Ga naar inhoud

miele w3521: lampje spoelen blijft knipp


Spruyt

Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken hapert mijn Miele wasmachine (W3521) in het programma. De trommel draait en centrifugeert niet meer. Pompen en water toevoeren gaat nog wel. Bij het doorlopen van het programma blijft het lampje "spoelen" snel knipperen en springt het programma naar "einde". Ik heb de besturingsunit laten controleren ( in orde) en de koolborstels gecheckt ( lang genoeg en maken goed contact) Als ik het goed begrijp blijft nu een motorprobleem over, waarbij als eerste gekeken kan worden naar een onderbreking in de tachospoel. Nu heb ik niet veel ervaring me dit soort dingen, vandaar dat ik nu met de volgende vragen zit: 1. klopt mijn aanpak? 2. hoe meet je een tachosensor door en hoe vervang je die? 3. aan welke eventuele vervolgstappen zou ik kunnen denken, nocht het probleem hier niet liggen? Dank vast!
Link naar reactie
Heb je de kap verwijderd waar de koolborstels in zitten? Dan heb je in het midden van het as gat de tacho sensor zitten. Moet volgens mij zo rond de 300 Ohm zijn. Controleer de tacho sensor op beschadiging/los contact. De tacho spoel zit tussen de pennen 1 en 2 van de motor (symbool = ~G) Controleer het magneetje op de as van de motor. Wacht voor mer informatie ook nog even op forum collega Miele Expert, hij kan je er meer over vermelden.
Link naar reactie
@Harry: ik heb de kap er twee weken gelden af gehad om de koolborstels te controleren. De koolborstels waren nog zeker 2 cm lang. Daarna heb ik de kap er weer opgezet en de koolborstels weer aangedrukt. Of ze contact maakten heb ik gecontroleerd door de weerstand te meten. Nu heb ik de kap er nog niet afgehad, maar alleen gemeten op de contactpunten op de motor. Daarbij kom ik op de volgende waarden: Op de polen 3 en 4 een variërende weerstand bij draaien van de trommel, die telkens weer terug komt tussen de 3,4 en 4,2 ohm ohm. Leek mij goed? Oh ja Harry: je spreekt over het controleren van de magneet: waar moet ik dan naar kijken? De weerstand op 1 en 2 is bij stilstand 497 Ohm. Bij rond draaien varieert ook die weerstand, tussen ca 104 en 1803 Ohm, maar telkens hier ook weer terug naar 497. @Miele Expert (dank voor je reactie overigens) Unit is nagezien door Peter Stuart ( Youfixit ). Het is een EDPL166-B Het probleem heeft zich ontwikkeld: eerst centrifugeerde de machine alleen niet meer, maar geleidelijk aan stopte hij zodra er iets van draaiing plaats moest vinden, ook zonder wasgoed. Kan ik uit het feit dat de trommel niet draait afleiden dat het niet in eerste instantie bij de tacho-sensor moet zoeken?
Link naar reactie
Ik denk zelf aan een defecte motor of draad breuk of een defecte electronica Heb je alle contacten doorgemeten want als het module niet goed zit dan heb je op de contacten 5 en 6 / 6 en 7 / 5 en 7 geen contact Het kan ook Zijn er een draadbreuk ergens vanaf de motor richting de electronica zit dit kan je zo doormeten Of de electronica printplaat is toch stuk het is heel moeilijk om deze door te meten zonder deze in de juiste machine te hebben Ik weet niet waar je woont anders kan ik je mischien helpen ik sluit hem dan aan de laptop en kan een heleboel dingen uitlezen
Link naar reactie
Ik woon in de omgeving utrecht. Is dat in de buurt? Zou fijn zijn als we daar verder mee komen. Ik heb net nog maar eens de koolborstels gedemonteerd, zodat ik ook naar de tacho-sensor kan kijken. Op de hoofdas van de motor zit de magneet neem ik aan: een bruin cilindertje. Die ziet er nog topgaaf uit. Ik ben geen groot wonder op electronisch gebied, maar ik zal de koolborstelhouder weer monteren en kijken of ik een weerstand meet op de genoemde polen en de draden van de motor naar de besturingsunit doormeten. Update: de contacten 5 en 6 / 6 en 7 / 5 en 7 hebben allen goed contact.
Link naar reactie
Zoals ik het hoor is die motor nog goed Dus volgende stap is de bekabeling vanaf de motor naar de print doormeten Als dat ook goed is dan hou je alleen de print over ik heb gekeken maar zelf heb ik die nog nooit vervangen dus die kans is klein De prijs voor een nieuwe print is ca 320 euro Heb je al eens geprobeerd om de machine via het test programma te testen ?
Link naar reactie
Draai de knop op 95 Gr. Dan krijg je de foutcode. F en dan een nr doormiddel van de Start toets in te drukken krijg je ze allemaal in beeld. Als ke start ingedrukt wis je ze dan staat er dus f0 geef even door welke codes je had? Als ke hem de volgende stap zet krijg je een U in beeld Door start in te drukken kan je alle dingen appart testen 1 is water in de voorwas 2 is water in de hoofd was 3 wasverzachter 4 water over het deurglas 5 is afvoer pomp 6 is trommel linksom en daarna rechtsom 7 is pompen en centrifugeren Als je de knop op de 4 de stand draaid dan krijg je het aantal draai uren Ik hoop dat je hiermee verder komt maar ik heb zitten denken en meten op een soort gelijke machine en ik denk toch dat de print boven in stuk is dus mijn vraag is nogmaals hoe die nagekeken is ?? Laat maar iets van je horen en dan kan ik je helpen
Link naar reactie
Foutcode was: F 5 en dan 0, dus dat zal F50 zijn, stap 7: trommel links en rechtsom draaien doet hij niet stap 8: pompen en centrifugeren - pompen wel, centrifugeren doet hij niet Wissen van de foutcodes lukte me niet. De print volgens Youfixit - waar ik hem naar opgestuurd heb - getest door hem in een andere machine te plaatsen. Ik kreeg hem terug met de boodschap dat hij daar het programma zonder problemen doorliep.
Link naar reactie
Nog even een vraagje: is je conclusie gebaseerd op de diagnose van Youfixit, of de foutmelding? Ik heb inderdaad een 37. Ik ga eens rond kijken op internet. En eens kijken of jij ook al eens een draadje hebt gepost hoe ik een motor kan vervangen ;-) Oh ja; vergeten te melden: bij aantal draaiuren gaf hij 175. Staat dat voor het aantal uur? Heb ik het mis als ik denk dat dat relatief weinig uren is voor deze motor? Overigens kreeg ik via Youfixit nog de tip om ook nog eens de polen 8 en 9 van de motor door te meten, om te meten of de PTC van de motor nog in orde is. Hij gaf al aan dat er een kleine kans is dat het daar in zit, maar ik ga dat morgen doen. Ik neem aan, dat als de PTC stuk is, er een hele hoge weerstand gemeten zo moeten worden?
Link naar reactie
De mrt 37 is een zwakke motor en gaat vaker defect 175 uur is niet veel en kan eigenlijk niet maar je kan zelf uitrekenen door je gebruik te bekijken 8 en 9 is een thermische beveilingn en normaal zie je dan de stekkers die verbrand zijn. Dus daar geloof ik niet in Jammer dat ik je ivm mijn werk niet persoonlijk kan helpen want ben best nieuwsgierig geworden Uitbouwen van de motor is makelijker als je ook de Zijkant eraf haald het zijn dan maar 3 bouten dus heel makelijk Als je nog vragen hebt hoor ik het graag
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...