Ga naar inhoud

AEG 82800 stopt regelmatig zonder foutco


Aanbevolen berichten

Onze AEG Lavamat 82800 heeft altijd prima dienst gedaan, maar heeft de laatste weken een serieus probleem. Tijdens het wassen stopt deze gewoon, geen foutcode, geen alarm. Het water zit gewoon nog in de kuip. Als ik manueel \"pompen\" selecteer, dan pompt hij mooi leeg. De trommel draait dan ook gewoon. Daarna selecteer ik \"centrifugeren\", dat loopt ook prima. Ik denk dat ik de koolborstels wel kan uitsluiten, aangezien de trommel prima draait \"op commando\". Mij lijkt het probleem electronisch te zijn, maar heb geen idee waar te beginnen. Ik ben best wel handig en ben bereid zelf de machine open te schroeven en onderdelen te vervangen, wie kan me helpen?
Link naar reactie
  • 3 weken later...
E00 is geen fout geconstateerd. E34 is nivo regelaar gerelateerd. De machine meet een onverwachte/onjuiste waterhoogte. Verwijder bovenblad. Je ziet nu 1 of 2 nivoregelaars zitten (bus of schijf met een paar draden en een rubber slangetje.) Trek het slangetje er vanaf en blaas het slangetje dan eens goed door. Zet het slangetje terug een laat de machine dan een wasbeurt draaien op 95 graden zonder zeep en wasgoed. Zie je schuimvorming? De zeepresten worden nu opgelost.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Heb de slangen van de 2 niveauregelaars afgekoppeld, en doorgeblazen. Daarna een 95 graden programma gedraaid, waarbij de machine weer bleef hangen in het programma... Kan 1 van de niveauregelaars dan kapot zijn? Ik lees dat de kleine niveauregelaar het snelste stuk gaat, kan deze dan de oorzaak zijn? (De zwarte?) het lijkt me dat die nog werkt als ik er in blaas, alleen lijkt het dat die wat stroef beweegt. De andere niveauregelaar geeft duidelijke klikken bij het zuigen / blazen, wat me doet vermoeden dat deze naar behoren schakelt.
Link naar reactie
Bedankt voor je antwoord. Ik ga dit weekend de genoemde punten nakijken. Ik heb ondertussen de elektronische niveausensor eens uitgewisseld voor een nieuwe. Het vreemde is, dat de machine zich nu anders gedraagt. Als ik een programma start, begint hij onmiddellijk te pompen, dit duurt ongeveer een halve minuut, dan stopt hij en doet niks meer. Als ik tijdens het pompen enkele keren op het bovendeksel klop, dan stopt het pompen, vult de machine met water en werkt zijn cyclus feilloos af. Samengevat: hij stopt niet meer tijdens de cyclus, starten is eerder een probleem geworden doordat hij steevast begint met pompen. Fout is trouwens nog steeds E34...
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik heb ondertussen alle stekkers losgehaald, nagekeken en met contactspray behandeld. Resultaat is dat de machine meestal goed werkt, af en toe weigert hij te starten maar doet het na enkele pogingen toch wel. Foutcode E34 blijft echter... En af en toe wordt deze afgewisseld door foutcode EF4... Waar vind ik de aansluitingen van de weerstand? Kan ik deze van bovenaf uitmeten? Groeten, Guy.
Link naar reactie
Om bij het element te komen haal je het achter panneel er af. Bijna onderaan de kuip zit het verwarmings element. Deze heeft 3 aansluitingen, 2 voor de voeding van 230V en 1 voor de aarde. Meet tussen de aasluiting van de aarde en één van de andere aansluitingen. De weerstand moet dan oneindig zijn. EF4 staat voor niet snel genoeg krijgen van water door bv te lage waterdruk, verstopt filtertje tussen kraan en slang, slang en machine of een verstopt inlaat ventiel of zeep bak. PS: Wees voorzichtig met contact spray, soms is dit middel erger dan de kwaal omdat je kunststof delen kunt oplossen, smeermiddel oplost en slijtage resten tegen elkaar spoelt zodat deze gaan geleiden.
Link naar reactie
Ik heb het achterpaneel er af gehaald. De 2 aansluitingen doorgemeten t.o.v. de aarding. Geen aardsluiting gevonden. Geen \'piep\' bij de doorgangsmeting op mijn multimeter. Over foutcode EF4: ik was eigenlijk al vergeten dat er een zeefje in de wateraansluiting zit. Heb de aansluiting aan de kraan losgemaakt, en inderdaad, er zaten roestschilfers in het zeefje. Heb onlangs op een aansluiting vlakbij een verroeste koppeling vervangen, die roest is blijkbaar tot aan het zeefje geraakt... Daarna nog eens getest, de machine begint onmiddellijk met pompen, en blijft dit doen. Ondertussen staan de temperatuur en toerental allebei op \"0\". Na een minuut pompen zegt hij: einde cyclus. Alsof hij net een volledig programma doorlopen heeft... Na enkele pogingen op verschillende programma\'s doet hij het opeens weer wel. Heb de pomp en de filter ook effe nagekeken, filter is schoon, pomp doet het. Nog suggesties? Alvast bedankt voor het helpen, ik hoop dat we er op een dag uitkomen, anders wordt het een nieuwe machine vrees ik...
Link naar reactie
E34 is een water hoogte meting van de elektronische nivoregelaar die niet klop tov de droogkook beveiliging van de mechanische nivo regelaar. Zogauw de machine de E34 fout detecteert gaat hij uit voorzorg afpompen, stopt dan en ontgrendeld de deur. Blaas nogmaals de beide slangtjes door. Controleer de elektronica module ook eens op losse contacten, gammele stekker verbinding en koolborstel gruis. Een aard sluiting hoeft niet 0 Ohm te zijn, kan ook enkele KOhms zijn. KOhm is geen piep van je Ohm meter. Wat is de gemeten waarde? (stekkers er af halen)
Link naar reactie
Ik heb net de printplaat uit de machine verwijderd. Ziet er niet goed uit. Drie zwartgeblakerde weerstanden.... En het transfotje ernaast ziet er ook niet goed uit. Eerst even kijken voor een andere printplaat. Eventueel zou ik nog durven de kapotte stukken zelf uit te solderen en er nieuwe in te zetten. Heb ik nog al gedaan, met succes.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ondertussen de raad gekregen de printplaat eruit te halen en de solderingen van de relais te "hersolderen". Ik zag 1 soldering die rondom een breuklijntje leek te hebben. Het solderen heeft niet veel opgebracht. De machine doet nu helemaal niks meer, hij klikt enkele keren op het deurslot maar start geheel niet op. Foutcode is nu weer E31...??? Ik begin stilaan te denken dat het brein van onze AEG kaduuk is. En heb geen zin om er een paar honderd € tegenaan te gooien voor een nieuwe module.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...