Ga naar inhoud

[XP] probleem met capturen


Aanbevolen berichten

Beste forummers, ik heb een vervelend probleem. Bij het capturen van video uit mijn JVC-DVL157 mag ik meestal blij zijn wanneer het capturen 5 seconden duurt. Maar meestal wordt het capturen al voor die tijd afgebroken (lost frames?) en zit ik weer te kijken met een filmpje van 1 a 2 seconden. Bij hoge uitzondering red ik het tot ± 20 seconden. Ik heb al getest met verschillende progs, zoals VideoWave en testversies van Premiere 5 en Pinnacle, maar nada. Ik wil natuurlijk gewoon stoppen met capturen wanneer ik dat wil en niet wanneer mijn systeem zegt dat het mooi is geweest. Mijn systeem: AMD Athlon 1,4 gieg nVidea Gforce 2 32 MB 1x 40 gieg schijf ultraDMA (partitie E:\ is 12 gieg) 1x firewire Soundblaster live 5.1 256 MB SDram Windows XP Pro. Weet iemand wat er misgaat?
Link naar reactie
Ik zie dat je 'maar' 1 schijf in je pc hebt zitten en denk dan ook dat daar het probleem ligt. Capturen van video (zowel digitaal als analoog) lukt meestal alleen goed als dit op een fysiek aparte schijf gebeurt. Dus niet op een partitie van de schijf waar ook je OS op is geinstalleerd. Je OS gebruikt namelijk ook je harde schijf terwijl je aan het capturen bent bijvoorbeeld om iets uit de swap te halen of naar toe te schrijven. Of ddl's laden. Op dat moment moet de kop van je hd weg van de positie waar hij je capture-file aan het schrijven was met als gevolg 'dropped frames'. De oplossing is dus een tweede hd in je systeem plaatsen en deze alleen voor captures gebruiken.
Link naar reactie
[quote:c57f6b0991="the Wizard of Oss"]de oplossing ligt niet in een aparte harde schijf gelet op jouw configuratie vraag je waarschijnlijk eenvoudigweg teveel van je PC. Eeen tandje terugzetten, dus een lagere resolutie. Dan zal je probleem opgelost zijn.[/quote:c57f6b0991] Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan hebt, maar ik heb in het verleden analoge video gecaptured met een P2-333 en 128Mb. Full-screen, zonder dropped frames, op een fysiek aparte hd. Als ik dit deed op dezelfde hd als het os had ik wel dropped frames. Bij capturen van video is de bottle-neck altijd de hd. Deze moet voldoende snel de megabytes kunnen wegschrijven en op het moment van capturen geen andere bezigheden hebben. Als je het resultaat bijvoorbeeld wilt terugschrijven op een VHS band is een lagere resolutie geen optie.
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
alle goede raad ten spijt (zie alle adviezen hieronder) werd de goede oplossing aangedragen door iemand op een HCCNET-dagje in Mill dat in het teken stond van multimedia. Iemand zei, bijna terloops, dat dit probleem wel vaker voorkwam en dat het wellicht kwam door IRQ-conflicten (geluidskaart en videokaart hebben interrupt 12). Ik moest maar eens wat pci-kaartjes omsteken om te kijken of dat misschien hielp. Een eerste verandering leverde niets op, maar bij de tweede keer, waarbij nu elke kaart op een andere sleuf zit, heb ik kennelijk de gelukkige combinatie. Want eindelijk kan ik na 6 maanden probleemloos DV inlezen! :lol: :D
Link naar reactie
_______________________________ Marcel, Ik heb zelf een JVC-DVL167 in combinatie met een Pentium 1.8GHz. Wat wel van belang kan zijn is de snelheid van je HD. Voor veel applicaties is dat minimaal 7200 rpm. Weet je hoe snel de jouwe is? Verder gebruik ik Dell Movie Studio naar tevredenheid. Succes, Jaap Staat bij eigenschappen van je harde schijf het vinkje voor ondersteuning DMA wel aangevinkt. het probleem zit waarschijnlijk in de ide driver van windows. Het beste kun je bij VIA een nieuwe Bus Master driver downloaden en deze instaleren. Heel veel oplossingen zijn te vinden of voor te leggen in de NIEUWSGROEP : nl.hobby.video Deze is geheel NL-talig en er zitten zeer goede experts tussen die vast wel een goede hint voor u (je ) hebben. Ben zelf al enkele malen perfect geholpen. Ook valt er aaardig wat bij te leren in deze nieuwsgroep. Een aanrader: veel succes. Video kaart is niet geschikt. Gewoon te klein!! minimaal 64 MB geheugen Liefst een echte capture kaart. Hd minimaal 7200 toeren, liefst SCSI Hd 40 MB loopt te snel vol, ook te klein. Ik kan niet oordelen over de oorzaak van het probleem, maar als het probleem bij de snelheid van je harddisk en de ruimte op je harddisk ligt, is het aan te raden om een extra 40 GB harddisk EN een raid controller te kopen. (In Computer Totaal nr 6 staat hier ook een stukje over) Met behulp van Raid worden dan je 2 harddisked van 40 GB als 1 schijf van 80 GB gezien, en de data gelijkmatig over de 2 schijven verdeeld. Een voordeel hiervan is dat je schrijf en leessnelheid bijna verdubbeld! Wel moet je als je voor deze optie kiest je hele computer opnieuw installeren!!! Uiteraard eerst een backup van je data maken!!! Je huidige schijf zal namelijk in dat geval helemaal leeg moeten. Een lastige optie, maar je hebt dan naast het mogelijk ruimteprobleem ook het snelheids probleem opgelost. Software [XP] capturen van video werkt slecht Reactie op origineel bericht... -------------------------------------------------------------------------------- Van: Peter ambagtsheer - E-mail: peter.ambagtsheer@wanadoo.nl Gepost: 22 mei, 21:44 -------------------------------------------------------------------------------- Een DV video capture,daar zal je het over hebben, vereist bij het schrijven een fixed bandbreedte-toegang to je harde schijf van minimaal 3,6 MB /s (liever 4 Mb/s). De kans is groot dat op jouw computer deze bandbreedte met regelmaat onderbroken c.q. beperkt wordt door andere processen zodat je frames niet weggeschreven kunnen worden. Helaas staan de PCI DV kaarten compressie (naar bijv. MPEG) voorafgaand aan het schrijven niet toe. Ik heb met de Pinnacle meegemaakt dat door dit euvel de kaart in het geheel niet functioneerde. Je denkt misschien dat een snellere schijf een oplossing is, maar bij mij werkte dat niet zomaar. Ik vermoed dat je voor een "echte" oplossing een snelle SCSI harde schijf met dito controller zal moeten gebruiken. Een alternatief zou kunnen zijn (ZOU)om een virtuele geheugenschijf te gebruiken (die is uiteraard veel sneller) maar dan heb je heel veel meer geheugen nodig dan in je huidige config en dan zal de lengte van je filmpje toch nog tot hoogstens enkele minuten beperkt blijven. Gezien de bewerkelijkheid van het één en ander komt het eigenlijk neer op de keuze om er óf helemaal vanaf te zien óf een snellere compu te kopen. Als Quick fix kon je via Microsoft System Info (in win98 verstopt in je system tools, waar het in XP zit weet ik niet) een aantal achtergrond processen uitschakelen. Dit heeft pas effect na herstarten. Maar ik heb er een hard hoofd in dat dat een structurele oplossing is. Software [XP] capturen van video werkt slecht Reactie op origineel bericht... -------------------------------------------------------------------------------- Van: Oscar - E-mail: agassi@dds.nl Gepost: 22 mei, 19:29 -------------------------------------------------------------------------------- Ik zou inderdaad als ik jou was even in die nieuwsgroep kijken, maar als ik het zo lees loopt je temp directory vol. En; een 40gb schijf is niet echt riant te noemen om te capturen, zeker niet als deze ook nog eens gebruikt wordt voor het besturingssysteem. (en dus ook andere software) Een aparte schijf is aan te raden. Succes, Oscar. Even mijn twee centen: Ik heb een Pentium II 450 Mhz met een Matrox G400 Dualhead kaart en slechts 10 Gb hd. Daarnaast een aparte firewire kaart. Capturen is geen enkel probleem. Volgens mij zijn de argumenten dat jouw PC te traag is onterecht! Ik denk dat het hem eerder zit in je operating systeem. Mijn advies: PC helemaal formatteren en opnieuw installeren met (bij voorkeur) XP of Windows 2000. Succes! Ed Marcel, Ook ik ben sinds 2 weken druk bezig geweest om een videoopname te capturen. Ik heb dezelfde camera en mijn pc heeft 1gH, 40 GB (waarvan 30 GB vrij) 256mB en Windows 98SE. De programma's die ik gebruikt heb is Magix-video deluxe (probeerversie), Ulead 6.0, Adobe Premiere 6.0 en Pinnacle. Het enige wat goed werkt en eenvoudig te gebruiken is voor een beginner is de Pinnacle Studio 7. Je kan elke keer een stukje opname capturen met een maximale duur van 17 min. en 55 s. Als je dit overschrijdt krijg je Windows foutmelding. Met deze 30 GB kan je een opname van 2 uur en 10 min. capturen. Dus de opname moet je in stukjes knippen. Het probleem ligt volgens mij in jou geval aan het besturingssysteem. Je zou je schijf het beste eerst kunnen opdelen. Als je dan voor het gedeelte tbv de videobewerking gebruikt maakt van Windows 98SE moet het volgens mij lukken. Ik ben echter niet bekend hoe je op je PC 2 besturingssytemen moet installeren. Succes. Ron Video kaart is niet geschikt. Gewoon te klein!! minimaal 64 MB geheugen Liefst een echte capture kaart. Hd minimaal 7200 toeren, liefst SCSI Hd 40 MB loopt te snel vol, ook te klein. Kassa Beste Marcel, Wat je even moet checken is het volgende:- - staat je schermbeveiliging of stroombesparings uit? Die kun je het beste altijd uit laten staan. - staan al je instellingen goed in Premiere? Heb je wel gekozen voor de PAL instelling? - staan de instellingen wel op 25 f/ps en PAL? - wordt je firewire kaart herkend door premiere? Zie je bijvoorbeeld wel beeld in het capturevenster van Premiere? Je komt zelf met "lost framës". Heb je daar een melding van gehad of gok je dit? Heb je wel eerst adobe Premiere op je systeem geplaatst en toen pas de kaart geinstalleerd? Die volgorde is erg belangrijk. Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest. Meer info op mijn site www.nonlineair.nl Fred Er zijn een aantal dingen wat je zou kunnen verbeteren/controleren. Bij voorkeur zowiezo een tweede schijf 7200 RPM. Op deze schijf sla je de temp video's op en bewerk je ze. Zo kan het bewerken afzondelijk verder gaan als het OS op de andere schijf bezig is. Ten tweede moet je een beetje geheugen in je PC hebben (bij voorkeur minimaal 256 MB) ten derde moet je zoveel mogelijk extra programma's en system-tray prog's stoppen en afsluiten. Dus bij voorkeur XP zo kaal mogelijk installeren. Dan moet het lukken. Oh ja, als je dan nog losta frames krijgt dan kan je beter minder frames per seconde doen, want anders geeft dat meer problemen dan dat het je kwaliteit opleverd. --tux-- Klinkt bekend, een echte oplossing voor je huidige probleem heb ik niet. Gebruik je een opnamekaart van Pinnacle, kijk dan na op hun site of er drivers beschikbaar zijn voor Windows XP. Pinnacle geeft op hun site aan welke series opnamekaarten door hen worden ondersteund. Mocht je opnamekaart niet meer ondersteund worden, trap dan niet in hun tip dat de Windows 2000 drivers ook werken onder XP. Die heeft mij namelijk meer dan genoeg nutteloze uren gekost. Echter, je kan ook overwegen om andere software te gebruiken. Voor het daadwerkelijk capturen van whatever videobron dan ook, ken ik maar één goed en betrouwbaar programma en dat is AVIedit. Dat softwarepakketje (400-500Kb,shareware) heeft nog een verborgen extraatje. Alle capturesoftware heeft de mogelijkheid om de capture op te slaan in het AVI formaat. De captures gemaakt met AVIedit zijn gemiddeld 20% kleiner dan captures van Premiere 5, maar daar merk je helemaal niets van. Voor de uiteindelijke beeldbewerking kan je het beste de software van Ulead gebruiken. Deze software setup werkt tot op heden probleemloos voor mij. Via de site van JVC ( http://www.jvc.nl/index2.html ) kun je updates downloaden voor de capture software. Misschien dat dat kan helpen. Wat ook het probleem zou kunnen zijn is dat je probeert de capturen naar je E: partitie. Doordat je harde schijf dan meer werk moet verrichten zou het problemen kunnen opleveren, maar ik weet niet hoeveel rpm je hardeschijf is en/of er eventuele andere configuratie 'misstappen' zijn gemaakt (Harde schijf wel/niet primary IDE channel device). Wat je ook nog zou kunnen proberen is te zoeken naar mogelijke BIOS updates welke eventuele problemen met de nieuwere OSen de nek omdraait... Veel succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heb ooit iets soortgelijks meegemaakt. Bleek toen dat het IRQ (interrupt) van de Firewire kaart gedeeld werd, met die van een 3dfx kaart. Wellicht kun je in je bios zien welke IRQ is gebruik zijn en welke nog vrij zijn. Stel dan de firewire kaart op een vrij IRQ in. (Indien mogelijk) Of probeer eens de Firewire kaart in een ander vrij pci slot te zetten. Wellicht lukt het hiermee...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...