin voor iedere frame staat hoe de frame is ingedeeld. Bij de tweede pass wordt de video daadwerkelijk gecodeeert naar divx en dat wordt gedaan door de info te lezen uit het logboek van de eerste pass. Het duurt dus ongeveer 2x zo lang om te coderen maar daar staat tegenover dat er een veel nauwkeuriger controlle is over de bitrate zonder dat het gemiddelde te hoog of te laag wordt. Doen dus, lees de helpfile hoe je het moet doen of kijk op divx.com voor een guide-how-to. Je dient in de codec in te stellen waar de log file van de eerste pass wordt opgeslagen en je dient aan te geven waar tijdens de tweede pass de log file staat van de eerste pass. Update: Oh, ik zie dat je flask gebruikt. Wil je de 2 pass gebruiken in flask dan heb je een speciale versie van flask nodig, de zogeheten 2-pass versie.(ff zoeken op divx-digest.com) Wil je dat niet en wil je gewoon 1 pass gebruiken dan kan je net zo goed divx 3.11 alpha nemen en dan wel de lowmotion codec, deze geeft vrij nauwkeurig de bitarte die je insteld en heeft daarvoor maar 1 pass nodig.
Link naar reactie
Gisteren 3 DVD's geript met die DivX mpeg4 low motion. Perfect! De gemiddelde bitrate bleef precies binnen de ingestelde waarde en ook de vooraf gewenste aantal MB's. Alleen begrijp ik niet waarom Windows Media Player de ene geripte film WEL en de andere NIET met beeld afspeelt, terwijl 'n DivX player in alle gevallen beeld en geluid geeft. Ik heb ook de MultiPass Flask gedownload en geinstalleerd en zal het de komende dagen eens uitproberen. Zoals gezegd kan ik bij Flask niet de DivX 3.11 alpha terugvinden en ook niet bij apparaatbeheer, geinstalleerde codecs,dus wat schets mijn verbazing toen ik na het downloaden DivX 3.11 wilde installeren ik de mededeling kreeg of ik het reeds geinstalleerde bestand wilde vervangen door 'n oudere versie.
Link naar reactie
De melding betreft de mp3 codec, kennelijk heb je na de divx installatie mediaplayer ge-update waardoor de mp3 codec is vervangen. Goede les: na iedere microsoft update(ook word,office,media-encoder enz) moet je de divx codec weer opnieuw installeren en "ja" klikken als je de vraag wordt gesteld om het "nieuwe" bestand te vervangen voor een "oudere" versie. Wat betreft het niet willen afspelen van sommige divx: dit kan liggen aan een corrupt register, de-installeer voor de aardigheid eens divx 5 en her-installeer divx3.11 nog eens een keer.... Je kan ook in je player onder properties zien met welke codec de divx wordt afgespeeld, helaas maakt divx5 de divx3.11 codec voor afspelen zeker onbereikbaar(zoals je zal merken), wellicht is dit icm een register fout de oorzaak van je probleem.....
Link naar reactie
Omdat ik hoopte de beeldkwaliteit te kunnen verbeteren, vooral bij volledige scherm weergave, ben ik aan de slag gegaan met de MultiPassFlask en de 2pass 5.02 DivX. Ik zie geen verschil tussen de Multipass en de gewone Flask, wat de Multipass kan schijnt de "gewone" ook te kunnen, alleen de multipass loopt wat vaker vast en schijnt na het beeindigen van de taak niet af te kunnen sluiten, de teller staat op 100% het uitvoerscherm is zwart maar de teller van het aantal frames en de tijd loopt maar door en hierin zal ook wel de oorzaak liggen dat het programma bij de 2e pass meldt niet het logfile te kunnen openen, misschien tijd voor een ander programma Gordian Knot bv. Nog even 'n andere vraag. Wanneer het origineel is opgenomen met zowel 4:3 als 16:9 beelden, kan ik dan door "don't keep aspect ratio" aan te vinken mijn kopie geheel in 4:3 krijgen
Link naar reactie
Er is nog al wat Hype omtrend de "verbeterde" divx 4 en 5 codec's. Mijn ervaring: kost heeeeel veel moeite meer en levert maar een heeeel klein beetje extra kwaliteit (tov divx 3.11 lowmotion). Weet je wat veel betere kwaliteit levert met simpele instellingen? Windows media8 of Realvideo9.... Maar daar zitten weer andere nadelen aan...... Ik weet niet of ik snap wat jij bedoelt.... Als je bron zowel 4:3 als 16:9 bevat heb je een probleem en zit er eigenlijk nix anders op dan de beeldinstellingen zo te maken dat de 16:9 tussen 2 zwarte balken wordt weergegeven. Of je zal de film uit elkaar moeten rippen en de 4:3 met andere instellingen moeten rippen dan de 16:9 Leg anders ff uit wat je precies van plan bent met welke film....
Link naar reactie
Laat maar, ik neem die paar 16:9 scenes in die 4:3 film wel voor lief. Gordian Knot geinstalleerd (ik wil geen ander prog. meer} en een DVD gekopieert met DivX 5.02 2pass en inderdaad het kwaliteitsverschil is miniem en de DivX 3.12 is óók weer terug, en wat Gordian zegt over Smartripper 2.41, geen sync. geluid, is waar. Kun je verklaren waarom in Smartripper de ene DVD gelezen wordt in ca. 12 minuten (snelheid ca. 8x) en de andere in 60 minuten (snelheid 1.4x). terwijl mijn DVD-rom toch 16/48 is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...