Ga naar inhoud

Videobewerking zonder videobewerkingskaart!?


Aanbevolen berichten

Ik wou weten of het mogelijk is om video te bewerken zonder een apparte videobewerkings kaart? Ik heb: * Een Digitale video camera van JVC met DV In/out * Een Sounblaster Audigy geluidskaart met een IEEE1394 aansluiting. Oftwel DV-in/out * 2x 40GB ATA-133/7200rpm Maxtor HDD's op een RAID controller, waarvan 30gb gereserveerd voor videobewerking als apparte partitie. * Adobe Premierie 6.0 * Zat volle DV-tapes die schreeuwen om bewerkt te worden. Kan ik met me camera gewoon aanpluggen op me PC en aan de slag gaan of moet ik eerst een videobewerkings kaart kopen? _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=15519]My System[/url] | [url=http://service.madonion.com/compare?2k1=3106024]3Dmark2001SE[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: GeForce Mike op 2002-04-03 20:49 ]
Link naar reactie
Ja dat kan, sluit je dv cam aan op de 1394 poort van de soundblaster en via premiere kan je nu "capturen" oftewel video importeren op de pc en dan bewerken in premiere, als je camera een geactiveerde dv-in heeft kan je het bewerkte materiaal ook weer terug zenden naar je camera over hetzelfde kabeltje. Een speciale video bewerkings kaart is dus niet noodzakelijk een firewire oftwel 1394 kaart is voldoende al wil dat niet zeggen dat een echte video kaart zoals bv de dv500 geen zin heeft. [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-03 19:39 ]
Link naar reactie
Thnx voor de reply De Camera heeft een werkende DV-in gelukkig. helaas moet je daar in nederland in de winkel een aardige cent extra voor betalen. Ik overweeg in de toekomst een Pinnacle DV plus aan te schaffen. wat is de meerwaarde van zo'n kaart dan op mijn Systeem als ik zo ook al aan de slag kan? _________________ [url=http://www.anandtech.com/mysystemrig.html?rigid=15519]My System[/url] | [url=http://service.madonion.com/compare?2k1=3106024]3Dmark2001SE[/url] [ Dit bericht is bewerkt door: GeForce Mike op 2002-04-03 20:41 ]
Link naar reactie
De dv-plus die jij aanhaald heeft om te beginnen een analoge video-out zodat je het dv materiaal ook kunt saven naar een ordinaire videorecorder. Een 1394 kaart is eigenlijk een data controller net zoals een scsi kaart, er is dus bij dv-capture geen sprake van "capturen" je transporteerd gewoon data over een kabeltje naar je harde schijf op dezelfde manier als je een bestand kopiert van de ene harde schijf naar een andere harde schijf. Datgene wat de data als video leesbaar maakt is de dv codec. Bij goedkope(re) kaarten is dat de microsoft DV codec die niet zichtbaar is in je systeem maar wel aanwezig is en gaat werken zodra je een dv bestand opent. Bij de betere dv-kaart wordt de microsoft codec aan de kant geschoven en een andere geinstalleerd, de codec kan software matig zijn maar ook hardwarematig, de laatste heeft uiteraard de voorkeur aangezien dit stottervrije weergave garandeerd en dit is zeer prettig als je van plan bent om de video terug te saven op dv tape. Verder kan realtime effects ed. tot de mogelijkheden behoren bij een hardware codec. welke kaarten nou precies een hard of software codec hebben weet ik zo niet, ik heb geen dvcam, ik dacht dat de dv500 een hardware codec heeft. Zie het zo: met jouw 1394 kan het goed gaan, mogelijk moet je wat pielen/tunen voordat het perfect loopt, evt een losse dv codec aanschaffen die beter presteerd dan de MScodec( zie : http://www.mainconcept.com/products.shtml ) Met een kant en klare "echte" video-dvkaart zou je als het goed is zelf nix hoeven te pielen/tunen, dat heeft de fabrikant al voor je gedaan+er zit natuurlijk bij zo'n kaart uitgezochte software die naadloos werkt met de kaart. Je kan het dus wel vergelijken met het verschil tussen capturen met een tv kaart en capturen met een "echte" capture kaart zoals de DC10. Verder kan de codec van invloed zijn op de kwaliteit van dv materiaal welke je hebt bewerkt en weer saved. Er wordt (ten onrechte)) gedacht dat dv geheel verlies vrij is, dat is niet waar. Het dv protocol heeft een soort MJPEG achtige compressie , het verschil zit 'm in een slim mechanisme dat herkent of de betreffende video is bewerkt of niet, als de video niet is bewerkt dan zal de codec de video niet her-comprimeren maar gewoon frame voor frame kopieren, uitsluitend de frames die zijn bewerkt (bv een titel erin)door je video programma worden ge-hercomprimeerd. Die her-compressie kan/zal kwaliteits verlies opleveren, hoeveel? hangt van de codec af... Een dv video "capturen" en onbewerkt weer retour zenden naar de camera gaat (in principe) dus wel zonder verlies, een (het) verschil dus met analoge video waarbij zo'n actie wel verlies oplevert. In jouw geval: ik zou eerst eens kijken hoe het gaat met de SB-audigy.... [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-04 23:58 ]
Link naar reactie
thnx voor het uitgebreide antwoord. Ik heb het nog niet geprobeerd maar zal van het weekend als ik rijd heb de cammera eens aansluiten op me pc. Als ik het goed begrijp dan is een Pinncle kaartje wel veel makkelijker in de omgang dan zonder een zo'n kaartje te werken. Minder gekloot en meer kans op scherper beeld en leuke special effects. Ik was wel van plan om na het bewerken het beeld weer terug te zetten op de DV-tape om het signaal digitaal te houden. Ik heb nu 3 tapes van 60min van mijn vakantie en die wil ik gaan knippen en plakken en dan zo klein maken dat het meest waardevolle op 1 DV-tape past. Ik ga hoe dan ook eerst proberen hoe he tnu gaat, maar een Videokbewerkings kaart lijkt me wel handiger als ik jou zo hoor.
Link naar reactie
Dat kan maar er zijn wel wat beperkingen. Je zal een snelle pc moeten hebben en dito harde schijf en houd er tevens rekening mee dat onder FAT32 avi's niet groter kunnen worden dan 4 GB alhoewel meestal de grens al met 2 GB bereikt is ,wat neerkomt op 9 minuten dv video. Win2000/XP met NTFS bestandsysteem heeft deze beperking niet. Verder zal je in mediaplayer 7 de prestatie instelling voor dv-video moeten verhogen zodat de volledige resolutie wordt getoont(als je systeem dat kan trekken), heb je geen mediaplayer7 dan zal je hiervoor een registerinstelling moeten veranderen. Verder is een goed functioneren van je overlay weergave nodig, dit kan je testen door mediaplayer over te schakelen naar fullscreen (alt+enter), als je muis cursor vergroot wordt weergegeven en de player bediening niet onder in het scherm zichtbaar wordt(wel eerst aanzetten in player preferences) als je daar met je muis komt werkt je overlay niet goed en zal je je monitor resolutie of kleurdiepte moeten veranderen totdat het wel goed werkt. Op mijn P3-600 lukt het niet (goed)..... Als je systeem het niet kan trekken of je hebt geen NTFS dan zal je de dv video eerst moeten omzetten naar een formaat welke je pc wel goed kan weergeven, je moet dan denken aan bv. mpeg1/2/4 of Indeo [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-05 20:52 ]
Link naar reactie
Nu heb wil ik dus me cammera aansluiten maar ik heb nog geen kabeltje Ik zit zo te zoeken op Internet naar een kabel en nu kan ik kiezen tussen: 4 polige naar 4 polige IEEE1394 4 polige naar 6 polige IEEE1394 6 polige naar 6 polige IEEE1394 Welke moet ik hebben om me cammera aan te sluiten op me Sounblaster Audigy? Ik dacht dat IEEE1394 een universele aansluiting was en dat het niet zou uitmaken welke IEEE1394 kabel ik er voor zou gaan gebruiken. Er is bij me cammera niet zó'n kabel bijgeleverd en ook niet bij me Audigy.
Link naar reactie
Kijk naar je camera, dat is(dacht ik) vierpolig, een klein stekkertje. kijk naar je SB, dat is (dacht ik)zespolig, een groot stekkertje. Het zespolige grote stekkertje is de standaart aansluiting voor 1394. het kleine stekkertje is een(de zoveelste, hoezo ik ben een monopolist?) eigen standaart van sony en is ontwikkelt speciaal voor video cameras en naar het lijkt hebben andere fabrikanten deze eigen norm overgenomen.... Dat je zowel bij je camera als sb geen kabeltje hebt gekregen vind ik merkwaardig, kijk eens op de site v/d fabrikant of deze er niet bij hoort te zitten, wellicht is ie er door de winkel uit gejat?(gebeurt wel vaker....) Anders: ga ff naar je lokale computer of video boer deze heeft zo'n kabeltje zo liggen, kost iets van 5-10 euro [ Dit bericht is bewerkt door: rwilligen op 2002-04-07 13:20 ]
Link naar reactie
Een geavanceerde DV kaart zoals de DV500 lijkt mij nogal wat overkill. Ik zie dat je Premiere 6.0 hebt. Met deze software kun je heel behoorlijke filmpjes maken. Het enige probleem is dat je niet real-time het resultaat van bijvoorbeeld een overgang kunt bekijken. Maar als je een niet te oud systeem hebt, dan is het renderen van een overgangetje o.i.d. een kwestie van een minuut. Met andere woorden, ben je een beginner, dan zou ik eerst met de apparatuur gaan werken die je nu hebt. Kom je tot de conclusie dat er een Steven Spielberg in je zit, ga dan gericht investeren in hardware.
Link naar reactie
Ik ben een complete leek op het gebied van video bewerking. dus ik ga zo maar aan de slag. Ik heb de Firewire kabel nog niet binnen daar ben ik op aan het wachten. Ik heb een AthlonXP 1800+ en 512mb DDR geheugenen dus die mogen wel is wat gaan zweten. :smile: Daar moet ik toch een eind mee komen dacht ik?
Link naar reactie
Uiteraard. Ik zei ook , het kan prima gaan zonder problemen en wellicht moet je wat pielen, hoeft niet persee, er zijn genoeg mensen waar het prima werkt en zolang je inderdaad niet erg veel eisen stelt kan je opzo'n manier aardig wat doen. Jij vroeg naar de meerwaarde van een echte video-dv kaart, als je niet van plan bent om er veel werk van te maken dan is de aanschaf van zo'n kaart inderdaad een beetje overkill. Reken ik daarbij dat jij niet een leek bent op videokaarten gebied : dat gaat jouw lukken!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...