Ga naar inhoud

Hoe behoud ik kwaliteit na videobewerking?Studio7


Aanbevolen berichten

Twee vragen: 1. Hoe krijg ik met hi8 camera zo hoog mogelijke kwaliteit avi op PC? Ik zie bij camerabeweging bij alle codecs lijn-effecten of een rasterpatroon. Heeft dat met interlace te maken? Ik neem op met Ulead Video-studio 6 2. Ik wil bovengenoemde avi's graag bewerken met Pinnacle Studio 7, maar ik vind het beeld na compressie nogal schokkerig, zelfs als ik met dezelfde codec in zo hoog mogelijke kwaliteit weer terugzet. (Ook als ik de kwaliteit op 100% instel wordt het bestand wel 10x zo klein) De veelgeroemde TMPGEnc geeft een veel vloeiender beeld, maar dit is geen videobewerkingsprogramma. Dus: Hoe kan ik na bewerking met Studio7 de video comprimeren met TMPEGEnc zonder afbraak van de kwaliteit door Studio7? [ Dit bericht is bewerkt door: jdkkr op 2002-03-25 23:36 ] [ Dit bericht is bewerkt door: jdkkr op 2002-04-05 10:58 ]
Link naar reactie
[quote:f9cb6d97db] Op 25-03-2002 23:02, schreef jdkkr: Twee vragen: 1. Hoe krijg ik met hi8 camera zo hoog mogelijke kwaliteit avi op PC? Ik zie bij camerabeweging bij alle codecs lijn-effecten of een rasterpatroon. Heeft dat met interlace te maken? Ik neem op met Ulead Video-studio 6 2. Ik wil bovengenoemde avi's graag bewerken met Pinnacle Studio 7, maar ik vind het beeld na compressie nogal schokkerig, zelfs als ik met dezelfde codec in zo hoog mogelijke kwaliteit weer terugzet. (Ook als ik de kwaliteit op 100% instel wordt het bestand wel 10x zo klein) De veelgeroemde TMPGEnc geeft een veel vloeiender beeld, maar dit is geen videobewerkingsprogramma. Dus: Hoe kan ik na bewerking met Studio7 de video comprimeren met TMPEGEnc zonder afbraak van de kwaliteit door Studio7? [ Dit Bericht is bewerkt door: jdkkr op 2002-03-25 23:36 ] [/quote:f9cb6d97db] Gebruik inderdaad Video Studio 6 of NOG BETER, ADOBE PREMIERE 6 succes
Link naar reactie
Met VideoStudio 6.0 kun je rechtstreeks in MPEG-2 capturen en dus ook bewerken. De kwaliteit is uitstekend (vind ik) en relatief kleine files. Je geeft zelf al aan dat je VS 6.0 hebt dus probeer het eens, kost niks (nu je het toch al hebt). Geen gedoe dus met TMPEGenc en dus geen tijdverspilling met omzetten. Succes.
Link naar reactie
[quote:be376a5f26] Op 28-03-2002 11:04 schreef eas: Adobe Premiere 6 met de Cinema Craft MPEG-2 encoder gebruiken. ALLER beste kwaliteit. [/quote:be376a5f26] Het lukt mij niet om met Adobe premiere 6 op te nemen. In het previewvenster krijg ik wel beeld, maar na opname blijkt de video alleen maar wat geflikker te vertonen in allerlei kleuren. Ongeveer 40% dropped frames. Dit probleem kom ik ook tegen bij capturen in Divx. Het bewerken in Premiere gaat goed met door TMPGEnc gecomprimeerde bestanden. En dat terwijl het oorspronkelijke avi-bestand weer niet te bewerken is. (Gecaptured met Ulead6 intel iyuv-codec)
Link naar reactie
Het is niet duidelijk wat voor capture kaart je gebruikt, ik vermoed een tv kaart oid? Je hebt in ieder geval een echte capture codec nodig om te beginnen, andere codec's kunnen wellicht ook gebruikt worden met capture maar het is vragen om problemen. Een capture codec is : snel, geeft weinig systeem belasting, kan realtime werken,maakt van iedere frame een keyframe zodat je kan knippen en plakken op 1 frame nauwkeurig, moet bij voorkeur kunnen werken in RGB en YUY2. Voor dit doel heb je dan ook (min of meer) 2 keuzes: de eerste is MJPEG codering die op basis van "lossy" compressie werkt(er wordt dus selectief data weggegooid om ruimte te besparen, vergelijkbaar met jpeg voor fotos)) ,de tweede keuze is een lossles codec zoals de HUFF-yuv (hier wordt dus geen data weggegooid maar komt de compressie van een soort ZIP achtige techniek). MJPEG kan kleinere avi's maken dan HUFFyuv. MJPEG is traploos instelbaar op kwaliteit. HUFFyuv heeft maar 2 standen : groot en heel groot. De maximum kwaliteit van mjpeg is ongeveer gelijk aan HUFFyuv. Een goede MJPEG codec vind je hier(demo): http://www.jpg.com/video/mjpeg.htm , helaas ie niet (meer) gratis, wellicht is er met wat zoeken op het net nog een "oude" te vinden die nog wel gratis is.... Een geheel gratis HUFFyuv codec vind je hier : http://www.math.berkeley.edu/%7Ebenrg/huffyuv.html , je hebt nodig : de "pre-build dll" , lees de pagina goed daar staat uit gelegd hoe te installeren en te gebruiken. Voor bijde codec's geldt dat als je ze met een tv kaart/video kaart met tv-in/out gebruikt je het beste de kleurinstelling op YUY2 kan zetten Na je capture in mjpeg of huffyuf laat je het materiaal zolang mogelijk in de codec indeling/instelling zoals je hebt gecaptured, pas bij het uiteindelijke saven van je gehele video project verander je de compressie naar mpeg1/2 of 4 en schakel je evt de-interlacing in.
Link naar reactie
[quote:b9cabbae41] Op 02-04-2002 21:25 schreef rwilligen: Het is niet duidelijk wat voor capture kaart je gebruikt, ik vermoed een tv kaart oid? Je hebt in ieder geval een echte capture codec nodig om te beginnen, andere codec's kunnen wellicht ook gebruikt worden met capture maar het is vragen om problemen. Een capture codec is : snel, geeft weinig systeem belasting, kan realtime werken,maakt van iedere frame een keyframe zodat je kan knippen en plakken op 1 frame nauwkeurig, moet bij voorkeur kunnen werken in RGB en YUY2. Voor dit doel heb je dan ook (min of meer) 2 keuzes: de eerste is MJPEG codering die op basis van "lossy" compressie werkt(er wordt dus selectief data weggegooid om ruimte te besparen, vergelijkbaar met jpeg voor fotos)) ,de tweede keuze is een lossles codec zoals de HUFF-yuv (hier wordt dus geen data weggegooid maar komt de compressie van een soort ZIP achtige techniek). MJPEG kan kleinere avi's maken dan HUFFyuv. MJPEG is traploos instelbaar op kwaliteit. HUFFyuv heeft maar 2 standen : groot en heel groot. De maximum kwaliteit van mjpeg is ongeveer gelijk aan HUFFyuv. Een goede MJPEG codec vind je hier(demo): http://www.jpg.com/video/mjpeg.htm , helaas ie niet (meer) gratis, wellicht is er met wat zoeken op het net nog een "oude" te vinden die nog wel gratis is.... Een geheel gratis HUFFyuv codec vind je hier : http://www.math.berkeley.edu/%7Ebenrg/huffyuv.html , je hebt nodig : de "pre-build dll" , lees de pagina goed daar staat uit gelegd hoe te installeren en te gebruiken. Voor bijde codec's geldt dat als je ze met een tv kaart/video kaart met tv-in/out gebruikt je het beste de kleurinstelling op YUY2 kan zetten Na je capture in mjpeg of huffyuf laat je het materiaal zolang mogelijk in de codec indeling/instelling zoals je hebt gecaptured, pas bij het uiteindelijke saven van je gehele video project verander je de compressie naar mpeg1/2 of 4 en schakel je evt de-interlacing in. [/quote:b9cabbae41] [ Dit bericht is bewerkt door: jdkkr op 2002-04-04 12:07 ]
Link naar reactie
[quote:0ed015823a] Op 02-04-2002 21:25 schreef rwilligen: Het is niet duidelijk wat voor capture kaart je gebruikt, ik vermoed een tv kaart oid? Je hebt in ieder geval een echte capture codec nodig om te beginnen, andere codec's kunnen wellicht ook gebruikt worden met capture maar het is vragen om problemen. Bedankt, Ga ik proberen. Mijn capture loopt via Nvidia GForce met video en firewire-ingang. Zit een capturedriver bij. (Te zien in apparaatbeheer) Een capture codec is : snel, geeft weinig systeem belasting, kan realtime werken,maakt van iedere frame een keyframe zodat je kan knippen en plakken op 1 frame nauwkeurig, moet bij voorkeur kunnen werken in RGB en YUY2. Voor dit doel heb je dan ook (min of meer) 2 keuzes: de eerste is MJPEG codering die op basis van "lossy" compressie werkt(er wordt dus selectief data weggegooid om ruimte te besparen, vergelijkbaar met jpeg voor fotos)) ,de tweede keuze is een lossles codec zoals de HUFF-yuv (hier wordt dus geen data weggegooid maar komt de compressie van een soort ZIP achtige techniek). MJPEG kan kleinere avi's maken dan HUFFyuv. MJPEG is traploos instelbaar op kwaliteit. HUFFyuv heeft maar 2 standen : groot en heel groot. De maximum kwaliteit van mjpeg is ongeveer gelijk aan HUFFyuv. Een goede MJPEG codec vind je hier(demo): http://www.jpg.com/video/mjpeg.htm , helaas ie niet (meer) gratis, wellicht is er met wat zoeken op het net nog een "oude" te vinden die nog wel gratis is.... Een geheel gratis HUFFyuv codec vind je hier : http://www.math.berkeley.edu/%7Ebenrg/huffyuv.html , je hebt nodig : de "pre-build dll" , lees de pagina goed daar staat uit gelegd hoe te installeren en te gebruiken. Voor bijde codec's geldt dat als je ze met een tv kaart/video kaart met tv-in/out gebruikt je het beste de kleurinstelling op YUY2 kan zetten Na je capture in mjpeg of huffyuf laat je het materiaal zolang mogelijk in de codec indeling/instelling zoals je hebt gecaptured, pas bij het uiteindelijke saven van je gehele video project verander je de compressie naar mpeg1/2 of 4 en schakel je evt de-interlacing in. [/quote:0ed015823a]
Link naar reactie
Ik heb de HUFFyuv-codec ge-installeerd. Binnen Ulead 6 kan ik hiermee capturen, maar nog steeds niet binnen andere programma's, zoals Adobe Premiere, Virtualdub enz. Er zit iets niet goed, maar ik heb nog steeds geen idee wat er fout zit!! Wat de kwaliteit betreft, is het normaal dat met de beste codecs, zoals HUFFyuv, bewegend beeld toch wat schokkerig wordt? Ik dacht dat dat kwam door de mpeg-compressie, maar het blijkt dat de bibbering al in de avi-bestanden zit. (Als ik rechtstreeks op het scherm afspeel, dan is de video zeer vloeiend!) Ik gebruik nVidia Geforce-kaart (Grafische kaart + capture) op 1.8 Ghz computer. WinXP (Aldi)
Link naar reactie
Je probleem kan verschillende oorzaken hebben. Ik weet niet prcies wat jij bedoelt met schokkerig, bedoel je soms dat bij bewegende beelden er aan de rand van objecten een soort rafels ontstaan? , dit is interlacing en vorkom je door bij het uiteindelijke saven van je project een de-interlace optie aan te zetten, nagenoeg ieder bewerkings programma heeft zo'n optie. Een andere mogelijkheid : is je systeem wel "snel" genoeg voor het afspelen van de video, vergis je hier niet in: video op hoge resolutie en datarate kan een 2 GHZ systeem laten zweten als er een probleem is met de afspeel software van windows (het directshow of video-for-windows gedeelte), de hardware kan dan falen waardoor het bestand volledig software matig moet worden gerenderd met schokkende weergave als gevolg. Hoe spelen andere filmpjes die je niet zelf hebt gemaakt? Nog een optie: je videocapture driver (is wat anders als de compressiecodec) zet de twee fields die in 1 frame zitten in de verkeerde volgorde, er wordt dus niet afgespeeld ab,ab,ab,ab,ab,ab,ab maar ba,ba,ba,ba,ba, Dit kan je checken door de video te openen in virtualdub, onder video/filters kies je het "fieldswap" filter en saved daarna de video waarbij de video op "full-processing" moet staan(vind je onder video). verdere opties: defragmenteer je schijf eens en houd er dan evengoed nog rekening mee dat alhoewel devideo weldegelijk goed gecaptured kan zijn de harde schijf problemen kan hebben om de data vloeiend weer te geven, vooral bij gebruik van de huffyuv codec maar ook andere codec's met een zeer hoge datarate kan het voorkomen dat de harde schijf de data niet snel genoeg aan het systeem kan leveren. Dit is dan dus een puur cosmetisch probleem; de data is opzich goed alleen wordt ie niet goed weergegeven, een probleem wat vanzelf verdwijnt als je de uiteindelijke video saved met bv mpeg1 of mpeg2 compressie op een "normale" datarate. Als je wat meer van deze zaken af wil weten raad ik je ten zeerste aan om eens met een rekenmaschientje uit te rekenen wat de datarate van de verschillende bestanden is en te vergelijken met bv videocd of supervideocd. vcd= 1400 Kbits/sec (171 Kbyte/sec) , Svcd=2500 Kbits/sec(312Kbyte/sec) Ter vergelijking: de huffyuv bestanden die jij gecaptured hebt hebben waarschijnlijk een datarate van ongeveer 60000 Kbits/sec (7600 Kbyte/sec) [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-04 22:28 ] [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-04 22:29 ]
Link naar reactie
Met schokkerig bedoel ik dat het beeld niet vloeiend weergegenven wordt. Het blijft wat haken. Het duurt eventjes voor het volgende baal;d verschijnt. (Dus geen interlace probleem)Dat zou inderdaad aan de snelheid van het systeem kunnen liggen en dat zou opgelost zijn met het comprimeren naar Mpeg. Met de Microsoft YUV-codec had ik hetzelfde, maar dat verbeterde niet na compressie. Ik ga het met de HUFFyuv-codec ook nog eens proberen. Blijft nog mijn probleem dat ik met veel captureprogramma's geen beeld op kan nemen
Link naar reactie
Met schokkerig bedoel ik dat het beeld niet vloeiend weergegenven wordt. Het blijft wat haken. Het duurt eventjes voor het volgende baal;d verschijnt. (Dus geen interlace probleem)Dat zou inderdaad aan de snelheid van het systeem kunnen liggen en dat zou opgelost zijn met het comprimeren naar Mpeg. Met de Microsoft YUV-codec had ik hetzelfde, maar dat verbeterde niet na compressie. Ik ga het met de HUFFyuv-codec ook nog eens proberen. Blijft nog mijn probleem dat ik met veel captureprogramma's geen beeld op kan nemen
Link naar reactie
Om het nog wat duidelijker voor je te maken(of juist niet :smile:) Het stotterende probleem kan ook veroorzaakt worden doordat het capturen niet goed verloopt en er frames verloren gaan (lost frames) Zowel de afpeel als de opname eigenschappen van codec's kunnen totaal verschillend zijn : er zijn codec's die heel veel systeem bronnen nodig hebben voor capturen maar bij het afspelen is er bijna nix nodig en andersom kan ook. Ik raad je aan om eens Virtualdub te downloaden en de harde schijven benchmark te proberen om te zien of er mogelijk een bottleneck in je systeem zit. De test vind je in het hulpmenu "AuxSetup.exe" (benchmark) meest eenvoudig is de peak disk performance test,zet deze op minimaal 200 MB om een wat langere(en betrouwbaardere) test te krijgen. Zet een vinkje bij "disable windows buffering" Voor wat jij aan het doen bent moet je toch minstens 10-15MB/sec kunnen halen wil het allemaal vlekkeloos lukken. Een anderemogelijkheid om stap voor stap uit te vinden wat er aan de hand is : begin met capturen (en daarna afspelen) op een lage resolutie bv 160x120/15 FPS en kijk of dit goed gaat, vervolgens verhoog je stap voor stap de waarden.
Link naar reactie
[[/quote] Benchmarktest met genoemde instellingen levert 15 -18 mb op. Dat is dus ruim voldoende. De andere onderdelen van dit testprogr laten ook geen problemen zien. Het vreemde is dat ik onder Ulead wel kan capturen met allerlei codecs(zonder dropped frames!). In Virtualdub krijg ik wel een goed previewbeeld, maar zodra ik ga capturen verlies ik ongeveer 2 frames per seconde, ook met de laagste instellingen. Het resulterende bestand levert alleen maar wat gekleurde flikkeringen op. Bij Divx gebeurt hetzelfde. Ik krijg het idee dat het probleem zit in het samenspel tussen de capturedriver en de capturesoftware, zoals Virtualdub. Heb je enig idee hoe ik dat kan testen?
Link naar reactie
Ik vermoed dat je capture driver mogelijk nog wat buggy is , heb je al geprobeert de driver te updaten?, mogelijk betekent dat je de gehele videokaart driver moet updaten. Capturen onder Video for windows betekent nl dat het programma er eigenlijk niet toe zou moeten doen, ze gebruiken allemaal dezelfde driver met dezelfde instellingen. het feit dat het maar lukt met 1 programma doet mij vermoeden dat de driver een beetje rottigheid trapt, dat het wel met ulead lukt en niet met een ander programma is denk ik toeval.... Verder raad ik je aan om eens te gaan spitten in readme files,faq ed , wellicht zijn er compatability issues?.... Is de kaart soms een zeer "nieuwe" uitvoering die net op de markt is? mogelijk werkt de driver (nog) niet optimaal en is het een kwestie van wachten op een nieuwe driver.
Link naar reactie
Ik ontdekte dat er behalve de nVidia Capturedriver ook nog een microsoft capturedrver ge-installeerd staat.Virtualdub zag alleen de microsoftdriver en kon niet op nVidia ingesteld worden, terwijl Ulead (waar ik wel mee kan capturen)wel op nVidia ingesteld staat. De Ms-driver kon niet zomaar uitgeschakeld worden. Deze heb ik compleet moeten verwijderen.Na verwijdering van deze Ms-driver ziet Virtualdub de nVidiadriver wel. Ik hoopte dat de problemen nu opgelost waren, maar het effect is nog steeds hetzelfde (lost frames, onherkenbare flikkeringen) De Ms-driver (Legacy-video-capture) kan ik overigens niet eens meer terugzetten. MIjn driver van nVidia is de nieuwste. Ook Detonator is de nieuwste. (Wat doet Detonator trouwens??) Al met al nog niets opgeschoten
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...