Ga naar inhoud

AEG Lavamat L54840 start niet


Aanbevolen berichten

Hallo allen, Ik heb een probleem met mijn wasmachine (AEG Lavamat L54840) dat niet wil starten. Telkens als ik het probeer gaat het start/pauze lampje oranje knipperen na enkele seconden. De motor start niet en de pomp hoor ik ook niet, het apparaat blijft volledig stil. In het verleden wilde een paar keer de startknop drukken wel helpen, maar dit keer niet. Het volgende heb ik al geprobeerd: -Minder was erin. -Deur aangedrukt. -Stroom eraf gehaald. -Water toevoer eraf gehaald en gecontroleerd op afval (niks aan de hand). -Water afvoer gecontroleerd (niks aan de hand). -Filter gecontroleerd op afval (geen afval). Enig idee wat ik kan doen of waar het probleem kan liggen?
Link naar reactie
Meerdere oorzaken mogelijk. Probeer de foutcode eens uit te lezen. Sluit de deur, kies voor 40 graden katoen en zet hem aan. Druk dan de toetsen Start/Pauze en Supersnel samen in en houd ze ingedrukt. Het lampje Start/Pauze gaat nu knipperen in een geel/rood of rood/groen patroon. Wat is deze keurcombinatie en het knipper patroon?
Link naar reactie
Als je dit gemeten hebt met gesloten deur dan is de deur vergrendeling defect. Controleer de deurvergrendeling op verkleuring/smeltplekken en controleer de stekker verbinding hiervan. Verwijder het bovenblad, je kunt er dan net bij komen door tussen de kuip en het front door te gaan.
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
  • 2 maanden later...
Herkenbaar probleem, alleen is tijdens het wasprogramma de machine stil komen te staan. Alles gecontroleerd: was en water uit machine gehaald.Slangen nagekeken. Niets te vinden. Bij opstarten 2x geel daarna rood knipperlampje. Harry O mocht je nog een tip hebben? Groet CJ
Link naar reactie
2 keer geel en 1 keer rood dus? E21': probleem met de afvoer(pomp) of verstopping van de slang tussen kuip en pomp. Machine pompt hierdoor niet of niet snel genoeg af. Controleer het filter van de pomp, controleer of je het schoepje van de pomp met je vingers kunt draaien. Controleer of je de pomp ook hoort draaien als hij moet afpompen. Als dat allemaal goed is dan controleren of de slang tussen kuip en pomp niet verstopt zit of dat de bal in die slang niet blijft plakken.
Link naar reactie
  • 4 maanden later...
Is dit geluid een brom toon? Zo ja: staat de kraan wel open, heb je water druk en is het filtertje tussen kraan en slang wel schoon? Heb je een L54840 of een L54840 D? Staat in de deurrand. Probeer de foutcode ook eens uit te lezen. Bij een L54840: Zet de machine aan met gesloten deur op een was programma en start hem op. Als je hem dan hoort brommen druk dan de toetsen Start/Pauzen en Extra Kort samen in en houd ze ingedrukt. Welke lampjes gaan er dan knipperen, in welke kleur en in welk patroon? Bij een L54840 D: het zelfde verhaal maar dan met de toetsen Start/Pauze en Supersnel.
Link naar reactie
  • 8 maanden later...
Hallo, mijn wasmachine vertoont hetzelfde mankement: bromtoon, maar geen programma dat start. Door de vele reacties van HarryO, zie ik dat het van alles kan zijn en dat er een foutcode bestaat. Mijnes is 2xgeel en 3x rood. Ik drukte hiervoor start/pauze en extra kort lang in. Model is AEG L56840. Hoop dat iemand zou kunnen helpen. Alvast bedankt!
Link naar reactie
  • 2 weken later...
E23: afvoerpomp of de aansturing hiervan. Verwijder eerst het filter. Is deze schoon en kun je het schoepje van de pomp met je vingers soepel draaien? Zet de boel weer in elkaar en kies voor afpompen. Hoor je de pomp lopen? Nee: dan grote kans op een defecte pomp. Sluit deze eens rechtstreeks op 230V aan. Wat doet hij dan? Hoor je hem wel lopen dan is mogelijk de nivo regelaar deels verstopt. Verwijder het bovenblad, de nivo regelaar zit rechts boven. Trek het slangetje er van af, blaas het slangetje goed door en zet hem weer terug. Probeer de machine dan nog eens.
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Beste Harry, Ik heb het geprobeerd maar ik krijg geen foutcode te zien. Zodra ik hem bijv op centrifugeren zet, lijkt het net alsof die gaat beginnen na 5 seconden stopt die ermee en blijft de start/pauze knop rood knipperen. Als ik vanaf het moment dat ik op start heb gedrukt of als die ermee stopt een van die combinaties ingedrukt houd. In beide gevallen krijg ik geen code of kleuren knippers te zien. Heb je enige wat ik nog kan proberen? Alvast super bedankt! Naomi
Link naar reactie
Bij een aantal oudere modellen gaat het uitlezen van de foutcode zeer moeilijk, klopt. Mag ik het lange PNC nummer uit de deurrand? Neemt hij aan het begin van een was programma wel water in? Kun je dit in het afpomp programma ook afpompen? Dan is de kans zeer groot op versleten koolborstels. Controleer die dan als eerste. Indien korter dan 15 mm deze op voorhand vervangen, zie http://www.youtube.com/watch?v=7dZ4iuqBUus
Link naar reactie
  • 6 maanden later...
E51: sluiting in de motor of koolborstel fout. Ik geef je een grote kans op versleten koolborstels. Controleer die dan als eerste. Indien korter dan 15 mm deze op voorhand vervangen, zie http://www.youtube.com/watch?v=7dZ4iuqBUus Blaas de motor goed door, dit koolborstel gruis geleid en kan dus vreemde storingen veroorzaken. Controleer ook de elektronica module (is de print achter het bedienings paneel) op koolborstel gruis en losse contacten van de relais.
Link naar reactie
  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...