Ga naar inhoud

"reversed stereo"


Aanbevolen berichten

Ik heb dus een redelijk oude geluidskaart met toch wel redelijk niewe speakers. Goed geluid en zo maar toch wel een kleind vervelend probleempje... Het stereo geluid links hoor je aan de rechter kant en rechts is dan links geworden. Een koptelefoon kun je vanzelf gewoon omdraainen maar met de speakers gaat dat iets lastiger en volgens mij doet het geluid het bij spellen wel goed (denk ik tenminste...) Kun je dit in windows instellen ofzo?
Link naar reactie
??? Ik weet zeker dat ik hier gisteren een reaktie heb geplaatst, maar vooruit, dan nog maar een keer. Hoe zijn je speakers op je kaart aangesloten? Op de line-out? En is dat toevallig een Soundblaster Live! 1024? Daarvan is bekend dat links en rechts op de kaart is omgewisseld. Als je afspeelt via je stereo-installatie, dan kun je de stekkers daar (op AUX of Line-in) omwisselen (heb ik althans gedaan). Anders zul je toch je boxen moeten omwisselen... Trouwens, bij het geluid van je spellen zal links en rechts ook wel verwisseld zijn. Voor zover ik weet kent Windows in elk geval geen instellingsmogelijkheden hiervoor. Heel misschien de software van je geluidskaart... ? Wim.
Link naar reactie
Janjantjes zegt het zelf al: het is een al wat oudere geluidskaart en bij oudere geluidskaarten vind je vaak al meerdere typen connectoren(meestal met de aanduiding: sony,rca,sb,hitachi oid) waarbij er kennelijk geen echte norm was voor wat links en rechts is, daarbij waren er ook nog verschillende soorten kabeltjes waarbij rood en zwart omgekeerd kunnen zitten of zelfs voor kortsluiting kunnen zorgen(links en rechts aangesloten op de massa, kan geen kwaad maar geluid hoor je niet.)) Ik heb zelf een hele serie kaarten van onbekende makelij versleten , meestal met crystal chipset en 1 van de eerste klusjes na de installatie was altijd controlleren of het geluidsbeeld daadwerkelijk wel stereo was en of links en rechts niet was omgedraaid. Kennelijk is bij jouw dus de kabel verkeerd om of de stekker op de kaart verkeerd om, als je meerdere aansluitpunten op de kaart hebt raad ik je dan ook aan om eens een andere te proberen of een ander kabeltje. Als dit ook niet wil helpen zit er nog maar 1 ding op en dat is (voorzichtig) de rode en zwarte draad van het kabeltje om te draaien in 1 van de stekkertjes. Je kunt dat doen door met een paperclip het borg lipje van het betreffende stekkertjes naar binnen te buigen, stekkertjes uit het stekkerhuisje halen, lipjes weer terug buigen zodat deze het stekkertje weer borgen in het stekkerhuisje en ze omgedraaid weer erin te stoppen. "t is een beetje pielen en mogelijk verpruts je eerst een kabeltje voordat je ziet wat de bedoeling is maar het kan wel(met wat geduld) succes....
Link naar reactie
Ik word hier niet vrolijker van. Had ik dat van de week al een keer, vandaag overkomt het me twee keer achter elkaar dat ik een reaktie geef die niet op het forum verschijnt. Nu krijg ik telkens meldingen 'Server niet gevonden'. Hebben jullie daar ook zo'n last van? :evil: Maar goed, probeer ik het nog eens opnieuw. Mista Outlaw, Mijn Soundblaster Live! 1024 is inmiddels al weer 3 jaar oud (oud dus in computertermen) en heeft dit euvel ook. Toen was het een bekend gegeven dat links en rechts op deze kaarten (althans verschillende typen) waren verwisseld. Dit kwam uit verschillende tests naar voren. Ik mag aannemen dat Creative dit later heeft gecorrigeerd. Het is natuurlijk slordig. Een link waar ik dit gelezen heb? Weet ik na drie jaar natuurlijk niet meer, maar misschien is er een test te vinden in het archief van Computer!Totaal? Wim.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...