Ga naar inhoud

Bosch fout F57


Aanbevolen berichten

F57 is niet gedocumenteerd. Op een andere forum site vind ik 2 mogelijke antwoorden. - Communicatie fout tussen de elektronica module en een ander onderdeel: kan dus alles zijn. Controleer de stekker verbindingen tussen de module en alle onderdelen. Haal alle stekers los, controleer ze op vuil/aanslag en zet ze weer vast. - Motor kan niet draaien/draait niet. Kun je de trommel met de hand in beide richtingen draaien? Controleer de lengte van de koolborstels, moeten minimaal 15 mm zijn. Meet de waarde van de tacho spoel eens. Dit is de spoel op de kop van de motor, bij de koolborstels. Als dit allemaal goed is controleer dan de elektronica module op aanslag van koolborstel gruis en controleer deze op losse contacten en verkleurde relais.
Link naar reactie
  • 7 maanden later...
  • 9 maanden later...
  • 5 maanden later...
  • 11 maanden later...
  • 4 maanden later...
Heb met mijn siemens wasmachine ook de F57 fout. Heb er de print er uit gehaald en hier zaten ook wat open gekomen onderdelen op Weet iemand wat een nieuwe print kost en of het dan opgelost is en waar ik die kan bestellen? Het type nr is:E-nr: WM14S493NL/04 FD 9002 20063 KD-code : ME157c 40110X001102 Tiny
Link naar reactie
  • 6 maanden later...
Ook deze machine heeft een 3-fase motor met inverter. Nieuwe http://www.bosch-home.nl/artikeloverzicht/00706019 kost minimaal € 167 En dan weet je het nog niet zeker. Advies: verwijder achterpaneel en controleer de stekker verbinding van de motor. Controleer de inverter module op losse contacten en gesprongen onderdelen. Bij twijfel een paar duidelijke fotos van de inverter maken en deze ergens op internet zetten waar we ze kunnen zien. Het gaat me dan met name om het kleine IC-tje met 7 pootjes aan de achterzijde van de print.
Link naar reactie
Beste Harry, Dank voor je bericht. Op de module motorelektronica zit onder onderdeel HF7FD een zwartgeblakerde brandvlek. Verder is aan de module niets te zien. Zou het vervangen van het onderdeel HF7FD voldoende zijn of moet de hele module worden vervangen? Schat je in met bovenstaande informatie erbij dat dit het enige probleem is of kunnen er meer onderdelen kapot zijn? (zie ook proces hieronder) Nog even het proces van begin tot nu: -wasmachine wasbeurt gestart, was gaat normaal draaien -tijdens wasbeurt de stop in de meterkast doorgeslagen -code E57 -stop in meterkast ingeschakeld -programma pompen op wasmachine laten lopen zodat water eruit kon -deur wil niet op normale wijze open, dus met noodopening ontgrendeld -wasprogramma opnieuw gestart maar dit lukt niet -deur wordt wel vergrendeld (klik) -code E57 verschijnt wederom op display -stop in meterkast slaat niet meer door -deur alleen met noodopening te ontgrendelen
Link naar reactie
Als dat alles is kom je er nog goedkoop van af. Dat is een bijna standaard relais die is blijven plakken waardoor de soldeer verbinding gammel is geworden. Zijn er geen koperbanen verbrand dan? Maak eens een duidelijk foto van dat deel. Ik heb wel een foto van een http://static.elektroda.pl/attach/IMAG1131_3014326.jpg https://www.conrad.nl/nl/afe-brf-ss-112d-printrelais-12-vdc-17-a-1x-wisselaar-1-stuks-1405640.html
Link naar reactie
Beste Harry, foto1: www.mupload.nl/img/pzex2fxdq6erp.jpg Na foto1 zijn de verbrande verdunde printbanen met elkaar verbonden door 2 draadjes. Daarna alles weer aangesloten. Programma wassen gestart met als resultaat: -een vonk -stop in de meterkast eruit -na inschakeling van de stop wederom code E57 (stop vliegt er nu niet uit) -opnieuw 2 verdunde printbanen erboven uitgebrand, zie foto2: www.mupload.nl/img/l2mxhlps8gsvn.jpg Aan de componentzijde is niets te zien. Nu heb ik de volgende vragen: 1)heb je enig idee wat de oorzaak kan zijn? 2)is deze module nog te repareren? 3)zou het vervangen van de module voldoende zijn? 4)zou er n.a.v. bovenstaande kortsluitingen schade aangericht kunnen zijn aan andere onderdelen in de wasmachine?
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...