Ga naar inhoud

vhs opnemen met een audio cassette recorder ;-)


Aanbevolen berichten

Misschien weet nog maar 1% van de mensen het, maar je kan vhs-video opnemen op je audio cassette recorder. De hardware is in prinicipe het zelfde. Ik weet er zelf nog te weinig vanaf en vandaar deze oproep aan [color=red:0aac4efd1f]MENSEN DIE ERVARING HEBBEN MET HET OPNEMEN VAN VHS OP AUDIO TAPES.[/color:0aac4efd1f] Ik heb gehoord dat dit alleen bij taperecorders van Nakamishi uit de 2000 serie werkt. Ik heb zelf een nakamishi 1050. Weet iemand de handleiding te vinden om m'n tapedeck om te bouwen waardoor ik VHS video kan opnemen?!? :wink: :wink: :wink:
Link naar reactie
is overigens niet helemaal een joke: zo rond de jaren 70 waren er speciale spoelen recorders waarmee je behalve audio ook (zwart/wit) video kon opnemen. Ik heb het dus over een audio spoelen deck, zo'n ding met 2 van die losse tape spoelen, volgens mij was het van Akai. Er waren ook losse kastjes die de aanpassing deden zodat je je al bestaande spoelen recorder kon aanpasen om video op te nemen. Andersom kon trouwens ook: voor de uitvinding van de cd had Technics (+/- 1980) een apparaat wat het mogelijk maakte om Digitaal geluid op te nemen op een gewone VHS recorder. De kwaliteit was zeer hoog 96 Khz/24 bit/stereo of kwadrafonisch. Ik heb destijds een demo ervan gezien op de Firato en was 2 weken van de rel en kon maar niet slapen, wat een kwaliteit had dit setje! :wink: Ik wist het toen al: digitaal is de toekomst
Link naar reactie
Dat van die Technics klopt, het was de allereerste PCM recorder op de markt, met een voor die periode ongelooflijk goed geluid. Nog steeds trouwens. Videobeelden op gewone open reel tape opnemen ? Lijkt mij praktisch onmogelijk. De snelheden waaraan die toestellen draaiden was 3.14 9.15 en 19cm/s . Ik kan mij moeilijk voorstellen dat je bij dergelijke snelheid video op band krijgt, zefls zw/w. Eddy :o
Link naar reactie
[quote:4f756ea3c8="rwilligen"]is overigens niet helemaal een joke: zo rond de jaren 70 waren er speciale spoelen recorders waarmee je behalve audio ook (zwart/wit) video kon opnemen. Ik heb het dus over een audio spoelen deck, zo'n ding met 2 van die losse tape spoelen, volgens mij was het van Akai. Er waren ook losse kastjes die de aanpassing deden zodat je je al bestaande spoelen recorder kon aanpasen om video op te nemen. Andersom kon trouwens ook: voor de uitvinding van de cd had Technics (+/- 1980) een apparaat wat het mogelijk maakte om Digitaal geluid op te nemen op een gewone VHS recorder. De kwaliteit was zeer hoog 96 Khz/24 bit/stereo of kwadrafonisch. Ik heb destijds een demo ervan gezien op de Firato en was 2 weken van de rel en kon maar niet slapen, wat een kwaliteit had dit setje! :wink: Ik wist het toen al: digitaal is de toekomst[/quote:4f756ea3c8] 'k betwijfel het. De eerste videorecorders (zo rond 1973) hadden inderdaad losse spoelen. Op school hadden we zo'n kreng bij de engelse les. Van Philips. De beelden waren (uiteraard) zwart/wit, en de gebruikte band was denk ik 2 inch breed. Speelduur ca. 30 min. Dat ding had overigens gewoon een roterende koppentrommel (wel zo'n 15 cm diameter). Om de haverklap moest de amanuensis komen om de tracking bij te stellen. Wat een rampding was dat. Op een audio spoelendeck kan je van zijn lang zal 'ie leven geen video kwijt. Audio heeft een bandbreedte van 20 KHz, (slechte) video ten minste 2 MHz, dus... Ook Sony had destijds meen ik zo'n pulscode modulator om digitale audio op videotape te zetten. Werkte alleen met Betamax video (gek hé). Nooit meer wat van gehoord. Evenals die [b:4f756ea3c8]volledig [/b:4f756ea3c8] digitale eindversterker, en die prachtige High Definition breedbeeld televisie. Tot op de dag van vandaag heb ik niet meer zo'n mooi TV beeld gezien als op dat toestel (meer dan 15 jaar geleden). Daar kan zelfs die nieuwe Philips met Pixel Plus nog niet aan tippen. Maar ja, in die Sony zat een Trinitron buis van het soort zoals je die in goede monitors tegenkomt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...