Ga naar inhoud

Crt monitor voor natuurfoto's of tft


Aanbevolen berichten

Aangezien de ontwikkelingen op het gebied van de TFT-monitor bij wijze van spreken bijna dagelijks veranderen, heb ik aan een opinie van een paar maanden geleden mogelijk niet zo veel. Vandaar dat ik de vraag hier toch stel, ook al is hij in het recente verleden al vaker aan de orde geweest. Ik stel hem vooral ook vanwege ons specifieke toepassingsgebied, wat bij eerdere vragen wat minder vaak aaan de orde was. Ik sta binnenkort wegens het steeds donkerder worden van van de monitor bij onze oudste PC voor de aanschaf van een nieuwe. Dat wordt dan waarschijnlijk opschuiven, de nieuwste monitor bij de nieuwste PC. En wat is nu wijsheid? Afgezien van de prijs die gemiddeld twee keer zo hoog is. Hangt natuurlijk van het toepassingsgebied af. En dat is bovenal natuurfoto's, met name bloemen. Tot voor kort was daarin de gewone crt zondermeer kampioen. Is dat nog steeds zo? Vervolgens: een niet te oude beeldkaart-monitor combinatie kan 32-bits kleurweergave aan, en naar verluidt een TFT maar 16-bits. Is dat ook nog steeds zo? Afgezien van de prijs, heeft een TFT zo z'n voordelen, dat realiseer ik me: Rustiger beeld, minder ruimte op het bureau enz. Maar het gaat mij dus om de kleurkwaliteit. Iemand met heel recente ervaringen? Jan de Boer
Link naar reactie
Er zijn heel veel verschillende soorten TFT's en in die wereld zitten nogal 's kwaliteitsverschillen. Gamers willen een TFT met een snelle reactietijd (liefst < 20 milliseconde). Anderen maakt het niet zoveel uit en houdt het meer op de ergonomie, ruimte en kleuren inderdaad. Ikzelf zweer nog steeds bij een CRT voor foto's en grafische aangelegenheden, filmbewerking enzovoorts. Maar ieder paar ogen is weer anders. Vind mijn 19 inch CRT met een Trinitron monitor gewoon zo gigantisch goed beeld geven, waar ik nog geen TFT ben tegengekomen, die daar tegenop kan. Wellicht dat de technieken nog beter worden, dat ik overstap bij de aanschaf van een nieuw systeem. In CRT-schermen wordt op 2 grote namen na, al niet meer ontwikkeld. De CRT-schermen zijn in ieder geval in prijs best sterk gedaald voor een goede en dan levert een TFT voor mij nog te weinig meerwaarde.
Link naar reactie
Helemaal mee eens. Er zit nog steeds een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen een crt en een tft, naar mijn mening, in het voordeel van de crt monitor. Vooral qua "kleurenmogelijkheden", kleurendiepte enz. Ook de prijs van de crt monitoren zijn goed, kvind de tft monitoren toch nog wat te duur. Aangezien je je er niet aan stoort dat er nog een driekwart meter beeldbuis aanvast geplakt zit, net als ik :wink: , zou ik gewoon voor de crt monitor gaan. Nog wel althans.
Link naar reactie
Ik heb zelf een 17"tft, iiyama Prolite E431S. Ik moet zegen dat ik de kleur echtheid nogal vind meevallen, ik heb een 5,3MP digitale camera en heb daar nu een 300-tal foto's van op mijn hardeschijf gezet, ze zien er stuk voor stuk schitterend uit op mijn TFT. Voor mijn gevoel absoluut geen kleur verlies e.d. Nu moet ik er wel bij zegen dat ik geen CRT ernaast heb staan om het te vergelijken, ik wil alleen maar aangeven dat je prima foto's kan bewerken op een goede TFT. Als je het niet voor hobby doet maar echt profesioneel zou ik een Matrox Parhelia videokaart (meer dan 32bits kleur) kopen en een 21" CRT. dan heb je pas echt kleur echt beeld. Doe je het voor de hobby denk ik dat je aan een goed tft scherm al genoeg hebt.
Link naar reactie
ik kan je aanraden om toch beter een goede crt te nemen(trinitron). de kleuren zien er op een TFT (neovo) vaak goed uit, maar als je ze wilt gaan uitprinten kan dit vaak weer tegenvallen. Het heeft mij en m'n vader veel tijd en papier gekost om de printer en monitor zo in te stellen dat de kleuren gelijk waren, terwijl we met de crt (IIyama) er geen enkel probleem mee hebben gehad en daarbij heb je voor het geld dat je moet neerleggen een kwalitatief mindere tft, maar een zeer goede crt
Link naar reactie
[quote:7428d59164="Red Dragon"][quote:7428d59164="schoenie"] daarbij heb je voor het geld dat je moet neerleggen een kwalitatief mindere tft, maar een zeer goede crt[/quote:7428d59164] Goed punt, dat is natuurlijk wel weer zo, voor 500 a 550 Euro heb je zeer goeie CRT.[/quote:7428d59164] Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik heb nu mijn tweede TFT, eerst een 15" Lite On en nu een 19"Acer. Ik ben over beide uiterst tevreden. Persoonlijk vindt ik een plat scherm prettiger kijken dan een 'bolle' . Dit geldt voor TV ook, is mijn mening.
Link naar reactie
[quote:e52e80ab71="schoenie"]Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik heb nu mijn tweede TFT, eerst een 15" Lite On en nu een 19"Acer. Ik ben over beide uiterst tevreden. Persoonlijk vindt ik een plat scherm prettiger kijken dan een 'bolle' . Dit geldt voor TV ook, is mijn mening.[/quote:e52e80ab71] Je kunt natuurlijk ook een plat crt scherm kopen. Ik heb zelf een Samsung 753 DFX. Erg mooi beeld en 100% vlak.
Link naar reactie
Iedereen bedankt voor de adviezen. Uiteraard heb ik ook om me heen gekeken. Aan gerardb: Inderdaad vind ik ook een plat scherm prettigiger aan de ogen, vooral voor kantoortoepassingen. Maar het gaat nu bij mij specifiek om een zo goed mogelijke kleurweergave bij natuurfoto's. En dan moet ik de meesten hier denk ik gelijk geven, dat de CRT het nog steeds veruit wint. Dus die zal het over niet al te lange tijd wel worden. Jan de Boer
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...