Ga naar inhoud

ati all in wonder 128 (32mb) / dc10+


Aanbevolen berichten

ik heb al vanaf de eerste dag capture problemen met mijn ati kaart. ik krijg bergen framedrops in hoge resolutie. inmiddels heb ik 640 Mb intern een 2e harde schijf 20Gb 7200 rpm bx440 board met ata66 ide w98II en xp geprobeerd. laatste gaat wel beter. het lijkt alleen niet mogelijk om in 640x480 of pal 720x576 te capturen. op advies een dc10+ gekocht. bijna het zelfde probleem. cd kwaliteit gaat goed maar s-vhs loopt heel hakkerig en geeft langs de randen die zwarte blokjes (interlaced) nu vertelde mij iemand dat de ati capture kaart de bosdoener was en dat met een gewone = niet capture kaart waarschijlijk geen problemen heb. kan iemand mij info geven? [ Dit bericht is bewerkt door: voortman op 2002-04-24 08:49 ]
Link naar reactie
De vraag is of de framedrops veroorzaakt worden door de videokaart, of doordat de harddisk het niet bij kan benen..... Heb je geen testprogramma erbij gekrgen waarbij je de harddisk kunt testen op maximale performance? Ik heb in het verleden ook problemen gehad met het droppen van frames i.c.m. FAST AVMASTER. Dit kwam dus doordat de harddisk het schrijven van de bestanden niet kon bijhouden. ATA66 geeft nu niet bepaald de beste resultaten voor het schrijven van grote video-bestanden.
Link naar reactie
= flauwekul, ik heb een dc10+ en een wintv kaart en capture zonder problemen naar mijn maxtor schijven met een UDMA33 controller op volle resolutie(768x576)met een datarate van 6000 KB/s(en nog wel hoger met de wintv) , dat is de maximale instelling van een dc10+, met de wintv icm de HUFFyuv codec capture ik probleemloos 13 MB/sec De schijven (maxtor 20G/maxtor80G/maxtor80G) zijn dma33,dma66 en dma100 echter via een dma33 controller aangesloten en de schijven lopen dus in dma33 en alle drie halen zonder problemen een schrijf en lees datarate van meer dan 20 MB/sec. In een klein testje waarbij ik de schijven op een dma66 controller had aangesloten steeg de performance een miezerige 3-4 procent...... Om het nog extremer te brengen: ik heb nog een stokoude seagate 4.3 GB schijfje in de kast liggen waarmee ik destijds begon met video en capture en zelfs dat schijfje had voldoende snelheid om volle kwaliteit van mijn dc10+ te capturen. Rest van mijn sys? een P3-550 op een asus p2b mobo met 512 Mb ram. Het zit 'm (zo als zo vaak) niet in de hardware(kwaliteit) maar in de software en configuratie van het systeem......... Mocht je twijfelen aan de snelheid van je harde schijven configuratie: bij de dc10 zit een test progje om de snelheid van de hd te meten. Ook Virtualdub heeft een soortgelijk test progje , een 7200 toeren schijf moet toch zeker een dikke 10 tot 15 MB/sec kunnen schrijven/lezen, indien dit niet het geval is dien je dus eerst dat probleem op te lossen. Overigens is het interlace probleem resolutie gebonden: met het stijgen v/d kwaliteit (en dus ook de resolutie) boven de 320x240 schakelen nagenoeg alle capture kaarten over van progressive op interlaced video , daar is dus nix slechts aan, dat hoort zo. [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-25 23:08 ]
Link naar reactie
de test van de pinnacle software geeft onder xp met studio lees 27 Mb schrijf 20Mb advies 18Mb. onder w98II kom ik iets lager uit maar zeker in de buurt van de 15Mb. volgens het boekje van het DFI moederbord is 16,6 max voor ide. nu heb ik laatst ( op advies...) de laatse inf en ata drivers van intel gedownload voor mijn bx440 chipset. resultaat datastream blijft gelijk. als ik dan dma aanvink ( gaat uit bij installren nieuwe drivers) geeft dc10+ software nog maar 96Kb/s in het grafisch oeverzicht blijkt dit 9.6 Mb te zijn. ik denk dus dat het niet ligt aan mijn doorstroom naar de harde schijf. als ik met iuVCR capture met de ATI in fullsize dan geeft hij in het grafiekje 95-100% cpu gebruik met heel veel framedrops. met de DC10+ slechts 10% cpu en maar een paar framedrops echter al ik dat laatste afspeel is het heel schokkerig en zie je dus die zwarte kartels langs de randen. snelle bewegingen zijn bijna niet te bekijken. dat kaarte dus interlacen zal wel nodig zijn maar ziet er niet uit. hierdoor kom ik dus ook niet eens toe aan het weer op band zetten van mijn video. als ik in 320x240 capture en dat afkijk op een 55cm tv ( tv out) dan heb je geen scherpe randen en is het allemaal een beetje wazig. op de pc trouwens ook. als ik met de ati in full avi capture heb ik een constant een verlies van 35% met de ati tv capture. in full avi op ati is niet aan te zien, doe ik dat in MPEG2 dan begint het met 40% en dit loopt later terug naar 4% dit laatste geeft overigens wel wat schokkerige beelden maar veel minder het interlace effect. ik ben alleen bang omdat het mpeg is (=compressie) en ik dat nog een keer ga opslaan in mpeg ( weer compressie) ik dus een slecht resultaat over houdt.
Link naar reactie
Dat het boekje 16,6 als maximum aangeeft klopt, dit is zonder dma de max snelheid van de bx440 chipset, zelfs dat zou genoeg moeten zijn en zo te zien aan de datatransfer rates die je haalt ligt het probleem waarschijnlijk ook niet daar. Nogmaals: de dc10+ heeft ongeveer 6000 KB/s( MB/s) nodig en zodra je harde schijf meer dan dat kan is het ok. Wat een andere mogelijkheid is: je systeem kan de opgeslagen videostroom niet weergeven zonder framedrops, de video zelf is dus mogelijk wel goed hij wordt alleen schokkerig afgespeelt. Bij de dc10+ is het normaal dat er af en toe frames vallen, zeker met driver 1.06, deze heeft een mechanisme wat frames laat vallen zodra audio en video uit sync raken, de framesnelheid blijft zo dus perfect en de video en audio zijn perfect in sync maar helaas gaat dat ten koste van wat lost frames. Ik raad je aan om eens de gemaakte dc10 video in Virtualdub te laden en met de actie edit/next dropped frame te tellen hoeveel frames er nu daadwerkelijk vallen. Je kan zo ook heel mooi van frame tot frame bekijken en zien of de video wel goed is. Ik vermoed nl dat de video wel goed is maar dat het afpelen fout gaat. Afspelen van een video met 6 MB/s is toch wel een behoorlijke prestatie voor het systeem ,zeker als het een wat minder snelle processor betreft. Bij DV video is de datarate 3.4 MB/s en de meeste systemen hebben bij het afpelen daarvan ook problemen. Geef ook eens wat meer info zoals merk mobo, proc. snelheid , merk en type video kaart, audio kaart enz enz Interlace: hoezeer ook vervelend helaas een noodzakelijkheid, er is niets aan te doen , videocapture boven de 352x288(halve pal resolutie) is geinterlaced of je nu wilt of niet. Wat betreft de dc10: indien je de video na bewerking weer terugstuurd naar een videorecorder zal je zien dat op tv van de interlace niets terug is te vinden. De dc10 doet hier een perfect klusje hij ontvangt nl geinterlacede video en stuurt deze na bewerking weer terug in dezelfde vorm. Dat de video op het "tussen station" (de pc) er lelijk uitziet is puur een cosmetisch probleem , in het uiteindelijke resultaat, de vhs band, is er niets meer van terug te zien. Zou je de video willen gebruiken op de pc dan heb je 2 opties: comprimeer tot mpeg2, deze kan nl geinterlacede video comprimeren en bij het afpelen van de video mbv. een dvd-soft of hardware speler zal de video "on-the-fly" dus in realtime worden gede-interlaced. Of: comprimeer naar een ander formaat (mpeg1/mpeg4/divx/indeo/real) maar de-interlace de video eerst,de meeste video bewerkings programmas hebben hiervoor een ingebouwd filter welke meestal te kiezen in in de "save" opties. Bij het de-interlacen ontstaat een soort tegenstrijdigheid: bij de-interlacen worden 2 horizontale beeldlijnen gereduceerd tot 1 beeldlijn, de techniek kent verschillende opties zoals het simpel weg gooien van 1 lijn tot via complexe berekeningen interpoleren van 2 nieuwe beeldlijnen uit de 2 oude. Hoe dan ook:je eindigd met een gehalveerde resolutie(of een gelijke maar geinterpoleerde resolutie) wat het capturen op volle resolutie en de-interlacen een beetje onzinnig maakt. Je kunt dan beter capturen op halve resolutie en het de-interlacen achterwege laten Voor de beste resultaten moet je dus bij de capture al beslissen; wat ga ik er mee doen, terugsturen naar vhs of saven als mpeg2/Svcd? --->volle resolutie , converteren naar mpeg1/mpeg4/divx/vcd ---->capturen op maximaal halve resolutie. > [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-26 22:51 ] [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-26 22:53 ]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...