Ga naar inhoud

Wat is Open GL?


Aanbevolen berichten

Dit zijn van die momenten dat ik wou dat Slashhead wat vaker op het forum kwam, perfecte vraag voor hem... :( Ik zal proberen hem te beantwoorden op een eenvoudige manier Direct3D is de aansturing van je kaart op de manier van Microsoft, OpenGL is een Open Source manier van aansturen van de kaart. Als een game op OpenGL werkt heb je voor het grafische gedeelte van het spel geen DirectX nodig (voor het geluid e.d. wel) Een voorbeeld van OpenGl games: Doom III, Return to Castle Wolfenstein en de hele Quake serie. Als je de laatste drivers van je videokaart hebt geïnstalleerd ondersteund je kaart gewoon OpenGL. Sommige games kan je op zowel OpenGL als Direct3D spelen (Serious Sam, UT '99). Het verschilt per spel en videokaart of een game mooiere, stabieler en/of sneller is. Je zult dit dus zelf even moeten testen. Ik hoop dat ik je vraag zo een beetje heb kunnen beantwoorden, mijn antwoord verdiend niet de schoonheidsprijs namelijk.
Link naar reactie
mede dank zij Huuruun... Als je het echte verschil wilt weten, zal ik het je even uitleggen. Ik denk niet dat het je boeit alleen: Direct3D Microsoft API (Application Programming Interface) Feit: Direct3D is op het moment het meest gebruikte programmeer interface, als je kijkt naar wat spellen gebruiken. Vroeger werd Direct3D gezien als slecht, in vergelijking tot OpenGL. Direct3D heeft echter een grote inhaalslag gemaakt en is nu nummer 1. Verder heeft de grote support van alle grote 3d graphic cards fabrikanten. Het is echter alleen beschikbaar voor het Windows platform. (het wordt geschreven in COM, dat vergelijkbaar is met C++) Voordelen: De 2 grote voordelen, zijn in het kort de Shaders: de Pixel en Vertex shaders. Nadelen: DirectX wordt niet zo snel geupdated en kan een vrij frustrerende code zijn (vooral de C). OpenGL Feit: Het is een open programmeer taal, die al meer dan 10 jaar bestaat. Is erg functioneel en stabiel. Wordt tegenwoordig vooral in leven gehouden door bijvoorbeeld Id Software (met Doom 3). Het wordt vooral in C geprogrammeerd, maar veel handiger dan bij DirectX Voordelen: Het is op meerdere platformen inzetbaar en is, behalve in het gamingsegment, één van de grootste industrie standaarden van di tmoment. Het is stabiel en een open standaard, iedereen mag, mits er betaald wordt aan SGI, OpenGL vrij gebruiken. Nadelen Het bevat veel code, die af en toe erg ingewikkeld kan worden. Daarnaast is de manier waarop alles gestructueerd niet zo heel handig. Als er een probleem onstaat is het soms lastig te achterhalen waar het vandaan komt. http://www.superdudes.nl/showtopic/13722 :roll: 8)
Link naar reactie
Ik heb je post wat aangepast, volgende keer wat netter je vraag posten, nette taal dus voortaan. Ik vind overigens je vraag raar, waar basseer jij het op dat OpenGL beter/sneler is? Een ontwikkelaar heeft zelf de keuze om DirectX te gebruiken of OpenGL. ID-soft kiest voor Doom III openGL en maakt daar mee een grafische fraaie game, maar is Doom III snel? Far Cry en Half Life 2 zijn DirectX 9, zijn die minder mooi en langzamer? Beiden hebben voordelen en nadelen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...