Ga naar inhoud

Tip gevraagd nieuwe PCI-express videokaart


Aanbevolen berichten

Ik heb een nieuwe pc in bestelling staan die al helemaal ok is samengesteld, behalve de videokaart. Eisen zijn: - PCI-express - Moet 1600x1200@85Hz aankunnen - Moet goed werken in Xfree86 / FreeBSD - Een zo goed mogelijke beeldkwaliteit - Goed in spellen zou leuk zijn maar is niet erg belangrijk In eerste instantie liet ik er een nVidia Quadro FX 330 in zetten maar die blijkt een ramdac van slechts 350MHz te hebben en kan geen hoge resoluties icm hoge refresh rates aan. Juist vanwege de goede beeldkwaliteit heb ik tot nu toe altijd Matrox kaarten gehad, maar ze maken geen PCI-express kaarten zodat ik nu moet omkijken naar een ander merk. Mijn vragen zijn of hier iemand ervaring heeft met pci-express kaarten en of iemand tips heeft. Bovendien vraag ik me af of een 3D kaart als de Quadro ook een betere beeldkwaliteit heeft dan een kaart voor spellen zoals de GeForce. bvd Marco
Link naar reactie
Quadro kaarten hebben niet specifiek beter beeld dan hun GeForce broertjes, dus daar zou ik geen geld aan verspillen. Matrox heeft PCI-Express geplaned staan voor 2005, als je echt goeie beeldkwaliteit wilt zou ik nu een goedkope ATI X300SE kopen en dan in de loop van volgend jaar een Matrox PCI-Express kaartje. Als je geen zin hebt om daar op te wachten zou ik een GeForce 6600 GT of een ATI X700 kopen, beiden prima beeldkwaliteit en snel genoeg voor games. Of de nVidia en ATI kaarten goed in Xfree86 / FreeBSD weet ik niet, ik heb daar geen ervaring mee.
Link naar reactie
[quote:1f9fdbd950="Red Dragon"]Quadro kaarten hebben niet specifiek beter beeld dan hun GeForce broertjes, dus daar zou ik geen geld aan verspillen.[/quote:1f9fdbd950] Ik had gedacht dat 3D kaarten zoals de Quadro meer gericht zijn op beeldkwaliteit ipv snelheid en dan ook een betere kwalteit in 2D zouden laten zien. Als dit verschil er niet is dan kan ik denk ik beter voor een (goedkopere) GeForce / Radeon gaan. [quote:1f9fdbd950]Matrox heeft PCI-Express geplaned staan voor 2005, als je echt goeie beeldkwaliteit wilt zou ik nu een goedkope ATI X300SE kopen en dan in de loop van volgend jaar een Matrox PCI-Express kaartje. Als je geen zin hebt om daar op te wachten zou ik een GeForce 6600 GT of een ATI X700 kopen, beiden prima beeldkwaliteit en snel genoeg voor games. Of de nVidia en ATI kaarten goed in Xfree86 / FreeBSD weet ik niet, ik heb daar geen ervaring mee.[/quote:1f9fdbd950] Probleem is niet alleen het wachten op een matrox met pci-e, maar ook de ondersteuning van Matrox voor XFree is er de laatste jaren niet beter op geworden. En een driver voor een Matrox met pci-e duurt dan waarschijnlijk nog veel langer. Ik zag op de site van nVidia zelfs drivers voor XFree icm FreeBSD, dus de ondersteuning van nVidia is veel beter geworden. Als er geen verschil zit in beeldkwaliteit tussen een 3D of een gamekaart dan ga ik maar voor de GeForce denk ik :D
Link naar reactie
[quote:208ddfca44="Hu'uruun"]Let wel: de 2d kwaliteit van Radeon kaarten is beter dan die van Geforce...[/quote:208ddfca44] Onzin. [quote:208ddfca44="mbeis"]Ook bij nieuwe generaties?[/quote:208ddfca44] Nee bij de nieuwere generatie's is de beeldkwaliteit van de GeForce en Radeon serie kaarten in 2D uitstekend, de GeForce doet niet onder aan de Radeon kaarten qua 2D. Ivm de driver ondersteuning zou ik dan voor de GeForce 6600 GT gaan. de GT is iets duurder maar een stuk sneller dan de non-gt. Ik vermoed dat de 6600GT deze maand wel leverbaar zal wezen.
Link naar reactie
Klopt, maar ik ben niet zo'n spelletjes freak (nu kun je daar in FreeBSD toch niet zoveel mee), dus leek me zo'n hoge kwaliteits 3D kaart als de Quadro wel heel geschikt. Maar de prijzen van die apparaten vind ik toch wel erg hoog. Zelfs de duurste gamekaart is veel goedkoper dan de gemiddelde 3D kaart, en dan heeft zo'n Quadro ook nog eens moeite met hoge resolutie/refresh. In mijn nieuwe systeem wil ik natuurlijk wel een heel goede kaart die best wat mag kosten, maar 1500,= voor een top 3D kaart gaat me toch echt te ver :) Dan rest uiteindelijk nog de keuze: of een ultrasnelle gamekaart met goede beeldkwaliteit, of de high-tech 3D kaart met (dacht ik) zeer goede beeldkwaliteit, maar matige refresh. Het lijkt erop dat de gamekaart voor mij toch de beste optie is.
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:4663496a38="eefmeijerink"]Als de [b:4663496a38]Matrox[/b:4663496a38] PCI-e nog wel even op zich laat wachten, is misschien de ATI Readon X 8oo XT of de 600 XT een goede kaart voor goede beeldkwaliteit. Ik weet trouwens niet of dat een echte kaart voor professioneel gebruik is. Meer een game kaart dacht ik, maar hij zal het ook wel goed doen.[/quote:4663496a38]Als je iets terug kijkt in het topic zie je dat er al gekozen is voor een NVidia kaart, omdat NVidia de drivers voor andere os'sen dan windows beter in orde heeft. Verder heeft het dus weinig zin om een top game kaart in een systeem te zetten dat toch nooit gebruikt wordt voor (zware) games.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...