Ga naar inhoud

Vaag beeld op een 17" crt monitor


Aanbevolen berichten

Mijn 17" Iiyama monitor geeft nogal vaag beeld. [url=http://img.photobucket.com/albums/v605/magicmissile/image002.jpg]scan van de specificaties[/url]. Ik heb hem 2e hands gekocht, ik weet dus niet precies wat ermee gebeurt is. Maar op 3 videokaarten via de VGA ingang ( Matrox Millenium G400; ATI mobility 9000 en een ASUS FX5700 ) treed hetzelfde op. op de maximumresolutie van 1600x1200 en lagere resoluties ( 1024x7.. is het laagste wat ik getest heb) blijft het beeld vrij wazig. Een beetje alsof je door een kamera kijkt die niet scherp gesteld is... Mijn ideeen over mogelijkheden zijn als volgt. 1- De VGA ingang van de monitor is naar zijn grootje 2- De VGA kabel is is halfgaar in beide gevallen zou het via BNC ingang wel goed moeten zijn, maar zo'n kabel heb ik op het moment niet. ( Als er mensen zijn die denken dat dit de oplossing is, ga ik uiteraard wel zo'n kabel kopen!) 3- De beeldbuis is op een of andere manier zijn ' Focus ' kwijtgeraakt. geen idee of dit kan, maar zo lijkt het beeld nu eenmaal...
Link naar reactie
De focusregeling zit meestal op de hoogspanningstrafo (zwart blok met kabel naar zijaansluiting beeldbuis). Er zitten twee regelaars op, 1 voor G2 (helderheid) en 1 voor de focus. Die voor G2 niet verdraaien of in dezelfde stand terugzetten als per vergissing verdraaid. Er staat vrijwel altijd (slecht zichtbaar) tekst bij. Zie het midden te vinden tussen de scherpte van de verticale en de scherpte van de horizintale lijnen. Groeten, Rob.
Link naar reactie
Ik denk dat ik wel handig genoeg ben om zoiets te doen ( ik heb in mijn vrije tijd nogal wat gehobbiet(?) met elektronica. Gezien de hoge spanningen lijkt het me in iedergeval wijs om met 1 hand op de rug te werken ( geen hoogspanning door je hart bij perongeluk contakt :o ) Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? En kan ik de monitor wel enigzins neerzetten, als de behuizing open is?
Link naar reactie
Ok, de behuizing is geopend. Aan de zijkant zijn twee potmeters met de aanduiding Focus-A en Focus-B Hebben jullie een idee waar dat voor staat. ik dacht Hor / vert focus, of grof en fijn focus. Op internet kon ik helaas geen service manual vinden. Ik hoop dat jullie misschien iets weten, anders gok ik wek, dan zie ik wel wat het resultaat is. Als iemand nog ideeen heeft over een testbeeld om de focus optimaal mee in te regelen, laat het me vooral weten!!!
Link naar reactie
Goed, ik heb de monitor scherpgesteld. voor het overzicht: Focus-A en Focus-B zijn voor zowel de horizontale als de verticale focus ( weet alleen niet meer welke. Echter, het beeld is nog niet zoals ik het wil. De kleuren vallen nl. niet over elkaar heen. Bij een beeld met een wit raster op een zwarte ondergrond zie ik op de TFT van mijn laptop een wit raster op een zwarte ondergrond, maar op mijn CRT zijn de verticale lijnen niet wit maar rood/groen/blauw, van links naar rechts.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...