Ga naar inhoud

HP Notebook, ATI Radeon IGP en games problemen


Aanbevolen berichten

Eerste berichtje hier, en meteen een vraag. Heb voor mijn werk een nieuwe notebook, HP nx9010 P4 2.8ghz 512 mb ram met een ATI Radeon IGP 345M met shared video memory. Aangezien mijn desktop thuis verouderd is dacht ik leuk op deze notebook een spelletje fifa 2004 te spelen. Lukt dus niet, zwart scherm, met grove muisaanwijzer en geen beeld verder. Is deze notebook hier gewoon niet geschikt voor en moet ik gewoon er op werken, zoals bedoeld :oops: of is hier wat aan te doen? Oh, ja, Need for Speed Underground doet het wel, maar dan met niet zo'n mooie kwaliteit. Alvast bedankt voor de reacties!
Link naar reactie
Jouw videokaart gebruikt een deel van het werkgeheugen (die 512MB dus) als videogeheugen. Dit werkt nooit zo snel als een videokaart met eigen geheugen. Het is zelfs veel trager. Dit is waarschijnlijk de reden dat je er niet echt lekker spelletjes op kan spelen. Verder helpt de over het algemeen trage harddisk (4500rpm) ook niet echt mee aan flitsende gameprestaties.
Link naar reactie
Wat ik van jou begrijp is dat er één met eigen geheugen? Mijn pa had van de zaak ook een laptop (P3 600, ook radeon 16MB (níet shared) 64MB geheugen) en daar kon ik ook gewoon Red Alert 2, NFS 5 Porsche op spelen. Zit inderdaad aardig wat power in, maar met shared geheugen wordt het toch al een stuk lastiger. Ik weet niet hoeveel geheugen er aan de videokaart is toegewezen? Daar zou je evt. ook nog mee kunnen spelen.
Link naar reactie
nieuwe drivers kan ik niet downloaden, Ati geeft aan dat bij notebooks die fabrikant de drivers vrijgeeft. Ik dus bij HP gekeken en die hebben geen nieuwe drivers voor deze setup. Het toegewezen geheugen is 64mb, kan je volgens mij niet zomaar wijzigen. Maar ik snap dan nog niet hoe het kan dat bijv. fifa niet speelbaar is. Stel dat de kaart 64 pakt van mijn 512, dan heb ik evengoed genoeg intern geheugen over voor het spel. Ligt het dan echt aan de videochip? Of is het puur fifa2004 dat een patch nodig heeft? kon ik niets over vinden. Vraag me overigens af of het mogelijk is om een nieuwe / extra videokaart in de notebook te proppen (tja, ben echt nog nieuw op notebook gebied, sorry)
Link naar reactie
Bij mijn weten kun je er niet zomaar een videokaart inproppen :lol: Notebook is toch weer iets heel anders dan een desktop. Dan heeft er denk ik toch mee te maken dat de videokaart niet snel genoeg is. Werkgeheugen werkt namelijk op een veel lagere snelheid dan dat geheugen op een videokaart zelf zit. Daarbij komt ook nog dat de hele boel getransporteerd moet worden van werkgeheugen naar videkaart en ik neem aan dat de latencies ook hoger zijn.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...