Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hai, Regelmatig lees je in de diverse bladen over videokaarten, directX zoveel, en wat die dingen allemaal al dan niet kunnen. In een oppervlakkig artikel wordt dan 9 van de 10 keer gesproken over "Gamen" waar dan met name die resources verslindende 3D games mee bedoeld worden. In een diepgaander artikel kijkt men daarnaast ook nog wel eens naar "Office" gebruik, weer een hele andere tak van sport. Nou speel ik graag games, maar niet van die 3D dingen. Meer in de trend van C&C generals, Civilzation 3, Simcity 4, etc... Op zich dus spellen die best een zware wissel op je systeem trekken, (meer dan Office in ieder geval), maar niet zoals die moderne 3D dingen. Mijn vraag is eigenlijk, als je nou naar een nieuwe kaart wil omzien met bovenstaande in het achterhoofd, welke chipsets worden dan interessant cq bruikbaar? Kun je dan volstaan met huidige instap sets, of zit je dan echt onder de maat? Alvast bedankt.
Link naar reactie
[quote:2fbd6ca2cd="NoepZor"]die spellen die jij aangeeft zijn anders erg zwaar, de moderne topkaarten halen een lagere FPS in generals dan in bijv UT2004 op dezelfde resolutie Simcity 4 schijnt ook aardig zwaar te zijn, onderschat het dus niet ;) het is immers ook gewoon 3d, alleen vanuit een ander gezichtspunt :)[/quote:2fbd6ca2cd] Bedankt voor je reactie. Dat die spellen zwaar zijn, ben ik me van bewust. (Geen id wat ut2004 is trouwens, maar dat even terzijde). Maar wil je me zeggen dat ik dus dit soort spellen op gelijke grafische hoogten moet zien als het 3D geweld? FYI, Simcity 4 heb ik op een Viper 2 gespeeld. Ging allemaal niet bloedstollend, maar het ging. GEnerals op deze kaart is geen suc6. En 3D hoef je hierop denk niet te proberen.
Link naar reactie
Ik denk dat het aantal FPS-sen bij C&C generals, Civilization 3 en Simcity 4 wat minder van belang is dan bij een spel als UT2004, waar het echt om reactievermogen van de speler gaat. Ik denk dat de simpelste uitvoeringen van de huidige Radeon (9200) of GeForce (FX5200) chipsets daarvoor voldoende zijn. We hebben het toch nog steeds over je toekomstige laptoppie? :wink:
Link naar reactie
[quote:ab0c803a5f="Obi-wan-kenobi"] Ik denk dat de simpelste uitvoeringen van de huidige Radeon (9200) of GeForce (FX5200) chipsets daarvoor voldoende zijn. We hebben het toch nog steeds over je toekomstige laptoppie? :wink:[/quote:ab0c803a5f] :roll: Hmmm... Niet te scherpzinnig worden, OK? ;-) Maar in eerste instantie heb je gelijk en is het info die ik voor de laptop wil hebben. Maar daarnaast loop ik al langer met de vraag rond, omdat het me gewoon een beetje irriteert dat het in de bladen vaak lijkt alsof er geen mensen meer bestaan die liever wat anders spelen dan 3D games. En die hebben niet zoveel aan het zoveelste geneuzel over texture dit en pixelshading dat en vortex dingesen en weet ik veel wat voor kreten ik nog meer ben tegen gekomen. Een groot gemis in de artikelen volgens mij. En jammer want het schijnt dat bijvoorbeeld een spel als anno 1503 op sommige kaarten een stuk beter te pruimen is als op andere, al heb ik geen flauw idee waarom. Mvg,
Link naar reactie
Om even op de originele vraagstelling terug te komen: [quote:ce591fb992]Mijn vraag is eigenlijk, als je nou naar een nieuwe kaart wil omzien met bovenstaande in het achterhoofd, welke chipsets worden dan interessant cq bruikbaar? Kun je dan volstaan met huidige instap sets, of zit je dan echt onder de maat? [/quote:ce591fb992] Het ligt ook een beetje aan de rest van de computer... Is dit een vraag waarvan het de bedoeling is dat wij met potentiële videokaarten komen aandragen of gewoon in het algemeen?
Link naar reactie
[quote:2a48b36c73="Hu'uruun"] Het ligt ook een beetje aan de rest van de computer... Is dit een vraag waarvan het de bedoeling is dat wij met potentiële videokaarten komen aandragen of gewoon in het algemeen?[/quote:2a48b36c73] Hou het maar algemeen. Voor de specifieke kaarten kan ik de artikelen wel raadplegen. Het gaat me er gewoon om te weten wat ongeveer een degelijke vereiste is om bovengenoemd materiaal te kunnen spelen. Mvg,
Link naar reactie
[quote:be1b8844a7="tuckson"] Hou het maar algemeen. Voor de specifieke kaarten kan ik de artikelen wel raadplegen. Het gaat me er gewoon om te weten wat ongeveer een degelijke vereiste is om bovengenoemd materiaal te kunnen spelen. [/quote:be1b8844a7] Staat dat niet gewoon op de site van de spellenfabrikant? :wink:
Link naar reactie
Tja, in principe zit er wat in, dat de bovenstaande spellen niet heel erg veel van je videokaart eisen. Simcity 4 en C&C Generals vragen vooral van het systeem in het algemeen, daarmee bedoel ik mee, dat de processorkracht en snelheid en hoeveelheid RAM ook meetellen. Puur grafisch gezien, denk ik dat je goed zit met een Ati Radeon 9600 of hoger.
Link naar reactie
[quote:15ea7575df]Ati en simcity 4 geeft nog al eens problemen, bedenk dat wel![/quote:15ea7575df]Dit is toch echt meestal een driver of een patch probleem, en dat betekend niet dan ATI kaarten slecht zijn ofzo. :wink: Ik zou toch echt gaan denken aan een radeon 9700 als je het over een laptop hebt, en loop maar eens de mediamarkt binnen en je zal zien dat er al laptops te krijgen zijn beneden de €1500 met zo'n videokaart erin.[quote:15ea7575df]Maar daarnaast loop ik al langer met de vraag rond, omdat het me gewoon een beetje irriteert dat het in de bladen vaak lijkt alsof er geen mensen meer bestaan die liever wat anders spelen dan 3D games. En die hebben niet zoveel aan het zoveelste geneuzel over texture dit en pixelshading dat en vortex dingesen en weet ik veel wat voor kreten ik nog meer ben tegen gekomen. [/quote:15ea7575df]Ik snap wat je punt is maar je moet het zo zien dat als een videokaart goed is in spellen die ZEKER bij gewonen toepassingen goed presteerd. :wink:
Link naar reactie
[quote:3f14eadd82="tuckson"] Mijn vraag is eigenlijk, als je nou naar een nieuwe kaart wil omzien met bovenstaande in het achterhoofd, welke chipsets worden dan interessant cq bruikbaar? Kun je dan volstaan met huidige instap sets, of zit je dan echt onder de maat? [/quote:3f14eadd82] Vraag van TS was dus bovenstaande. Met instapsets wordt denk ik bedoeld de ATI Radeon 9200 en de nVidia Geforce FX5200 (overigens ook verkrijgbaar in de lager geprijsde laptops). Gezien de specs van deze videochips lijkt het me ruim voldoende voor C&C Generals, Civilisation 3 en Simcity 4. Of heeft iemand hier slechte ervaringen mee?
Link naar reactie
Ja [b:5215cf3446]slechte ervaringen[/b:5215cf3446]!!! Ik had in mijn gewone pc een geforce fx5200 zitten en die trekt c&c generals toch echt niet hoor!! En dan is het ook nog eens zo dat een radeon 9200 nog langzamer is (als ik mij niet vergis) en geen directx 9 ondersteuning heeft. Dus zo'n kaart vind ik geen geweldig advies! :P
Link naar reactie
[quote:de2676c41d="HardTrance"] Ja [b:de2676c41d]slechte ervaringen[/b:de2676c41d]!!! Ik had in mijn gewone pc een geforce fx5200 zitten en die trekt c&c generals toch echt niet hoor!! En dan is het ook nog eens zo dat een radeon 9200 nog langzamer is (als ik mij niet vergis) en geen directx 9 ondersteuning heeft. Dus zo'n kaart vind ik geen geweldig advies! :P [/quote:de2676c41d] Nu ben ik wel benieuwd. Wat bedoel je met 'gewone pc', wat zijn de overige specs daarvan? En wat bedoel je precies met 'trekt c&c generals toch echt niet'?
Link naar reactie
[quote:b3576749fb="HardTrance"]Ik snap wat je punt is maar je moet het zo zien dat als een videokaart goed is in spellen die ZEKER bij gewonen toepassingen goed presteerd. :wink:[/quote:b3576749fb] Daar heb je natuurlijk gelijk in. Alleen is het wel zonde van je geld als je dat steekt in een dosis extra grafisch geweld wat je niet gebruikt terwijl je voor datzelfde budget wellicht een smak extra Ram, zwaardere CPU of wat extra randapparatuur had kunnen aanschaffen. [quote:b3576749fb="Obi-Wan-Kenobi"]Vraag van TS was dus bovenstaande. Met instapsets wordt denk ik bedoeld de ATI Radeon 9200 en de nVidia Geforce FX5200 (overigens ook verkrijgbaar in de lager geprijsde laptops). Gezien de specs van deze videochips lijkt het me ruim voldoende voor C&C Generals, Civilisation 3 en Simcity 4. Of heeft iemand hier slechte ervaringen mee?[/quote:b3576749fb] Dat waren inderdaad kreten die ik langs heb zien vliegen. Ik heb ze bewust niet genoemd om te kijken of iehiermee aan zou komen dragen. Ze worden vaak genoemd als tegenhanger van Modellen waar niet meer vermeld wordt als "64MB Intel video", waarbij ik het vermoeden heb dat prestaties van deze laatste helemaal droevig zullen zijn. De radeon 9600 ben ik in het prijssegment waar ik zoek nog niet tegengekomen, maar misschien moet ik nog wat verder zoeken. [quote:b3576749fb="Obi-Wan-Kenobi"]Staat dat niet gewoon op de site van de spellenfabrikant?[/quote:b3576749fb]Eerlijk gezegd denk ik niet dat die zich laten verleiden tot het doen van uitspraken over specifieke chipsets? En dan nog praat je vaak over minimum eisen die door de praktijk nog wel eens ingehaald willen worden. Mvg
Link naar reactie
[quote:f2b9feb044]Nu ben ik wel benieuwd. Wat bedoel je met 'gewone pc', wat zijn de overige specs daarvan?[/quote:f2b9feb044] Met gewone pc bedoel ik GEEN laptop. En voor de overige specs zie mijn pc. :wink: (Pentium 4 2,4Ghz en 512MB Dual channel RDRAM)[quote:f2b9feb044]En wat bedoel je precies met 'trekt c&c generals toch echt niet'?[/quote:f2b9feb044]Nou, ik wil niet lullig klinken maar ik bedoel het dus precies zoals ik het zeg! :P Maar ik zal toch maar even een voorbeeldje geven: als je een atoombom laat ontploffen in c&c generals, en je krijgt de atoombom in beeld dan gaat het allemaal stoterig en duurt de ontploffing een hele minuut ofzow terwijl die met mn huidige videokaart nog maar 15 sec duurt en dat laatste is zoals het hoort!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...