Ga naar inhoud

Geluidskaart wil geen 48Khz


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, Ik zit al een tijd met een probleempje: Ik heb een AWE64 geluidskaart, fijn ding, alleen hij gaat 'maar' tot 44KHz. Als ik DivX afspeel met een geluidsspoor van 48KHz klinkt het nog erger dan de stereotoren van mijn zusje (veel ruis, slecht verstaanbaar) Kan ik ergens instellen dat alles wordt gedownsampled naar 44Khz?
Link naar reactie
Nieuwe kaart? Nee, kan ik gelijk beter een nieuwe pc kopen, heb ik niet zo'n zin in. Plus dat de AWE nog alles hardwarematig heeft, al die moderne rotdingen draaien op de software. Kan trouwens in de instellingen wel frequentie op half en quarter zetten (dus resp. 24 en 12KHz) Dan klinkt het stukken beter, maar natuurlijk nooit zo goed als 44 KHz.
Link naar reactie
[quote:28629aed5a] Op 04-05-2002 18:41 schreef Green Magic: Nieuwe kaart? Nee, kan ik gelijk beter een nieuwe pc kopen, heb ik niet zo'n zin in. Plus dat de AWE nog alles hardwarematig heeft, al die moderne rotdingen draaien op de software. Kan trouwens in de instellingen wel frequentie op half en quarter zetten (dus resp. 24 en 12KHz) Dan klinkt het stukken beter, maar natuurlijk nooit zo goed als 44 KHz. [/quote:28629aed5a] Hier is sprake van een misverstand: de Live! en de Audigy voeren vrijwel alle effecten ook hardwarematig uit. Sommige zaken inderdaad softwarematig maar dat zul je eigenlijk niet merken, zeker niet i.c.m. een snelle cpu. Softwarematig heeft wel het voordeel dat je met een driverupdate de handel kunt actualiseren en/of verbeteren. Wat jij waarschijnlijk ook bedoelt is dat de soundfont via de software wordt ingeladen en niet in de hardware op de kaart zit ingebakken. Nu heeft dat alleen maar voordelen qua flexibiliteit want je hebt ruimte tot 64 MB (nog meer met de Audigy). Ook is de S/N verhouding en kanaalscheiding flink verbeterd. De nieuwe kaarten zijn uiteraard ook allemaal PCI wat veel minder belastend en vertragend is dan de ISA poorten. Ik heb vroeger ook jaren met plezier de AWE32 gebruikt maar was blij toen ik de Live! eenmaal had. Die kaart is zoveel beter.
Link naar reactie
Ach ja, ik had vroeger in mijn eerste pc ook een AWE64 gold, nog een bult geld voor betaald. De kaart daarna was een 4 kanaals SB128 retail (niet te verwarren met de 2 kanaals OEM, dat is een andere kaart) en ik moet zeggen dat deze al een beter geluid gaf dan de AWE. Een helaas voorkomend verschijnsel bij Creative is dat kennelijk de OEM kaarten anders kunnen zijn dan de retail, de SB128 die ik (nog steeds) in de kast heb liggen heeft een andere chipset dan welke 128 ik ooit op beursen heb gezien en ik moet zeggen dat ik nog nooit ook maar 1 probleem met dee kaart heb gehad en ook zeer tevreden was over de geluidskwaliteit, dit terwijl er voldoende mensen zijn die het tegenover gestelde beweren. Als je dus een nieuwe koopt: ga voor de retail....
Link naar reactie
Denk dat ik tzt voor een live ga of een terratec. Ik vind de digitale in- en uitgangen wel makkelijk voor opname op minidisc. SB128 heb ik in een andere computer (ook de 4-kanaals), ik vind het zelf een waardeloos ding in vergelijking met de AWE. Ik kan/wil wel overstappen op een nieuwe kaart, ik weet alleen niet in hoeverre dat zin heeft met een AMD K6-2@550. Suggesties?
Link naar reactie
De SB128 is inderdaad waardeloos i.v.m. AWE serie. De systeemeisen voor een Live! zijn 166-200 MHz/32-64MB dus ik denk dat jouw pc daar geen belemmering voor is. En mocht je een nieuwe pc gaan kopen dan kun je altijd nog de geluidskaart overzetten. Ik zou zoals rwilligen al aangeeft ook altijd voor retail gaan. Uiteindelijk loont dat altijd met extra kwaliteit/aansluitingen/extra's/software.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...