Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Ik heb totaal geen verstand van mengpaneeltjes ed. Ik heb een tv, stereotoren, pc en gitaarversterker en nu wil ik die graag door dezelfde boxen (of koptelefoon). Ik wil bijvoorbeeld met een koptelefoon op met een CD kunnen meespelen op mijn gitaar. Ik dacht dat dit met een mengpaneeltje kon. Moet ik daarvoor nog bepaalde dingen op mijn apparatuur hebben? (mijn tv heeft wel een scart aansluiting, dus dat geluid kan ik dan wel via het mengpaneeltje horen lijkt mij) Kan ik mijn gitaarversterker via de koptelefoon-uitgang op het mengpaneeltje aansluiten? En mijn pc heeft geen line-out, kan ik die via de speaker-uitgang op een mengpaneeltje aansluiten. En dan nog een vraag (jaja...) wat voor een mengpaneeltje moet ik hebben en hoe duur zijn die ongeveer? Bedankt, Inferno :evil:
Link naar reactie
Voor het combineren van een CD met je gitaar heb je inderdaad een (klein) mengpaneel nodig. De gitaarversterker verbindt je met een 6,3mm jackplug aan het mengpaneel. Er moet een uitgang op de versterker aanwezig zijn. Dit is in principe een mono-kanaal. Voor de CD (line-out op stereo toren) is een stereokanaal wel handig al is het niet perse nodig. Dus een klein mengpaneel met 4 mono en 2 stereo kanalen zou voor jou heel geschikt zijn. Voor ca. €200 heb je al iets dergelijks. Op internet kun je er waarschijnlijk veel online bestellen. Maar ook zijn er met name in de grote steden in de randstad talloze muziekzaken. Neem er dus in eerste instantie een met zo min mogelijk opties. Je TV kun je inderdaad via de SCART aansluiten met een SCART-audio verloopstekker. [Edit] Weet dit toch niet helemaal zeker, geldt wel voor videorecorder [Edit] Je PC zal vast wel een line-out hebben want anders kun je namelijk geen boxen aansluiten. Die uitgang is het i.i.g. Die kun je aansluiten met een 3,5mm jackplug verloopkabel naar cinch stekker. Dit is dan al wel het derde stereo signaal, maar op veel panelen zijn er meer aansluiten per kanaal en kun je schakelen wat je wilt horen. Succes met de koop, Eddy
Link naar reactie
[quote:7cb2a40951="Inferno"]Op mijn gitaarversterker en stereotoren heb ik geen speciale (Line-out) uitgangen... Kan ik mijn gitaarversterker niet met de headphone-uitgang op een mengpaneeltje aansluiten en mijn stereotoren via de uitgangen voor de boxen???[/quote:7cb2a40951] Je kunt wel de hoofdtelefoonuitgang wel proberen maar is er eigenlijk niet voor bedoeld. Het kan geen kwaad in de zin dat de zaak stuk gaat maar je kunt wel geluidsvervorming krijgen. Het lijkt me raar dat er geen line-out op je stereo zit. Het heet ook wel eens AUX uit. Maar je kunt dus niet de uitgangen voor je boxen gebruiken. Dat zijn namelijk versterkte uitgangen met een lage impedantie. Die moet je nergens anders naar toe leiden dan naar de boxen. Misschien moet je je koop toch nog eens goed overwegen want als je beperkte uitgangen op je verschillende apparaten hebt dan is een mengpaneel lang niet zo leuk meer. Bovendien bedacht ik mij net of je CD speler aan je set geintegreerd is?? Als dat zo is kunnen je plannen niet (direct) doorgaan. Je moet namelijk je CD signaal naar je mengpaneel leiden. Daar komt het samen met je gitaar en dan moet het worden versterkt. Maar dan kan het alleen terug naar je set als de CD speler los staat van de rest. Het kan ook als je mengpaneel een eigen versterker heeft. Helaas zijn zulke mengpanelen duurder en ook vaak met veel meer kanalen uitgerust.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...