Ga naar inhoud

Tegenvallende SVCD Kwaliteit


Aanbevolen berichten

Beste lezers, Sinds kort ben ik aan het videobewerken geslagen. Ik gebruik daarvoor een analoge en digitale Pinnacle kaart met Studio 7. Mijn analge bewerkingen zijn acceptabel, maar dat is niet zo gek omdat het oude VHS tapes betrof. Mijn digitale SVCD's (mpeg2) vallen tegen ten opzichte van zelfgemaakte SVCD's ( DVD rips) die ik wel eens van anderen heb gezien. Af en toe zie ik van die mozaiek achtige blokjes. Ik gebruik de mpeg2 codec uit studio 7 en de upgrade heb ik gedaan. Heeft iemand nog suggesties of moet ik maar stoppen met mijn films omzetten totdat de DVD brander betaalbaar is geworden. Nog een vraag, tot hoever kan ik de bitrate bijstellen zonder problemen te krijgen met mijn stand-alone DvD speler ? Standaard wordt omgezet naar 2400. Dank voor jullie adviezen. Groet, Raymond
Link naar reactie
Ga er maar vanuit dat 2400 het maximum is, "officieel" (als er al zoiets bestaat bij Svcd) is het de maximale bitrate van een 2 speed cdrom en dat is maximaal 2748 Kbs maar er is geen speler die dat af speelt, de meeste programma's gebruiken waardes zo rond de 2500 Kbs, eea heeft ook te maken met de nauwkeurigheid van de encoder en hoe goed hij is in het niet overschrijden van de maximale waarde wat vooral bij VBR mpeg2(variable bitrate) toch vaak nog wel een probleem is. verder adviseer ik je om TMPGenc als encoder te gebruiken ,dit is op dit moement zo'n beetje de beste die er is, ( en betaalbaar), je zult dan wel eerst je video als 1 grote dv-avi moeten saven waarna je henm kan omzetten naar mpeg2 met TMPGenc. Je probleem met de blokjes heeft als oorzaak (hoofdzakelijk) camera bibbber en beweging. Doordat het beeld niet stabiel is heeft de codec moeite met het coderen, kostbare bitrate wordt zo verspeeld met het coderen van beeldbibber waardoor er geen dataruimte meer overblijft voor de video inhoud met blokjes als gevolg. Om het probleem beter aan te duiden: het zijn de miniscule-bijna-niet-te-zien bibbertjes in de video die de narigheid veroorzaken. Jouw video heeft dat niet? dan heb je(kennelijk) op een statief gefilmd, nou stop dan maar hier met lezen want dan is de volgende info niet belangrijk voor jouw. :wink: Ik ben onlangs tegen een tool aangelopen die bibber uit het beeld kan halen op een behoorlijke manier , het kost wel resolutie daar er een kader wordt uitgesneden maar dit is niets anders dan ook als steadyshhot wordt toegepast in camcorders. Je vind hem hier : http://www.dynapel.com/private/sh_overview.htm Mijn resultaten ermee zijn zeer goed, alhoewel de gefixte video in eerste instantie wat detail verliest doordat er een uitsnede wordt gemaakt en daarna weer wordt geschaald naar de originele resolutie wordt dit in de uiteindelijke vcd/svcd ruimschoots goedgemaakt doordat de mpeg minder blokjes bevat, of zelfs geen. Een andere optie: gebruik een statief want iedere "hand-geschoten" video heeft hier last van...... [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-05-07 03:42 ]
Link naar reactie
Met dank aan rwilligen voor de beantwoording heb ik een vervolg vraag. Als ik een film in studio heb geplakt en geknipt etc. maakt studio er een "Project" van. Kan ik in TMPGenc dan zo'n project inlezen om hem naar MPEG2 te coderen ? Of moet ik eerste de ruwe opname coderen en daarna bewerken (als studio7 dat al kan ) Kortom, wat is nu de juiste volgorde ? Gr Raymond
Link naar reactie
Met dank aan rwilligen voor de beantwoording heb ik een vervolg vraag. Als ik een film in studio heb geplakt en geknipt etc. maakt studio er een "Project" van. Kan ik in TMPGenc dan zo'n project inlezen om hem naar MPEG2 te coderen ? Of moet ik eerste de ruwe opname coderen en daarna bewerken (als studio7 dat al kan ) Kortom, wat is nu de juiste volgorde ? Gr Raymond
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...